צ'י לו: "החיפוש שאנו מכירים יכול להיות הרבה יותר טוב"

נשיא חטיבת האונליין במיקרוסופט, שמבקר בישראל, טוען בראיון ל"גלובס" כי אינו רואה במאמץ המושקע בתחום החיפוש קרב מול גוגל, אלא "משימה לספק יכולות חיפוש מסוג חדש"

כאשר ויתרה מיקרוסופט על רכישת יאהו ב-2008, הנסיגה מהמהלך לא הייתה מושלמת. באוגוסט אותה השנה עזב ד"ר צ'י לו - שניהל את מאמציה של יאהו בתחום החיפוש - ובדצמבר 2008 עבר את הקווים והתמנה לנשיא חטיבת האון-ליין של מיקרוסופט והפך למספר 3 בחברה.

המנדט של צ'י הוא קודם כל לנהל מלחמה. זהו קרב שעליו היה אחראי בעשור ששהה ביאהו, וזה הקרב שאותו הוא ממשיך במיקרוסופט נגד האויבת המשותפת - גוגל - שמחזיקה כמעט במונופול בתחום החיפוש, עם 65.4% משוק החיפוש בארה"ב לעומת 13.6% למיקרוסופט ו-16.1% ליאהו - לפי נתוני קומסקור לפברואר האחרון.

צ'י, שמשתתף היום (א') באירוע השנתי של מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל, Think-Next, היה שותף להשקת מנוע החיפוש של מיקרוסופט בינג באמצע 2009, ומעדיף שלא לבחון את המאמצים של החברה בתחום החיפוש דרך הפרספקטיבה של גוגל. "אנחנו לא רואים את המאמץ כקרב מול גוגל, אלא כמשימה לספק יכולות חיפוש מסוג חדש", הוא אומר בראיון ל"גלובס" לרגל ביקורו בישראל. "זהו מאמץ לטווח ארוך בעבור החברה, ואנחנו מאמינים שהחיפוש שאנחנו מכירים כיום יכול להיות הרבה יותר טוב; יש מקום להרבה יותר חדשנות בתחום".

במיקרוסופט צ'י קיבל לידיו עסק מדמם, שהשורה התחתונה שלו צבועה אדום בוהק כבר 8 שנים - מאז שמיקרוסופט נכנסה באופן רציני לתחום החיפוש. מבחינה כספית הפסידה מיקרוסופט בתחום האונליין מיליארדי דולרים אך את ההפסדים מבחינה תדמיתית, שלא לדבר על הרווחים החלופיים, לא ניתן בכלל לכמת.

את הרבעון הרביעי של 2010 סיימה מיקרוסופט עם הפסד תפעולי של 543 מיליון דולר על מכירות של 690 מיליון דולר מעסקי האונליין. בגוגל, לעומת זאת, הרוויחו כ-3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי על מכירות של 8.5 מיליארד דולר בקירוב, שרובם מגיעים מתחום החיפוש.

מ-10 דולר בחודש לפסגה

צ'י (49) רכש את פרסומו לא רק בגלל התפקידים שמילא בעולם ההיי-טק, אלא גם בעקבות סגנון החיים ואתיקת העבודה שלו. על-פי הפרסומים לפחות, יום העבודה שלו מתחיל ב-4:00 לפנות בבוקר ונמשך כמעט 19 שעות. הוא מתנזר באופן כמעט מוחלט מחשיפה תקשורתית וגם הראיון נערך לאחר לא מעט מאמצי שכנוע של מרכז המו"פ של החברה בישראל. עם זאת, מהשאלות על העבר האישי שלו בסין, הוא העדיף להימנע.

סיפור החיים של צ'י, כך על-פי כתבות בעיתונות הזרה, הוא דוגמה לסינדרלה המודרנית, שבאמצעות עבודה קשה והרבה מזל הצליח לשדרג את עצמו מחיים בכפר נידח ועני בסין לפסגת עולם ההיי-טק.

את ילדותו העביר צ'י עם סבו בעיירה בפרובינציית Jiangsu - מרחק חמש שעות נסיעה משנגחאי, שם גרו הוריו - ללא מים זורמים וחשמל. הוא למד לתואר שני במדעי המחשב והתפרנס כמרצה באוניברסיטה מקומית בשכר של 10 דולר לחודש. היציאה לארה"ב, וההשתלבות בעולם המחשוב בעקבותיה, הייתה לאחר שהרשים מרצה זר מאוניברסיטת קרנגי-מלון האמריקנית, שהעביר הרצאה באוניברסיטה הסינית שבה לימד, ואף מימן לו את טופס הרישום ללימודי הדוקטורט בארה"ב בגובה 45 דולר. לאחר שסיים את לימודי הדוקטורט ב-1996 התקבל צ'י לעבודה ב-IBM, ולאחר מכן עבר ליאהו.

מיקרוסופט מרכזת את המאמצים להתקדמות בתחום החיפוש בכמה זירות, החל בטכנולוגיה וכלה בשיתופי פעולה אסטרטגיים. לגבי התחום הטכנולוגי, משוכנע צ'י כי במיקרוסופט יכולים להוביל את המאמצים בתחום החיפוש. "יש לנו חלק מהמוחות המבריקים בתעשייה שעובדים על האתגר הזה", מציין צ'י, בהתייחסות לדור הבא של החיפוש באינטרנט, עם פתרונות כגון חיפוש סמנטי שיודע לנתח גם את המשמעויות של המילים.

"העסקה עם יאהו הייתה טובה לשני הצדדים"

גם בצד שיתופי הפעולה נמצא צ'י קרוב למעסיקה הקודמת שלו, לאחר שמיקרוסופט התחברה עם יאהו לאספקת שירותי החיפוש של האתר. "אנחנו חושבים שזו עסקה מוצלחת לשתי החברות", הוא טוען לגבי הסכם שיתוף הפעולה בין החברות והרכישה הפוטנציאלית, שלא יצאה לפועל לבסוף.

שיתוף פעולה אחר שמיקרוסופט הודיעה עליו באחרונה נוגע לתחום סקסי בהרבה - רשתות חברתיות - שבו יהפוך בינג למנוע החיפוש הרשמי של פייסבוק ויסייע לבצע חיפושים בין 500 מיליון החברים ברשת. "רשתות חברתיות הן תחום מרגש", מציין לי. "נשתף פעולה בכל מקום שבו יש הזדמנות לספק צרכים שלא נענו".