בחזרה לחיים האמיתיים

והרי הודעה למי ששכח את הסיסמה לחייו האמיתיים: השיווק חוזר לשם, עם טוויסט

אנשי השיווק של מרצדס - מכונית כבדה שלא מככבת בדרך-כלל בראש רשימת כלי הרכב החסכוניים - הלכו באחרונה על מהלך מעניין. בעוד מיטב המוחות המבריקים בעולם מנסים למצוא מקורות אנרגיה חלופיים, מצאו המדענים בחברת המכוניות גימיק שתפס כותרות: מרצדס ערכה את "מירוץ הטוויטר הראשון" - מכוניות ש"מתודלקות" אך ורק מכוח ציוצים של גולשים בחשבון הטוויטר של ענקית הרכב. ככל שיותר אוהדים מצייצים - כך המכוניות במירוץ נוסעות רחוק יותר. חיבור בין וירטואלי למציאותי.

מהלכים מהסוג הזה משלבים שני צדי מתרס שרחוקים זה מזה שנות אור. מצד אחד - הקד"מ של פעם, שנגע בצרכן פיזית ברצפת המכירה; ומצד שני - השיווק הדיגיטלי העדכני, שכולו וירטואלי ואינטרנטי.

משווקים התחילו להבין שעם כל הכבוד לטרנדים של שיווק במדיה חברתית - אלה לא יחליפו לעולם את הצורך במגע הפיזי, בתחושה, בחוויה ובשימוש בשלל חושים אנושיים שהמדיום הדיגיטלי לא יכול להעביר.

בתקופה האחרונה נראה כי קמפיינים המשלבים בין עולמות האינטרנט והמציאות נהיים נפוצים יותר ויותר. מותגים גדולים הגיעו להבנה כי כדי ליצור את רמת המחויבות והחיבור הגדולה ביותר עם האוהדים שלהם, עליהם ליצור סינרגיה שזולגת מהעולם הווירטואלי אל העולם הפיזי שבו חיים המעריצים, וחזרה.

לתופעה הזו יש שם, שניתן לה כיאה לבת תערובת של האונליין והאופליין - אונלייף, או כפי שאחרים מכנים אותה: קרוסליין.

שני עולמות, מותג אחד

השילוב בין הווירטואלי לפיזי לא תמיד מגיע מהכיוון הראשון אל השני. במהלך אקולוגי שנועד "להוריק" את סביבת המשרד, רשות הגנים האוסטרלית חילקה לאחרונה 20 אלף עציצים שאליהם מצורפת תוספת מפתיעה, קוד הפעלה. המשתמשים מזינים את הקוד אל אפליקציה ייעודית בפייסבוק ונחשפים אל עולם תוכן שלם שקשור לצמח שקיבלו: טיפים לגידולו, האפשרות לתת לו שם, שיתוף תמונות שלו עם משתמשים אחרים בניסוי וכדומה.

לעתים אנו זקוקים לכלי שיתווך בין העולמות השונים. רבים סבורים כי הכלי הזה הוא לא אחר מאשר הסמארטפון, הטלפון הנייד והחכם שמצויד במצלמה וביכולות גלישה. בעזרת שימוש בטכנולוגיות "מציאות מוגברת", הטלפון שלנו מתפקד כמטה קסמים לכל דבר.

כך למשל, בית האופנה קלווין קליין פצח במהלך נועז ותלה שלט חוצות ענקי, שעליו מצויר רק QR Code ענקי (ברקוד שהסמארטפון קורא ומתרגם לפרטי מידע שונים). ברגע שהמשתמשים צילמו את המודעה באמצעות מצלמת הסלולר, הם נחשפו לסרטון פרסומת של המותג ולאפשרות להפיץ את הסרטון בפייסבוק ובטוויטר שלהם בלחיצת כפתור.

כך תעשו אונלייף מוצלח

אם הגעתם למסקנה שגם אתם רוצים לקפוץ על הרכבת הסמי-וירטואלית, הנה מספר כללי אצבע לפעילות מוצלחת:

  • כביש דו סטרי - אולי העיקרון הכי בסיסי באונלייף. אל תקבעו את עצמכם על תרגום של אונליין לאופליין או להפך. פעילות אופליין שמתוכננת בצורה חכמה מכילה מודל שמכיל את שניהם ומזין את עצמו.
  • להפוך כל פינה - שימושי אונלייף מעניינים עשו עד כה שימוש בפעולות כמו תיוג, ציוצים וכדומה. על מנת להגיע לרמה הבאה ולהקדים את המתחרים שלכם, צריך להפוך כל פינה בזירות המדיה החברתית שאתם מעוניינים לתרגם. לפעמים הפיצ'ר שנראה לנו הכי בנאלי בעולם הווירטואלי יכול להפוך לכלי מלהיב בעולם האמיתי.
  • טכנולוגיה פוגשת קריאייטיב - עולם האונלייף דורש מאיתנו להרכיב את משקפי המדענים מעל משקפי הקופירייטרים ולהשקיע בפיתוח טכנולוגיות פיזיות חדשות. עם זאת, זכרו שאתם עדיין כבולים למגבלות המדע הנוכחי. חלומות גדולים ללא יכולת יישומית מהירה הם חסרי ערך.

אם עד כה אוהדי המותגים היו צריכים לבחור מזבח הערצה וירטואלי או פיזי, אונלייף מאפשרת להם ליהנות מהמיטב של שני עולמות שבעבר היה ביניהם קו גבול ברור. היד שמטשטשת את הגבול הזה תלויה מעתה רק בכם.

הכותב הוא מנכ"ל Refreshing.co.il המלווה ארגונים ומותגים בפעילות שיווקית ברשתות חברתיות