ישראל ביתנו: להפחית את המס על מאגרי הנפט והגז ל-40% - או שנטרפד את חוק ששינסקי

דרישות נוספות של סיעת ישראל ביתנו לצורך תמיכה בחוק ששינסקי בוועדת הכספים: סעיף יציבות בחוק לפיו לא ניתן יהיה להעלות בעתיד את המסים וכן הכרה בהוצאות מימון וגידור לצורך חישוב המס ■ ח"כ קירשנבאום מישראל ביתנו על הסיכוי להפחתת המס: "אני אופטימית"

הפחתת שיעור המס המרבי, הכרה בהוצאות מימון לצורך חישוב מס והכנסת סעיף יציבות - אלה הדרישות העיקריות של סיעת ישראל ביתנו לתמיכה בחוק ששינסקי בוועדת הכספים. לסיעה שתי נציגות בוועדה, ח"כ פאינה קירשנבאום, מרכזת הסיעה בוועדה, וח"כ ליה שמטוב.

הדרישה המרכזית של ישראל ביתנו, מפלגתו של שר התשתיות עוזי לנדאו, היא הפחתת המס המרבי שיוטל על היזמים. "המספר נמצא במשא ומתן", טענה קירשנבאום, אך ל"גלובס" נודע כי מדובר בשיעור הקרוב ל-45%, ו-40% לגבי מאגרים במים עמוקים. "אני חוששת שהעלאת המיסוי תיפול, לפחות בחלקה, על כתפי הצרכן הישראלי, ולכן צריכים להיות זהירים מאוד בקצב העלאת המיסוי", אמרה קירשנבאום. "ברור שחלק מהעלאה במיסוי החברות יוכלו לספוג, אבל חלק אחר, עקב התחייבויות ועלויות גבוהות של מימון, ייאלצו להעביר לצרכן".

דרישה נוספת היא להכניס סעיף יציבות לחוק, כלומר, לא ניתן יהיה לשנות את שיעור המס שייקבע לאחר אישור החוק. "אני מאמינה שערך היציבות הוא קריטי, לרבות בסוגיה כלכלית כמו מיסוי", אמרה קירשנבאום ל"גלובס". "אי אפשר להשאיר בחוק פתח לשינויים חוזרים. אם הגענו לנוסח חוק מוסכם אחרי כל המהומה שהצעת החוק גרמה, אז לפחות שלא יהיו עוד שינויים בעתיד".

דרישות נוספת הן הכרה בהוצאות מימון וגידור לצורך חישוב המס. לפי הנוסח המוצע לחוק, ההכרה תהיה עד גובה נורמטיבי שייקבע על ידי רשות המסים ולא לפי ההוצאות בפועל על מומחים (גיאולוגים ומפעילים). הדבר צפוי להפחית את שיעור המס הסופי.

לשאלה מה הסיכוי שהדרישות יתקבלו בוועדת הכספים, השיבה קירשנבאום: "אני אופטימית".

בתגובה לדברים, אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה: "דרישת ישראל להפחתת חלק המדינה חסרת ביסוס וסיכוי לעומת זאת דרישת היציבות הכרחיות ואני העלתי דרישה דומה בעבר. שוק חיפושי המשאבים זועק לוודאות ויציבות וצריך לספק לו זאת באמצעות שריון הוראות מסוימות מפני שינויי הזמן. שאר הדרישות סבירות וחלקן הועלו על ידי חברים אחרים בדיונים קודמים ונמצאת בדיון במישורים שונים".