סינמוח: שבוע "קולנוע ומוח" מהווה פיילוט לערוץ שיעלה בקרוב ב-HOT

את הערוץ יפעיל המרכז לחקר המוח באוניברסיטה העברית, כך אמר בראיון ל"גלובס" פרופסור עידן שגב, ראש המרכז לחישוביות עצבית באוניברסיטה העברית, שמבטיח כי מוח האדם יעבוד מעתה שעות נוספות

השבוע הנוכחי מצוין ברחבי העולם כ"שבוע מודעות המוח הבינלאומי", ובסינמטק ירושלים מציינים את המעמד באירוע ראשון מסוגו: "שבוע קולנוע ומוח", תוצאה של שיתוף פעולה מסקרן עם מרכז אדמונד ולילי ספרא לחקר המוח באוניברסיטה העברית (מרכז חדש שהוקם בהשקעה של כ-50 מיליון דולר ועתיד להיות בין חמשת המובילים בעולם), ובו במהלך השבוע יתקיימו מדי ערב הרצאות ומושבי דיון בהשתתפות חוקרי המוח של האוניברסיטה העברית ולאחריהם יוקרנו סרטים עלילתיים העוסקים בנבכי מוח האדם. בין הסרטים: "שמש נצחית בראש צלול" של מישל גונדרי, "פישר קינג" של טרי גיליאם, "המעיין" של דארן אורנופסקי ועוד (ראו מסגרת).

פרופסור עידן שגב, העומד בראש המרכז לחישוביות עצבית באוניברסיטה העברית, רואה בשבוע הקרב הזדמנות להנגיש עבור הקהל את הידע המתקדם ביותר, העצום בהיקפו, שנחקר, וליצור תקשורת בין מדען לבין קהל. בראיון ל"גלובס" מספר שגב על ערוץ טלוויזיה שיעלה בקרוב ב-HOT ואשר יעסוק במדעי המוח, אותו יפעיל המרכז החדש באוניברסיטה.

שבוע "קולנוע ומוח" מהווה מעין פיילוט לתכנים: גישה יצירתית שתפתיע אף את הפחות שמרנים מבין המדענים. כזו שבין השאר מחברת בין מדעני מוח לפילוסופים, ביולוגים, מתמטיקאים ואמנים. שגב: "לפני חמש שנים עשו מפגש מדהים בין חוקרי מוח לבין עשרה ציירים מובילים ובו ניסו להבין מה זה לצייר, מה יש לנו להגיד על המוח כשצייר מצייר, ויצא מזה ספר. אותו דבר עם הקולנוע: למה אנחנו מרותקים למסך הגדול? אילו צרכים של המוח המודרני הקולנוע מספק? אנחנו לא נבין את המוח בשום פנים אם נחשוב רק באופן ביולוגי. לכן אי אפשר לעשות הפרדות בין אמנות ומוח".

- חלק מההרצאות והסרטים עוסקים בשאלת הזיכרון הרגשי. בסרט "שמש נצחית בראש צלול" הגיבור עובר תהליך מדעי שבו לבקשתו נמחק זיכרון אהובתו. האם היכולת הזו קיימת במציאות?

שגב: "כיום אפשר למחוק, להשכיח (עושים את זה לעכברים), אבל אתה מיד רואה שגם דברים שקשורים לזיכרון הזה גם נמחקים. את זה אנחנו כן יודעים לעשות. אנחנו לא יכולים לעשות מה שעשו בסרט, שמחקו אהבה מהבחורה הזו. או מהבחור. להבדיל ממחשב, המוח מורכב ואי אפשר למחוק טראומה אחת, בלי למחוק אחרות.

"המטרה שלי בשבוע הזה היא לתאר לאנשים מה אנחנו כיום יודעים על המנגנון הביולוגי של זיכרון. אין מערכת מתוחכמת יותר מהיכולת שלה להשתנות כמו מערכת העצבים, ואני רוצה לספר מה אנחנו יודעים על הבסיס המכניסטי של הזיכרון. אחד הכוחות המיוחדים נקרא 'החומר האפור', והיכולת שלו להשתנות פיזית כשהוא עובר חוויה חושית - רואה או מריח משהו. היכולת להשתנות היא תופעה מרתקת. החומר רוצה להשתנות. כשאתה שואל איפה מתחבא הזיכרון, איפה הוא נמצא - התשובה היא בקשרים בין התאים".

- איך המשתנה הרגשי פועל על הזיכרון מבחינת חיזוק הקשרים האלה?

"במדעי המוח חקר הרגש הרבה יותר חלש מחקר החושים. קשה מאוד להגדיר מה זה בדיוק רגש, איך אפשר לבחון עד כמה אני אוהב מישהי וכמה. המערכת הרגשית היא מעין מורה כימי, שבעצם מאותת לרגשות האחרים מה כן ומה לא רלוונטי להישרדות וליכולת לתפקד בעולם התובעני הזה מסביבך".