סטנלי פישר: "גם אני לא אוהב את העמלות בבנקים"

הנגיד בדיון בוועדת הכלכלה: לא ליטול מבנק ישראל את הסמכות העליונה לשמירה על היציבות במערכת הבנקאית

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מתח היום (ג') ביקורת על גובה העמלות בבנקים, במסגרת דיון בנושא חוק ההגבלים העסקיים שנערך בוועדת הכלכלה.

"בכל פעם שאני נכנס לבדוק את חשבון הבנק שלי, גם אני לא אוהב את העמלות שאני רואה", אמר פישר במהלך הדיון.

פישר הסביר שטויטת החוק שהגיעה לכנסת הייתה מוסכמת על כל המפקחים - המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, והממונה על ההגבלים העסקיים, ואושרה גם על ידי ועדת השרים לחקיקה. באותה טיוטה נקבע שבמידה והממונה על ההגבלים העסקיים יראה לנכון לנקוט צעדים לעידוד התחרותיות בבנקים, צעדים אלו יבוצעו בתיאום עם המפקח על הבנקים על מנת לוודא שאותם צעדים לא יפגעו ביציבות המערכת הבנקאית.

בתהליך החקיקה בועדת הכלכלה נעשו שינויים בהצעת החוק לפיהם חילוקי דיעות בין המפקח על הבנקים לממונה על ההגבלים (במידה ויהיו) יובאו להחלטת הממשלה. שינוי זה יוצר מצב בו ניטלת מבנק ישראל הסמכות העליונה לשמירה על יציבות המערכת הבנקאית.

פישר התייחס לסוגיית השמירה על היציבות במערכת הבנקאית ואמר: "לקחי המשבר הפיננסי העולמי מראים שאי-יציבות במערכת הבנקאית הינה מצב מסוכן מאוד לכלכלה. דבר זה נכון במיוחד בישראל, שבה נתח השוק של כל אחד משני הבנקים הגדולים מהווה כ-30% מהמערכת. קריסה של אחד הבנקים האלו, במידה ותתרחש, תהיה יקרה מאוד למדינה במידה והבנק יחולץ, או שתהיה יקרה מאוד לאזרחים במידה ולא.

"האחריות לחילוץ בנק במשבר מופקדת בידי בנק ישראל, והאחריות המלאה ליציבות המערכת הבנקאית חייבת להיות נתונה בידי המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שהוא הגורם המקצועי היחיד בתחום זה. העברת הכרעה בתחומים אלו למערכת הפוליטית, כפי שמציעה הצעת החוק הנוכחית, יכולה להיות מסוכנת מאוד למשק".

פישר המשיך לבקר את המחוקקים וטען כי "בתהליכי קבלת ההחלטות במערכת הפוליטית ישנם לעיתים שיקולים פוליטיים שאינם מקצועיים. שיקולים אלו עשויים להביא להחלטות שיסכנו את יציבות המערכת באופן שיבוא לנזקים של מיליארדים".