גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרוטוקולים חסרים בבית המשפט

הפרוטוקולים לא תמיד משקפים את כל מה שנאמר בדיון, בעיקר לא את הערות השופטים

לא תמיד משקפים הפרוטוקולים מדיוני בתי המשפט את כל הדברים שנאמרו בדיון, ועוד פחות מכך את הערות השופטים. את האמת הפשוטה הזו מכיר כל עורך דין שהופיע אי-פעם בבית משפט. עכשיו מתברר כי לא זו בלבד שהפרוטוקולים הם לעתים פיקטיביים, או לפחות חסרים ומחוררים, אלא שבתי המשפט מנסים לשווק את הפיקציה הזו כאמת.

זה, לפחות, מה שעולה מפסק דין שנתנה לפני שבועות אחדים נשיאת העליון, דורית ביניש, במסגרת בקשה שהוגשה אליה לפסול את השופטת ברכה בר-זיו מהמחוזי בחיפה.

מהחלטת ביניש עולה כי עורכי הדין חייבים לבקש משופטים לתקן את הפרוטוקולים של דיוניהם, ולכלול בהם גם את הערות השופטים - אחרת יצטרכו לעמוד מול הטענה כי הפרוטוקול משקף את כלל הדברים שנאמרו בדיונים.

ביניש סירבה כמובן לפסול את השופטת ברכה בר-זיו מלהכריע בתיק, שבו השמיעה הערות מזלזלות כלפי אחד הצדדים בתביעת נזיקין, אלא שההערות לא הופיעו בפרוטוקול הדיון.

לא מפתיע שחלקים ניכרים מדברי השופטת לא הופיעו בפרוטוקול. ועוד יותר מזה, לא מפתיע שביניש דחתה את בקשת הפסלות.

דיון בערעורים של צדדים על החלטות שופטים שלא לפסול את עצמם הוא אחד מתפקידיו של נשיא העליון. אין סטטיסטיקה מסודרת בנושא, אבל ביניש היא כנראה הנשיאה ששיעור ערעורי הפסלות שלה נמוך יותר מכל נשיא אחר בעבר.

"כל לוזר מגיע לכאן"

במקרה הזה, דובר בתביעת רשלנות רפואית שהגיש ע', הסובל מ-100% נכות, נגד מכבי שירותי בריאות, בטענה כי רופאי הקופה לא גילו בזמן את מחלת הצליאק שממנה סבל מילדותו. לאחר הגשת התביעה התנהלו מגעים בין הצדדים, שאף הגיעו לפשרה, ולפיה יקבל ע' פיצוי בסך 1.85 מיליון שקל.

אלא שלפני שהפשרה נחתמה באופן פורמלי, התקיימו בתיק דיוני קדם-משפט, שבהם השמיעה השופטת בר-זיו הערות, שמהן עלה כי בדעתה לפסוק לתובע סכום נמוך יותר. בין היתר אמרה השופטת - לטענת בא-כוח התובע, עו"ד דניאל אשכר - "כל לוזר מגיע לכאן, וחושב להרוויח כאן את מה שהפסיד בחוץ".

בעקבות הערה זו, בדיון הבא הסכימה קופת-החולים לשלם 130 אלף שקל בלבד. בדיון אחריו הציעה השופטת לצדדים להתפשר על סכום של 650 אלף שקל.

באשר לנכותו של התובע, ולרכיב אובדן ההכנסה הנובע מכך, במסגרת תביעת הפיצויים, העירה השופטת בר-זיו: "אז מה אם הוא נכה, גם אני נכה 80%, ואני משתכרת".

בחקירתו הנגדית של ע' מעל דוכן העדים, הורתה השופטת להפסיק את הקלטת העדות ואמרה לבא-כוח התובע: "קבל עצה ידידותית ממני, אם הדברים יימשכו כך - התובע יקבל אצלי עוד פחות ממה שהצעתי לו בפשרה. שיסכים לסכום של 700 אלף שקל".

בעקבות כל זאת פנה בינואר השנה בא-כוחו של התובע לשופטת בבקשה שתפסול את עצמה מלדון בתיק, בנימוק שמהערותיה עולה כי היא גיבשה דעה קדומה נגדו במהלך הדיונים.

אלא שבר-זיו סירבה לפסול את עצמה. "נדהמתי מהבקשה ומהעיתוי שבו הוגשה", היא כתבה בהחלטתה לדחות את דרישת הפסילה. "התובע מתייחס להערות שנאמרו כביכול על-ידי במהלך דיונים ב-2008, וחבל שלא העיר על כך מיד כשהדברים נאמרו, מאחר שלי הם אינם זכורים היום, וגם מבחינת הפרוטוקולים אפילו לא ברור לי באיזה הקשר נאמרו".

ביניש סירבה לפסול

על החלטה זו עירער ע' לביניש. "כבוד השופטת מגלה עוינות כלפי התובע", נכתב בערעור, "המתבטאת בהערות אישיות פוגעניות וציניות, והמסקנה העולה מהן היא שהשופטת גיבשה דעה קדומה, שלא ניתן לשנותה".

אלא שביניש לא התרשמה וסירבה לפסול את השופטת: "לא מצאתי בהתנהלותו של בית המשפט עילה לפסילתו", היא כתבה.

בהתייחסה להערות השופטת ציינה ביניש: "ההערות המיוחסות לבית המשפט, ככל שנאמרו, לא באו לידי ביטוי בפרוטוקול הדיונים. באין בקשה לתיקון הפרוטוקול, ההנחה היא כי פרוטוקול הדיון משקף את שאירע במציאות, והתובע לא עמד בנטל להפריכה". (ע"א 876/11).

מהסיפור הזה אפשר ללמוד שני דברים: עורכי דין שיציקו מהיום והלאה לשופטים בכלל הערכאות, בדרישה להכניס לפרוטוקול כל הערה שהשמיע השופט, לא ייחשבו עוד לנודניקים חסרי תקנה אלא רק למי שממלאים את הוראות נשיאת העליון; והשני - שהגשת בקשות פסלות לנשיאת העליון היא ברכה לבטלה.

אם הגישה המצמצמת בתחום פסילת השופטים לא תשתנה, הנושא יצטרך בסופו של דבר לצאת מהתחום ההלכתי אל התחום החקיקתי.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Reuters, Jessica Taylor

בריטניה הטילה סנקציות על ארגונים ישראליים קיצוניים ומתנחלים

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות