הגרביים האבודים של ג'נרל אלקטריק

מצעד הלייקים הבינ"ל: איך עושים באזז למכונת כביסה, ומי שם את היטלר בפרופיל הפייסבוק?

ג'נרל אלקטריק ומלחמתה בגרביים האבודים

חברת ג'נרל אלקטריק, שהשיקה לאחרונה סדרה חדשה של מכונות ומייבשי כביסה, ניסתה לפענח כיצד ניתן לייצר באזז סביב נושא זה, שמצטייר כמשעמם וחסר פוטנציאל. החברה, במטרה להגיע לקהל יעד צעיר יחסית, החליטה לפנות לעבר הרשתות החברתיות ולייצר קמפיין ויראלי סביב כביסה למרות הקושי לפתח דיון ועניין בנושא.

כך, תוך הכרה במגבלות ניסיונות השיווק, במקום לנסות ולהציג בצורה ישירה את המוצרים החדשים, בחרה החברה לעסוק בנושא מזווית אחרת, מעניינת ופופולרית יותר.

החברה העלתה סדרת סרטונים משעשעים, המציגים את פעילותה הענפה של עמותה בדיונית למען גרביים מכובסים ויתומים. העמותה קוראת להתמודדות כוללת עם התופעה המרגיזה - היעלמותם של גרביים בכביסה.

לאור הצלחת הקמפיין הראשוני, הרחיבה ג'נרל אלקטריק את תחום המחאה, והקימה אתר אינטרנט המוקדש למלחמה במגיפת התכווצות הבגדים בכביסה, נושא המתקשר ישירות ליתרונות המוצרים החדשים של החברה.

באתר זה, בדומה לאתר עמותת הגרביים, החסות של ג'נרל אלקטריק אינה מודגשת. זאת בניגוד לעמותת הגרביים, שם נכתב על יתרונות המוצרים החדשים עם הפניה לעמוד הפייסבוק של החברה.

בעמוד הפייסבוק החיבור לסדרת המוצרים נעשה בצורה גלויה וברורה. הגולשים מוזמנים להשתתף בתחרות, בה ניתן לדווח על גרב נעדרת ולזכות במוצרי ג'נרל אלקטריק. התחרות עצמה מתנהלת באתר, בו ניתן ליצור סקיצה של הגרב הנעלמת.

קיומה של התחרות מחוץ לגבולות הפייסבוק מדגישה מגמה הולכת וגוברת של חברות רבות, המעדיפות לייצר פעילות ברוח הרשתות החברתיות ובגיבויין, באתרי האינטרנט ובמיניסייטים שיוחדו לעניין.

איתי 1
 איתי 1

ניאו-נאצי או קורבן?

קמפיין הבחירות של נשיא ארצות-הברית ברק אובמה הרחיב את מעגל הפוליטיקאים שהחלו להשתמש ברשתות החברתיות ככלי נוסף במסגרת קמפיינים פוליטיים. אובמה, שזכה לתמיכה נרחבת ברשתות בזכות ניצול נכון של המדיום, היווה השראה לפוליטיקאים ברחבי העולם.

עם זאת, בניגוד לשליטה המוחלטת של אובמה וצוותו בכלים האינטרנטיים - ישנם פוליטיקאים רבים שנאלצים להתמודד עם ההשלכות השליליות הנובעות מהתנהלות שגויה ברשתות החברתיות.

הדוגמה האחרונה מגיעה אלינו מצרפת, במסגרת הבחירות המקומיות שהתקיימו החודש. אדוארד בריסו, מועמד מטעם החזית הלאומית, מפלגת הימין הקיצונית, למד על בשרו את צדו השני של המטבע, הנובע מהזנחת הרשתות החברתיות.

פרופיל פייסבוק שנשא את שמו של בריסו וצבר מספר לא מבוטל של חברים עורר מהומה רבתי בבלוג ספירה הצרפתית, שאף חרגה מגבולות האינטרנט. לחשבון הפייסבוק הועלו תמונותיו של אדולף היטלר, ביחד עם מילות תמיכה במפלגה הנאצית. התמונות והפעילות החריגה משכו תשומת-לב של גולשים רבים ודווחו בתקשורת המקומית.

לאחר שהנושא דווח בתקשורת, מיהר בריסו להכחיש את הטענות המיוחסות לו וטען כי מדובר בפרופיל מזויף שהוקם על-ידי יריביו הפוליטיים על מנת לנגח את עמדותיו. הפרופיל הוסר מפייסבוק, אך הנזק כבר נגרם.

פעילות ניטור נכונה של הרשתות החברתיות הייתה יכלה לאתר את הבעיה מבעוד מועד ולאפשר למטה הקמפיין של בריסו לאתר את הפרופיל המזויף בטרם הגיעו לתקשורת.

אמנם ישנם פוליטיקאים רבים (בדומה לחברות עסקיות) שבוחרים להמנע מפעילות ברשתות החברתיות, אך התעלמות מוחלטת מקיומן ללא מעקב אחר הנוכחות הוירטואלית של המועמד (ומתנגדיו) עלולה לגרום לנזק רב ולהוביל לפגיעה מתמשכת, אם זו איננה מטופלת בזמן.

איתי 2
 איתי 2

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.