הבורסה בת"א: המעו"ף שקרס בפתיחה -תיקן וירד רק 0.9%

המדד צפוי לעלות ב-0.1% ■ מדד הניקיי היפני צנח ב-10.5% מחשש לפיצוץ גרעיני בפוקושימה ■ רוב מניות הגז סגרו בעליות ■ אלביט מערכות עלתה 3.3% לאחר הדוחות

הירידות החדות שאפיינו את תחילת יום המסחר בבורסה בתל אביב התמתנו בסיום, כאשר חלק ממניות הגז עברו להיסחר בעלייה, אלביט מערכות הגיבה בעליות לדוחות ולאחר שבארה"ב פורסמו נתוני מאקרו טובים. בנוסף מסרה הסוכנות לאנרגיה אטומית על ירידה ברמת הקרינה באיזור הכורים הגרעיניים שנפגעו בפוקושימה שביפן.

מוקדם יותר נרשמו ירידות חדות יותר על רקע הצניחה יוצאת הדופן במדדי המניות במזרח כשמדד הניקיי היפני השיל ברגע השפל של היום כ-14% מערכו בשל החשש מפיצוץ גרעיני רב עוצמה בפוקושימה וסיים בירידה של 10.5% שמצטרפת לירידה של 6.2% אתמול. בת"א איבד המדד המוביל כ-2% בפתיחה אך התאושש בהמשך וסגר בירידה של 0.9%. מדדי המניות במזרח כולם ירדו היום באחוזים ניכרים על רקע אסון הטבע ביפן וגם באירופה החל יום המסחר עם ירידות של יותר מ-5% במדד הדאקס, אך גם שם הן התמתנו. מדדי וול סטריט נסחרים בשעה הראשונה של המסחר בירידות של 2%-2.8%. עוד במרכז המסחר היום - הציפייה לפרסום מדד המחירים לצרכן לפברואר שעל פי התחזיות עלה ב-0.1%.

"יש שינוי בכללי המשחק - עלייה קיצונית בחוסר הוודאות בטווח הקצר", אמר הבוקר (ב') ל"גלובס" קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים ברקע האסון הגרעיני ביפן. "להתפתחות משבר גרעיני עלולות להיות השלכות חמורות על הצמיחה העולמית בטווח הקצר, אולם בטווח היותר ארוך המשק שם יבנה את עצמו מחדש ויתאושש".

שריפות מתחוללות היום בפוקושימה, מקום מושבם של 4 כורים גרעיניים שעל פי החשש המוטות הגרעיניים בהם הותכו. החשש הוא מפני פיצוץ רב עוצמה של 4 הכורים שיגרום נזק אדיר ועשוי להביא להפצה של קרינה ולזרוע הרס למרחק רב. כבר הלילה נמדדה רמה גבוהה משמעותית מהנורמה של קרינה בבירה טוקיו - זאת לאחר ככל הנראה הרוחות החזקות המנשבות ביפן נשאו את הקרינה גם לעבר עיר הבירה. על פי המדידה האחרונה - היתה הקרינה הרדיואקטיבית בטוקיו הבוקר ברמה של יותר מפי 23 (!) מהרמה המותרת.

בת"א התאוששו אתמול המדדים מעט מאפקט יפן ששלח אותם לירידות שערים ביום א', כאשר מדד מניות הבנקים בת"א הציג את ההתאוששות המרשימה ביותר. עם זאת, החשש הגובר מפני אסון בקנה מידה מבהיל ביפן שולח את המשקיעים לשלוף את כספם מהשווקים ושולח את המדדים כולם לירידות - מדד הבנקים מוביל הבוקר את המגמה השלילית באחד העם.

עוד היום, צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לצרכן בישראל לחודש פברואר, אשר על פי הערכות, עלה ב-0.1%. כך לפי סקר "בלומברג" שנערך בקרב 12 כלכלנים. התחזיות נעות בין ירידה של 0.2% לעלייה של 0.2%. נציין כי אם התחזית תתממש, האינפלציה השנתית תסתכם ב-3.9% - מעל היעד העליון של בנק ישראל. זאת לעומת רמת אינפלציה שנתית של 3.6% שנרשמה בחודש שעבר, כאשר המדד עלה ב-0.2%.

הגז המצרי מתעכב, חוק ששינסקי מתקדם

לצד מניות חברות הביטוח והבנקים שריכזו היום עניין, כשעיני העולם נשואות ליפן, ריכזו עניין גם מניות הגז והנפט: אתמול התקיימו 2 דיונים במסגרת ההליכים לאישור חוק ששינסקי בכנסת. יו"ר הוועדה גפני כינס דיון חירום בשעות הערב בכנסת במפתיע במטרה לזרז את הליכי האישור של החוק. היום צפויים להימשך הדיונים בנושא במסגרת הוועדה.

מניות הסקטור הישראליות בלטו היום לחיוב לאחר רשמו גם אתמול עליות שערים, בזמן שמניית אמפל רשמה ירידה חדה - זאת לאור דחייה נוספת, שישית במספר, שנרשמה באספקת הגז המצרי לישראל. בנוסף, דווח אמש כי אסדת הקידוח Pride North America הגיעה לישראל ותחל בקידוח האימות ב"לוויתן 2" כבר היום או לכל המאוחר מחר. ה-Pride תקדח במקביל לאסדה הנוכחית, ה-Sedco Express, ותבצע את מבחני ההפקה ב"לוויתן 2". בין המניות הבולטות בסקטור נזכיר את רציו , ישראמקו , אבנר , דלק אנרגיה ואת דלק קידוחים .

אלביט מערכות סיכמה היום את השנה עם ירידה של 5.7% בהכנסות ל-2.67 מיליארד דולר. השחיקה בהכנסות נובעת בעיקר מירידה במכירות בתחומי מערכות היבשה והתקשו"ב. הרווח הנקי נשחק אף הוא והסתכם ב-183.5 מיליון דולר, זאת לעומת רווח של 214.9 מיליון דולר ב-2009.

כיל הודיעה היום על התקשרותה עם קבוצה של 17 בנקים מאירופה, ארה"ב וישראל במסגרתה יעמידו הבנקים לכיל קו אשראי בסך כולל של 675 מיליון דולר לתקופה של 5 שנים. הלוואה זו נלקחת בהתאם למדיניות החברה להבטחת מקורות אשראי רחבים ולגוון מקורות המימון.

מניית בזק נסחרה על רקע המשך השופינג של הבעלים, שאול אלוביץ', שרכש עוד מניות של החברה בסכום כולל של 150 מיליון שקל. אתמול רשמה החברה את המחזור הגבוה ביותר בבורסה בעקבות העסקה.

עוד נזכיר את אל על שדיווחה הלילה על התקדמות במגעים עם המנכ"ל היוצא חיים רומנו ועם חברת הביטוח בה בוטח שכרו סביב דרישת רשות ני"ע כי ישיב לחברה מן הכספים שקיבל בעת שפרש מהחברה. רומנו, על פי החברה, יחזיר לחברה סכום של מיליון שקל. בסיכום של אל-על עם חברת הביטוח, עמה התקשרה בפוליסה לביטוח נושאי משרה, הוחלט כי החברה תשיב לאל על 750 אלף דולר.

חברת סלקום פירסמה היום את תוצאותיה הכספיות לשנת 2010. חברת הסלולר חתמה את השנה עם הכנסות של 6.6 מיליארד שקל ורווח נקי של 1.3 מיליארד שקל - ותחלק דיבידנד נוסף בגובה 303 מיליון שקל. מספר המנויים בסלקום עלה אשתקד ב-3% ל-3.4 מיליון מנויים.

מניית נס טכנולוגיות דיווחה כי זכתה בחוזה בהיקף של 75 מיליון דולר עם ברקליס קפיטל להקמת מרכז הפיתוח בישראל, עליו הודיעה אתמול. במרכז יועסקו כ-200 עובדים מתחומי הטכנולוגיה והפיננסים יספק שירותי פיתוח והנדסה שיתמכו בפעילות הפיננסית הבינ"ל של ברקליס.

סרגון מפטרת 200 עובדים, בעקבות רכישת חברת נרה. סרגון שרכשה את החברה הנורבגית בתמורה ל-48.5 מיליון דולר, הביא להכפלה במצבת כוח האדם של סרגון, והיום היא מדווחת על שינוי ארגוני שבמסגרתו יצומצם כוח האדם של החברה הממוזגת.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]