"אל תאמינו למסרי ההרגעה של הממשלה - צאו מיפן מיד"

משתמשי אתרי המדיה החברתית הפופולריים משדרים פאניקה ומחליפים ביניהם מידע, החל ברמות הקרינה ועד מקומות שבהם ניתן להתקלח ולרכוש מזון

מהאינטרנט עולה מסר אחד שמאפיל על כל האחרים: אנחנו פוחדים מהתכה גרעינית ורוצים נואשות לצאת מכאן.

הידיעה שרמות נמוכות של חומרים רדיואקטיביים נישאים ברוח לעבר טוקיו עוררה פאניקה רצינית בקרב רבים ממשתמשי אתרי המדיה החברתית הפופולריים, למרות שממשלת יפן קראה לשמור על השקט, והודיעה כי הרדיואקטיביות אינה מתקרבת בכלל לרמת הסכנה.

"בבקשה מכם קחו את המשפחה שלכם, את המסמכים החשובים, את החפצים בעלי הערך הרגשי למשפחה, וצאו משם", צייץ אחד המשתמשים בטוויטר.

"לכו דרומה, לטייוואן, ואם אתם יכולים - לכו לאוסטרליה. אם אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לצאת מיפן, לפחות לכו דרומה ככל האפשר. התרחקו כמה שאתם יכולים מהאזור הנגוע".

"יש לי 3 קופסאות מים ומכל מלא של גז. מילאתי גם את האמבטיה במים, כדי שאוכל לשטוף את השירותים, להתרחץ וכו' אם ייפסקו המים", כתב משתמש טוויטר אחר.

"המצב במפעלים הגרעיניים בפוקושימה מחמיר יותר ויותר, ואני מאוד מפחד מזה. עכשיו אני יוצא לקנות מוצרי מכולת יחד עם הילד החולה שלי, ולחפש עוד מים ומוצרים אחרים", כתב ג'ונקו יאבה בפייסבוק.

אזרחים נוטשים

אזרחים יפנים ואזרחי חוץ נוטשים את המדינה, ומספר הנוסעים התקועים בנמל התעופה הבינלאומי העיקרי בטוקיו, נריטה, נמצא במגמת עלייה.

"למרבה המזל הצלחתי להשיג מושב בטיסה לאוקינאווה היום. אני תופס את טיסה 2000 מהנדה, טוקיו", כתב אחד ממשתמשי מיקסי, אתר רשת חברתית יפני. "אלה שעדיין נשארים - תיזהרו שזה לא יירד עליכם".

החששות גברו עוד יותר בתגובה לידיעה שמפעילת האתר, TEPCO, פינתה מאות מעובדיה מתחנת הכוח. "הולך ופוחת מספר המומחים באתרים הגרעיניים. מי יישאר כדי לעבוד בהם? תעזבו את טוקיו ולכו דרומה בינתיים - לפחות קחו את הזקנים אתכם"! הוסיפה אנג'י בדלט בפייסבוק. בהודעה פופולרית שהופיעה שוב ושוב באתרי המדיה החברתית נאמר: "תתפללו בשבילנו".

אנשים רבים מותחים ביקורת על אופן טיפולה של הממשלה במשבר, וטוענים שהממשלה לא מסרה מידע מספיק על התאונה. מרבית התעבורה באתרי המדיה החברתית התמקדה בבדיקה הדדית של מידע על אתרי אינטרנט, כתובות אי-מייל ומקורות אחרים, והגולשים החליפו מידע על מקומות שבהם ניתן להתקלח ולרכוש מזון. הדבר ממחיש את חוסר האמון של אנשים רבים בממשלה.

"אל תאמינו להודעות ההרגעה של הממשלה שרמות הקרינה בטוחות - צאו מיפן עכשיו", צייץ אחד הגולשים בטוויטר.

משתמשים רבים בוואיבו, אתר מיקרובלוגים דמוי-טוויטר בסין, העלו מחדש מפה שמראה כיצד הזיהום הגרעיני עלול להתפשט על פני מרבית החוף המזרחי של סין, והדבר עורר דיונים בסוגיה אם המפה אמיתית או מזויפת.

ממשלת סין הודיעה כי לא זיהתה קרינה חריגה בשום מקום בסין, למרות שהגבירה את הניטור.