המאבק בלוב מתחמם - מחיר הנפט רותח לשיא מאז המשבר

בלוב כבשו המורדים את העיר אג'דבייה הנחשבת לאחד ממעוזי הנפט במדינה ובעולם חוששים מפגיעה ארוכת טווח בתשתיות שם ■ מחיר חבית קפץ ליותר מ-105 דולר אמש

שוקי המניות ברחבי העולם כבר כבשו בשנה החולפת את רמות השיא שאפיינו אותם לפני המשבר הכלכלי של סוף שנת 2008 - אבל כעת מסתבר שגם הנפט, למרות המשבר החמור ביפן, מצליח להמריא גבוה גבוה ולכבוש מחדש את רמות השיא.

ביום ד' האחרון הגיע הזהב השחור לשיא של 105.75 דולר לחבית במסגרת המסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק - רמה אותה לא ידע מאז ספטמבר 2008, בראשית המשבר. אתמול (ו') נחתם המסחר כשמחירה של חבית עומד על 105.40 דולר. בסך הכל, בחישוב שבועי, רשם הנפט היום עלייה חדה של 4 אחוזים בערכו.

בהתאם, גם מחירי הדלק לצרכן ברחבי העולם עלו בשבועות האחרונים באופן ניכר - ולא מן הנמנע שיזנקו פעם נוספת גם בישראל.

הביקוש לאנרגיה ברחבי העולם, למרות הפופולריות ההולכת וגוברת של אנרגיות ירוקות, רק מתגברת: בסין, למשל, זינקה הדרישה לנפט בשנה האחרונה בלבד בשיעור מטורף של 15%. על פי ההערכות, העלייה בביקושים צפוייה להימשך בקצב גבוה גם השנה.

לצד העלייה בביקושים, הגורם המשמעותי ביותר בהתייקרות מחירי הנפט הוא ההיצע המצוי בסיכון לאור גל המהומות וההפיכות בעולם הערבי. בלוב התחדשות הבוקר הקרבות ביתר שאת - כאשר במהל הלילה כבשו המורדים מתנגדי קדאפי את העיירה אג'דבייה שמדרום לבנגזי. מדובר בעיקר הידועה בעיקר בריכוז הגבוה של מאגרי הנפט בה. במערב חוששים מפגיעה ארוכת-טווח ביכולת האספקה של לוב לאור פגיעה אפשרית בתשתיות כאשר הקרבות בין תומכי קדאפי למתנגדיו מתקיימים בקרבת אתרי הקידוח.

ערב הסעודית אמנם העלתה את קצב הייצור על מנת להתגבר על המחסור באספקה הלובית - אך זו עדיין אינה בשורה מספיקה למשקיעים שצופים ירידה ביכולת הייצור בטווח הארוך ומביטים בדאגה על גל המהומות ששוטף את העולם הערבי ומתקרב גם לגבולותיה של ערב הסעודית עצמה.