בוחבוט לאייל גבאי: "היצע הדירות בפריפריה שואף לאפס"

יו"ר מרכז השלטון המקומי כתב מכתב למנכ"ל משרד רה"מ: "מזה עשור ישנה הקפאת בנייה בגליל בשל חסמים שונים שאין לאף אחד משרי הממשלה הסמכות להסירם"

‏"היצע הדיור בפריפריה שואף לאפס. מזה עשור ישנה הקפאת בנייה בגליל, לא רק כתוצאה של חוסר ביקוש, אלא בשל חסמים שונים שאין לאף אחד משרי הממשלה הכוח והסמכות להסירם", כך כתב יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, במכתב ששלח למנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי היום (ג').

בנוסף, הציע בוחבוט מספר הצעות לפתרונות של מצוקת הדיור, בהן החזרת מענקי מקום, שכלול שיטת הבנייה הציבורית ובניית מעונות לסטודנטים בערי פריפריה. במכתבו, בוחבוט תומך בהחזרת ועדות הבנייה למגורים (ול"לים), שהונהגו בשנות ה-90 כדי לאשר במהירות אלפי דירות לעולים החדשים.

‏עוד הוא ציין כי הנהלת השלטון המקומי החליטה לחייב את הקבלנים שבכל בניין מגורים לפחות 25% מהדירות יהיו בנות 3 חדרים, בד בבד עם הכנת חקיקה מתאימה. "בשל חוסר תפקודם של תאגידי המים הכושלים שפועלים בפריפריה", כותב בוחבוט, "שכונות רבות לא נבנות משום שהתאגידים לא מסוגלים להקים תשתיות ולשדרג תשתיות קיימות. כך נוצר מצב שפקידה ממשרד הבריאות לא מאשרת פיתוח שכונות. לזה שום רפורמה לא נותנת מענה".

בוחבוט מציע לחדש תקציבי שכונות ותיקות ושיקום שכונות שקוצצו דרמטית לדבריו. "שכונות רבות הופכות ריקות במקום לאכלסן בזוגות צעירים בתחילת דרכם. כך עושים בכל העולם. לא מדובר בתקציבים גדולים בכלל. כך ניתן יהיה בקלות להפוך שכונות ותיקות לאטרקטיביות. כיום תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית לא נותנת מענה", כתב בוחבוט.

‏עוד הוא מציע להחזיר מענקי מקום כדי ליצור ביקוש בפריפריה וליצור מחוייבות לקנות מהקבלן דירות שלא נמכרו, מה שיהווה רשת ביטחון לקבלנים וייצור מוטיבציה לבנייה. בנוסף, מציע בוחבוט להוסיף תקנים לוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, לחזק את הוועדות המקומיות (מה שמוצע ברפורמה בחוק התכנון והבנייה, אלא שבוחבוט מציע לפצל את הסעיף משאר הרפורמה ולקדמו בנפרד כדי שהוא לא יהווה חסם), לשכלל את שיטת הבנייה הציבורית ולהתאימה לשוק של 2011, לבנות מעונות סטודנטים בפריפריה ולחזק את תאגידי המים בפריפריה.