דיווח: קדאפי אגר "עשרות מיליונים" במזומן החבויים בטריפולי

"ניו-יורק טיימס": המוזמנים מאפשרים לו לחמוק מהסנקציות ■ סימנים לכך שקדאפי העביר סכומי-עתק לטריפולי לפני פרוץ הקרבות בלוב, כדי להגן על הרכוש המשפחתי מפני סנקציות

שליט לוב, מועמר קדאפי, יושב על "עשרות מיליונים" במוזמנים, שחבויים בהישג ידו בטריפולי ושמאפשרים לו לחמוק מהסנקציות הבינלאומיות על לוב ולממן את פעילות שכירי החרב ויחידות צבא לוב שנותרו נאמנות לו, תוך הארכת המשבר. כך מוסר היום (ה') "ניו יורק טיימס".

הכספים מוחזקים בבניין הבנק המרכזי של לוב ובבנקים אחרים ברחבי הבירה והופקדו שם בשנים שחלפו. אך קנת בארדן, עורך-דין שמתמחה במזה"ת ושמייעץ למוסדות פיננסיים כיצד להיאבק בהלבנות כספים, אמר ל"טיימס", כי יש סימנים שקדאפי העביר מיליארדי דולרים בימים או בשבועות שלפני פרוץ התקריות האלימות בטריפולי, כנראה כדי להגן על נכסי המשפחה מפני סנקציות גלובליות.

"סכומי הכסף שרשומים על שמו של קדאפי קטנים, קרוב לוודאי", אמר בארדן. "אבל יש לו גישה לסכומים גדולים שרשומים על שמות בני משפחה ומקורבים אחרים".

לאחר פרוץ ההתנגשויות בין כוחות קדאפי לבין המורדים, ייתכן שחלק מהכסף הועבר למתחם המגורים והפיקוד של קדאפי בטריפולי, באב אל עזיזיה, לדברי מקור עם קשרים לממשלת לוב. גורמי מודיעין אמריקניים אמרו לעיתון, כי אינם יכולים לאשר שכספים אכן הועברו למתחם קדאפי, אך אחד מהם אמר, כי "קרוב לוודאי שקדאפי יושב על עשרות מיליארדים במזומנים בתוך לוב ויש לו גישה לכספים אלה".

כל שכיר חרב מקבל אלף דולר ביום

הכספים, בדינרים לוביים, בדולרים של ארה"ב ואולי במטבעות של מדינות אחרות, מאפשרים לקדאפי לשלם לכוחותיו, לרבות 3,000 עד 4,000 שכירי חרב ממאלי, מניג'ר ומקבוצה מדארפור, בסודאן, שידועה בשם "תנועת הצדק והשוויון". לפי ה"טיימס", מקבל כל שכיר חרב אלף דולר ביום. קדאפי גם משלם לתומכים פוליטיים, כדי לקנות את נאמנותם.

הררי המזומנים של קדאפי הכהו, לפחות זמנית, את השפעת הסנקציות הבינלאומיות נגד לוב, שמכוונות למעשה נגד קדאפי ובני משפחתו. האפשרות שסכומי כסף אלה יתירו לקדאפי להאריך במידה משמעותית את המאבק המזוין נגד המורדים עלולה להגביר את הלחץ על ממשל אובמה ועל ממשלות באירופה לנקוט פעולה נגד שליט לוב.

הסנקציות הפיננסיות היו עד עתה הנשק הכמעט יחיד של המערב נגד קדאפי. ארה"ב ומדינות אירופיות הקפיאו כמעט 32 מיליארד דולר מנכסי לוב, לדברי פקידים במשרד האוצר בוושינגטון. אבל הסנקציות האלה נוגעות רק בכספים שמופקדים במערכת הבנקאות הבינלאומית או שמושקעים בנכסים מחוץ ללוב. המערב אינו יכול להגיע להררי הכסף בתוך לוב, שאותם הכין קדאפי ליום סגריר.

נראה שקדאפי החל לאגור מזומנים בשנים שחלפו מאז שהמערב הסיר את הסנקציות הכלכליות הקודמות על לוב, ב-2004. הסנקציות הוסרו בעקבות החלטת לוב להתנער מפיתוח נשק בלתי קונוונציונלי ולשתף פעולה עם ארה"ב במאבק נגד אל קאעדה. שיפור היחסים הביא לכך שחברות מערביות החלו להשקיע בחברות אנרגיה לוביות ולקדאפי נפתחה גישה למוסדות פיננסיים במערב. אך גם בתקופה זו חשש קדאפי, בדיעבד בצדק, שהסנקציות יחודשו ולפיכך הוא החל לאגור מזומנים. הוא הורה, למשל, שעסקות ממשלתיות רבות, לרבת מכירות נפט בשווקי SPOT בינלאומים, יבוצעו במזומנים. "הוא למד לאגור מזומנים", אמר מקור בעל קשרים לממשלת לוב.