לפשט את רשות המסים

כל עוד דיני המס ימשיכו להיות מסובכים, אנשים יפנו ל"מקושרים" כדי לקדם החלטות

פרשיות השחיתות ברשות המסים מעידות על בעיה מובנית. רשויות אכיפת החוק שואפות למגר את השחיתות, אך הבעיה העיקרית בדרכי הפעולה המקובלות היא שהן אינן מתמקדות במחלה אלא בסימפטומים.

מעבר לכך, פעולות האכיפה נגד הבכירים משתקות את רשות המסים ופוגעות שלא לצורך בנישומים.

ככלל, העובדים המגיעים לרשות המסים הם אנשים ישרים ואמינים, אך הם נאלצים להתמודד עם מציאות מיוחדת. הבעיה המרכזית היא שחקיקת המס בישראל מסובכת, מורכבת משיעורי מס רבים ומהטבות מס רבות, ובעיקר היא מנוסחת בצורה בעייתית, עד שאפילו מומחי מס מתקשים להבינה. פקודת מס הכנסה, העשויה טלאי על גבי טלאי, היא דבר החקיקה הארוך והמסורבל ביותר בספר החוקים הישראלי.

העיוותים בפקודת מס הכנסה גורמים לנישומים לכתת רגליהם לפקידי השומה כדי לבחון את חבות המס שלהם, או במטרה לנסות לקבל אישורים שונים, שלא תמיד ניתנים. במקרים רבים יהיה כדאי לנישומים להימנע מפנייה לרשות המסים ולבצע פעולות בהתבסס על חוות-דעת משפטית של עורך דין מומחה במסים.

אלא שההסתמכות על עורכי דין אינה מתאימה תמיד, שכן לעיתים הנסיבות מחייבות פנייה דווקא לפקיד השומה. הבעיה היא שעל-פי רוב, עובר זמן רב עד שפקידי השומה משיבים לפניות הנישומים. כך לדוגמה, חברת היי-טק ישראלית המעוניינת להתמזג עם חברה אמריקנית, עשויה להמתין יותר משנה עד להחלטת רשות המסים ביחס להשלכות המס של המיזוג.

רשות המסים אינה ערוכה לתת תשובות בזמן אמת, וכך עסקאות רבות נתקעות ואף מתבטלות, וגורמות למשקיעים זרים להירתע מלהשקיע במשק הישראלי.

במצב זה, שבו הנישומים משחרים לפתחו של פקיד השומה, אך טבעי הוא שיימצאו אנשים "מקושרים" (מאכערים), היודעים להאיץ את תהליכי קבלת ההחלטות ברשות המסים ביחס לנישומים מסוימים.

מבחינה פרקטית, אם רוצים לקבל החלטה מהירה מרשות המסים לגבי עסקה מסוימת, נכון יהיה לשלם למישהו עבור "קידום" ההחלטה. כך הצדדים לעסקה מרוויחים, וגם המשק יוצא נשכר מכך, שכן בדרך זאת עסקאות לא נתקעות ולא מתבטלות.

במקום לעסוק בציד בכירים ברשות המסים, יש לרכז את עיקר המשאבים בטיפול במחלה עצמה - מערכת המס.

במשטר מס יעיל וטוב צריך להפחית בחדות את שיעורי המס, לבטל הטבות מס, לאחד את שיעורי המס, לקצר את הוראות הפקודה, לרכז את הוראות המס מהחוקים הרבים, ולהתנסח בשפה ברורה ופשוטה.

משטר מס כזה המתחשב בנישום יגרום להגברת הציות לחוקי המס ולהעמקת הגבייה, בלי שיהיה צורך לנקוט מהלכים אגרסיביים מזיקים ומיותרים. מערכת מס טובה מיוסדת בין היתר על הכדאיות הנובעת לנישומים ממילוי חובותיהם בתשלום המס.

כל עוד דיני המס בישראל יהיו מסובכים, ושיעורי המס ימשיכו להיות גבוהים - אנשים ישקיעו משאבים רבים, ובצדק, באסטרטגיות לתכנון מס, לרבות בניצול פטורים שונים והטבות מס, ואף יעסיקו אנשים מקושרים כדי לקדם באופן לגיטימי קבלת החלטות ברשות המסים.

הכותב הוא עורך דין מומחה למיסוי בינלאומי ומנהל את אתר האינטרנט http://www.IsraelTaxLaw.com