ת"א ננעלה ברמות הנמוכות של היום; אמפל זינקה ב-16%

EMG: הזרמת הגז לישראל תחודש מחר ■ 4 חברים בוועדת הכספים מבקשים להפחית את המס על תגליות ל-40% ■ זיו סגל: "השוק צפוי להיות גבה גלי"

בורסת תל אביב ננעלה היום (א') במגמה שלילית מובהקת בפתיחת שבוע המסחר. האירועים ביפן והחששות מפני פתיחת שבוע המסחר מחר בעולם הכבידו על המדדים המובילים עד לנעילה ברמות הנמוכות של היום. נראה כי המשקיעים שקלו לאורך היום את ההשלכות הכלכליות של רעש האדמה ביפן והחליטו למכור מניות על מנת לאמוד מחר מן הצד את השפעת האירועים על הבורסות העולמיות. וול סטריט, נזכיר, דווקא ננעלה במגמה חיובית ביום ו'.

יפן נכנסה בסוף השבוע למציאות חדשה וקשה מאוד, שלא ידעה כמוה לפחות 140 שנה: סדרה של רעידות אדמה אדירות וגלי צונמאי ששטפו בעקבותיהן איזורים שלמים במדינה, גבו לפחות 1,700 הרוגים ועשרות אלפי נעדרים, כמעט רבע מיליון אנשים שנותרו ללא בית. אלו המספרים המעודכנים הרשמיים שמגיעים מיפן, אבל הם כנראה רק יעלו ככל שחולפות השעות ומתבררים ממדי האסון.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס" אמר בסקירה שהוציא בסוף השבוע: "סוף שבוע משוגע היה לנו בוול סטריט. כאילו הצונאמי בשוק ההון הקדים ביום את רעידת האדמה שפקדה את יפן". סגל מעריך כי הגלים ימשיכו להיות גבוהים.

בתחזית שהוציא בסוף השבוע, הוא מציין: "השוק צפוי להיות גבה גלי כאשר הסיכון לירידה עדיין משמעותי". לגבי סקטורים, סגל ממליץ להפחית את השקעה בסקטורים של חומרי גלם, אנרגיה, טכנולוגיה ולהגדיל תשתיות ציבוריות, צרכנות קבועה, תקשורת, תחבורה ונדל"ן.

סיגמא: המסחר ימשיך להיות תנודתי

בצל המשך ההתפתחויות בערב הסעודית וברקע רעש האדמה ביפן, מעריך היום אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות בסקירה השבועית כי המסחר השבוע באחד-העם ימשיך להיות תנודתי ויתייצב ככל שתתבהר התמונה הגלובאלית. גלאי מזכיר כי אומנם יום הזעם הסעודי, שהתקיים ביום ו' עבר יחסית בשקט והחששות בעולם מעט שככו, אולם הסכנה להתקוממות בסעודיה עדיין קיימת ולכן כדי להעריך ביתר וודאות את כיוונו של שוק המניות בטווח הזמן הקצר, יש לחכות להתבהרות המצב ביצואנית הנפט הגדולה בעולם. עם זאת, גלאי מעריך כי נוכח מתינותו היחסית של המשטר הסעודי ומעורבות אמריקנית גבוהה, התרחשות קיצונית דוגמת הפסקת הפקה של נפט או פגיעה משמעותית ביצוא נפט מהמדינה היא בעלת סבירות נמוכה.

הבנקים הגדולים בארץ ממשיכים להביט בדאגה על הטווח הקצר בכל הנוגע להשקעה בשוק המניות המקומי, אך אופטימיים יותר בטווח הבינוני-ארוך. בבנק הפועלים מציינים במסגרת הסקירה השבועית כי חוסר הוודאות בסביבה הגיאו-פוליטית מעיבה על המסחר בשוקי המניות העולמיים, ובתוך זאת על המסחר המקומי. עם זאת בראייה גלובאלית, מעריכים כלכלני הבנק כי אטרקטיביות שוק המניות המקומי גבוהה בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים בעולם.

בבנק לאומי מעריכים כי ירידות השערים עלולות להימשך בטווח הקצר על רקע ההתפתחויות בסביבה הגיאו-פוליטית והשפעתן על הלך הרוח בשוקי העולם ובישראל. עם זאת, בהינתן נתוני הכלכלה הריאלית החזקים של המשק הישראלי ובהנחה כי לא תחול החמרה משמעותית ארוכת טווח בזירה הגיאו-פוליטית, מעריכים כלכלני הבנק כי רמת המכפילים הנוכחית נוחה להשקעה.

EMG: הזרמת הגז לישראל תחודש מחר

כלל ביטוח הודיעה הבוקר כי בעקבות נזקי הטבע בסוף השבוע האחרון ביפן, חשופה ברודגייט, חברה בת בבעלות מלאה של החברה, החברה בתאגיד הביטוח הלונדוני לוידס, לנזק שמוערך באופן ראשוני, על פי מודל, בסכום של כ-28 מיליון שקל (בגין שנת החיתום 2010). נזק זה אינו כולל את עלות רכישת הכינון לביטוחי המשנה, שבהם מבוטחת ברודגייט, שמוערכת בסכום (בשייר) של בין 11 ל-17 מיליון שקל.

מניות הגז - ישראמקו , רציו , אבנר ודלק קידוחים - ריכזו עניין ברקע המשך הדיונים המרתוניים בוועדת הכספים בנוגע ל"חוק ששינסקי". היום מפתחת דרמה זוטא בוועדה, כאשר 4 ח"כים תומכים בהורדת המס על תגליות הגז-נפט ל-40% - מול שני מתנגדים. EMG הודיעה כי הזרמת הגז תחודש לישראל מחר - אמפל ריכזה בתגובה עניין חיובי רב.

חברת המלט דיווחה הבוקר כי מכירות חברת הבת של המלט ביפן היוו כ-15% ממכירות החברה בשנת 2010. משרדי החברה הבת ביפן לא נפגעו ולכל עובדיה שלום. המחסן בו מוחזק המלאי של החברה הבת ואשר עלותו וסכומו בספרי החברה הבת נאמד בכ-1.4 מיליון דולר נפגע ועדיין קשה לאמוד את הנזק שנגרם לו ועד כמה נזק זה ישופה על ידי חברות הביטוח המבטחות מלאי זה.

שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק , רכש ביום חמישי האחרון מניות בזק ביותר מ-100 מיליון שקל באמצעות חברת בי קומיוניקיישס שהזיקה עד היום ב-30.29% מבזק. גורם בשוק ההון מסר ל"גלובס" כי בנוסף לאלוביץ', רכש היום משקיע מוסדי זר גם כן בלוק של מניות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

אפריקה תעשיות , זרוע התעשייה של קבוצת אפריקה ישראל, דיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לשנת 2011. החברה, המנוהלת ע"י אברהם נובוגרוצקי (נובו), ממשיכה להציג שיפור בתוצאות מזה מספר רבעונים ברציפות ורשמה בשנת 2010 רווח נקי של כ-60.2 מיליון שקל, גידול של 39% בהשוואה ל-43.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

חברת ביו ויו דיווחה על תוצאותיה ל-2010. החברה רשמה רווח נקי של כ-5.34 מיליון שקל בשנת 2010, גידול של כ-480% בהשוואה לרווח נקי של 1.1 מיליון שקל ב-2009. ברבעון הרביעי של 2010 רשמה החברה שיא ברווחיות, כאשר הרווח הנקי הסתכם בכ-3 מיליון שקל.

אל על המשיכה לרכז עניין לאחר שדווח ביום חמישי האחרון על התפטרות בעל השליטה איזי בורוביץ' מדירקטוריון החברה בעקבות דוח חריף של רשות ני"ע בסוגיית בונוסים מופרזים שניתנו למנכ"ל לשעבר חיים רומנו.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]