ועדת השרים דחתה את הצעת החוק נגד "ישראל היום"

עפ"י הצעת החוק שיזמו חה"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ומרינה סולודקין (קדימה), עיתון שתפוצתו מגיעה ל-40% משוק התקשורת לא יוכל להיות מחולק בחינם וייאלץ לגבות תשלום

הלחצים שהפעיל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על שריו הועילו: ברוב של 11 מתנגדים,
3 תומכים ו-2 נמנעים דחתה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק שנועדה לפגוע בעיתון "ישראל היום" שבבעלותו של מקורבו של נתניהו, שלדון אדלסון.

על פי הצעת החוק שיזמו חברי הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ומרינה סולודקין (קדימה), עיתון שתפוצתו מגיעה ל-40% משוק התקשורת לא יוכל להיות מחולק בחינם וייאלץ לגבות תשלום מקוראיו.

עם זאת, אל אף שההצעה לא קיבלה היום את תמיכתה של הממשלה, מתכוונים חברי הכנסת אילטוב וסולודקין להעלות את ההצעה לקריאה טרומית כבר ביום רביעי הקרוב. אילטוב, הנמנה עם חברי הקואליציה, צפוי לצאת מהמליאה בעת ההצבעה.

הצעת החוק, שנועדה להגביל את פעילותו של "ישראל היום", מבקשת להגדיר עיתון יומי המופץ בחינם ומגיע לתפוצה של 40% משוק העיתונות הכתובה כמונופולין - וכך להעניק לממונה על ההגבלים העסקיים את כל הכלים הקיימים בחוק בנוגע להגבלת כוחו של המונופולין.

יוזמי ההצעה מבקשים במסגרת הצעת החוק כי הממונה על ההגבלים העסקיים יקבע מחיר מזערי לאותו עיתון, ויחייב את העיתון למכור אותו באותו מחיר.

בדברי ההסבר להצעת החוק מסבירים היוזמים כי "עיתון יומי שיופץ בחינם ויגיע לריכוז גבוה מתוך שוק העיתונות הכתובה, עלול ליצור סכנה ממשית של היווצרות מונופול בתחום חשוב זה".

לדבריהם, "קיימת סכנה ממשית שעיתונים אחרים המופצים בתשלום יפשטו רגל, ואזרחים ייאלצו להכיר רק את הדעות וההשקפות של בעלי העיתון המופץ בחינם שמממנים את הדפסתו והפצתו, ולכל הדעות וההשקפות האחרות לא יהיה ביטוי בעיתונות הכתובה. חופש הביטוי יהפוך למושג ריק מתוכן, דבר העלול לסכן את עצם קיומה של הדמוקרטיה בישראל".

עוד מסבירים אילטוב וסולודקין כי הפצה בחינם עלולה להביא לפגיעה קשה במועסקים בענף זה. "עיתונאים ועובדים אחרים בתחום העיתונות ימצאו את עצמם מול בעלים של עיתון יחיד, שיוכל להכתיב להם את תנאי העסקתם: שכר, זכאות לחופשות ועוד", הם כותבים.

עוד נציין כי בשבוע שעבר פורסם כי דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, ‎‎הוציא חוות-דעת מטעמו לבקשת "ישראל היום", ולפיה ההצעה לחייב את "ישראל היום" לגבות תשלום אינה ראויה. עוד נקבע בחוות-הדעת של שטרום כי "שוק העיתונות כיום הוא תחרותי לאין שיעור ממצבו ערב כניסת 'ישראל היום'".