גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברות הקיבוציות סוגרות שנה: עליית הסחורות לא פגעה

התאוששות הכלכלה סייעה לחברות במגזר הקיבוצי, המתבססות על יצוא ■ התחזקות השקל והעלייה במחיר הסחורות עלולים להעיב על ב-2011

מספר לא מבוטל של חברות תעשייה בישראל עדיין מתקשות להתאושש מהמשבר העולמי, וחלקן עדיין נתונות בקשיים. אולם משטף הדוחות השנתיים שמתפרסם בימים אלה, מסתמן כי בכל הנוגע לחברות מובילות בתעשייה הקיבוצית השנה החולפת הייתה עוד שנה טובה. מרבית החברות הללו נשענות על יצוא, והתאוששות הכלכלה העולמית ב-2010 היטיבה עם תוצאותיהן, למרות עלייה במחירי חומרי הגלם.

"באופן כללי ניתן לומר שבצד הביקוש המצב טוב, וכמעט כל החברות התעשייתיות הביעו אופטימיות לתחילת 2011", אומר ארז שפירא, מנהל השקעות בדסק מניות ישראל בכלל פיננסים. "יחד עם זאת, במצב הנוכחי שבו מחירי חומרי הגלם עולים, יתקשו החברות להגדיל את הרווחיות גם אם יצליחו להגדיל את המכירות, כאשר גם שינויים בשערי המטבעות עשויים להשפיע על הרווחיות שאותה יציגו החברות", אומר שפירא.

"גלובס" מנתח את מצבן של ארבע חברות קיבוציות אשר דיווחו לאחרונה על תוצאות 2010, ומנסה להעריך לאן מועדות פניהן ב-2011.

פלסאון: סבלה משער החליפין

פלסאון מקיבוץ מעגן מיכאל מוכרת בישראל בעיקר בזכות הניאגרות מפלסטיק לבתי השימוש שהיא מייצרת, אולם מוצר זה מהווה חלק זניח בהכנסות החברה. החברה הנה יצרנית מובילה בתחום הפלסטיק, ובבעלותה כמה חברות יצרניות בארץ ובחו"ל, כמו גם חברות אשר משווקות את תוצרתה במדינות זרות.

ב-2010 צמחו הכנסות פלסאון ב-5.3% ביחס ל-2009 והגיעו ל-882.8 מיליון שקל, כאשר עיקר המכירות היו של אביזרי צנרת, וחלק נמוך יותר של ההכנסות מקורו במוצרים לענף הלול.

תיאור "סיכוני השוק" בדוח החברה מתאר היטב את הסיכונים בתחום פעילותה, הנמצאים ברובם מחוץ להשפעתה: "לדעת ההנהלה, הגורם העיקרי המהווה סיכון לתוצאות העסקיות ולהון העצמי של הקבוצה הוא התנודות בשערי החליפין של המט"ח.

"הסיכון נובע מכך שכ-90% ממכירות הקבוצה הנן באירופה, באמריקה באוסטרליה ועוד, ונוסף לכך לקבוצה יתרות כספיות הנקובות במט"ח".

החברה מציינת גורם סיכון נוסף, והוא השינויים במחירי תשומות הייצור, וכדבריה, היא "נוהגת לאסוף מידע מוקדם על שינויים במחירי החומרים ומשתדלת לסכם עם ספקים על חוזי אספקה למספר חודשים".

הרבעון הרביעי של 2010 התאפיין בירידה חדה של האירו, כאשר הדולר נסחר ביציבות ברמות שערים נמוכות יחסית, מה שבא לידי ביטוי גם בשורה התחתונה, שהייתה הנמוכה מבין הרבעונים ב-2010, ועמדה על 14.8מיליון שקל, וגם זאת לאחר הטבת מס בגובה של 5 מיליון שקל. בכל 2010 חלה ירידה של 23.5% ברווח הנקי ל-69.6 מיליון שקל.

בדוח הדירקטוריון מציינת פלסאון, כי "מחירי הנפט, ואיתם מחירי חומרי הגלם, מראים אי-יציבות רבה, כנראה בעקבות אירועי התקופה האחרונה בעולם הערבי". בחברה מציינים כי בסה"כ עלו מחירי חומרי הגלם ב-2010 ב-15%, ומאז תחילת 2011 הם עלו ב-15% נוספים, והגיעו לשיא שנרשם ב-2008.

פלסאון מסכמת וכותבת כי "לאור המצב, מניחה החברה כי רמת הביקושים בשנת 2011 תהיה בדומה לשנת 2010, בתוספת צמיחה קלה. הגורמים אשר ישפיעו על ביצועיה בשנת 2011 - כפי שהם עתידים להשתקף בדוחותיה הכספיים - יהיו בעיקר עליית מחירי החומרים שייצרכו במשך השנה וירידת שערי החליפין מול השקל".

מעברות: עקומת הלמידה של אסם

עבור מעברות שנת 2010 סימנה מעבר לעידן חדש: הייתה זו השנה הראשונה שאת תחום תחליפי החלב לתינוקות הובילה אסם, וזאת לאחר שרכשה בשלהי 2009 את השליטה (51%) בפעילות "מטרנה" של מעברות, תמורת 269 מיליון שקל.

"אם התרומה של מטרנה לרווח הסתכמה ב-4 מיליון שקל לרבעון במחצית הראשונה של 2010, במחצית השנייה של השנה היא עלתה לרמה של 6-7 מיליון שקל ברבעון, כתוצאה מכניסתה המלאה של אסם לתמונה", אומר שפירא.

מלבד הפעילות בתחום תחליפי החלב פעילה מעברות גם בתחום תוספי התזונה והמזון האורגני, בתחום המזון לחיות מחמד ובתחום תחליפי מזון לענף החקלאות. מצבה של מעברות שונה משל רוב החברות הקיבוציות, שכן רוב מכירותיה נעשות בישראל, והיא מייבאת יותר מאשר מייצאת, כך שייסוף בסל המטבעות תורם לה לאורך זמן.

בשנת 2010 צמחו הכנסותיה של מעברות ב-13.4% ל-314.5 מיליון שקל, כאשר ברווח התפעולי חלה עלייה של 83.5%, לרמה של 15.8 מיליון שקל.

שפירא אומר, כי "אפשר להניח שגם ברבעון הראשון של 2011 השיפור יימשך היות שמטרנה היא מובילת שוק, מה שמאפשר לה לגלגל את העלייה בחומרי הגלם ללקוחות, מהלך שאותו ביצעה ברבעון הראשון".

יחד עם זאת מזכיר שפירא, כי "בשנת 2012 צפויה להתחיל תחרות בתחום תחליפי החלב, לאחר כמה שנים שלא הייתה תחרות בתחום. זאת בעקבות הכרזתה של טבע כי היא מתעתדת להיכנס לתחום בשנה זו. נוסף לכך, פריגו רכשה ב-2010 חברה הפועלת בתחום זה, והיא הודיעה שהיא מתכוונת להיכנס אליו ב-2012".

גן שמואל: נהנית מעליית הסחורות

סביר להניח שעבור חברי קיבוץ גן שמואל העלייה במחירי הסחורות החקלאיות מתקבלת ברגשות מעורבים. מצד אחד את ההתייקרות במוצרי המזון השונים הם מרגישים היטב בכיסם, אולם מהצד השני כל התייקרות כזו גם מגדילה את הרווחיות של מפעל הקיבוץ, שהתמזג לפני כמה שנים עם גניר.

גן שמואל עוסקת בייצור ובמכירה של חומרי גלם לתעשיית המשקאות הקלים והטבעיים בעולם, וכן בייצור מוצרי עגבניות.

המחירים של רכזי הפרי, אשר נסחרים בבורסות הסחורות, רשמו עלייה חדה ב-2010, שממנה נהנתה גן שמואל. כך, ההכנסות של גן שמואל צמחו ב-16.1% לעומת 2009, והגיעו ליותר מרבע מיליארד דולר, כאשר בשורה התחתונה נרשם זינוק של 87.9%, ל-10.9 מיליון דולר. ההשפעה החיובית של עליית מחירי חומרי הגלם החקלאיים, ובהם רכזי הפירות השונים, הייתה מהותית הרבה יותר מאשר הירידה בסל המטבעות בשנה האחרונה.

גולן: התייקרות הנפט העיבה

גולן פלסטיק של קיבוץ שער הגולן עוסקת בייצור צינורות פוליאתילן, המשמשים להולכת נוזלים וגזים בתחומי הבנייה, התשתיות והתעשייה, וכן במכירת אביזרים לצנרת המיוצרת. חומר הגלם העיקרי שבו משתמשת החברה נגזר ממחירו של הנפט, והעלייה במחירו של האחרון יחד עם התחזקות השקל הביאו לכך שהרווחיות הגולמית של החברה נפגעה, וירדה ברבעון האחרון לרמה של 24%, לעומת ממוצע של 31% בשאר השנה.

כך, למרות שהכנסותיה של גולן פלסטיק צמחו ב-11% בשנה החולפת לרמה של 221.5 מיליון שקל, ברווח הנקי דווקא חלק קיטון של 1.8% לעומת 2009, והוא עמד על 20.8 מיליון שקל בלבד.

לדברי שפירא, "גולן פלסטיק היא חברה עם מרכיב חומר גלם גבוה יחסית, לכן אפשר היה לראות פגיעה בתוצאות הרבעון הרביעי". הוא מציין כי "ברבעון הראשון מחירי חומרי הגלם המשיכו לעלות, אולם סל המטבעות עלה אף הוא".

החברות הקיבוציות

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?