הכרעה ביחס לאישום נגד ליברמן - בימים הקרובים

ככל הנראה, בשבוע הבא יפרסם וינשטיין את החלטתו בשאלת הגשת כתב אישום נגד שר החוץ, בתום חקירה שארכה שנים ארוכות ■ כמה שנים בדיוק? בשאלה זו ניטשת מחלוקת בין הצדדים

בימים ההקרובים, ככל הנראה בשבוע הבא, יפרסם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את החלטתו בשאלת הגשת כתב אישום נגד שר החוץ אביגדור ליברמן, בתום חקירה שארכה שנים ארוכות. אבל כמה שנים בדיוק? בשאלה הזו בדיוק ניטשת מחלוקת קשה בין הצדדים.

אלה העובדות שעליהן ניתן להסכים: בשנת 2000 פרסם מבקר המדינה דאז, אליעזר גולדברג, דוח העוסק במימון מפלגות, ובו בין היתר ממצאים בעייתיים בנוגע למפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו. על בסיס ממצאי המבקר הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, לפתוח בחקירה נגד ליברמן, שהיה אז חבר כנסת.

ב-2006, לאחר שהחקירה נגד ליברמן נתקעה במשך שנים ארוכות בשל קשיים בביצוע חיקורי דין, עמד היועץ המשפטי - בשלב הזה היה זה מני מזוז - לסגור את התיק. אלא שאז נפל לידי רשויות החוק חומר חקירה חדש - מסמכים שליברמן השאיר ככל הנראה בטעות ברשותו של ח"כ מיכאל נודלמן, שבשלב זה היה יריבו הפוליטי של ליברמן. מדובר היה על חשבונות בנק בקפריסין, שהוגדרו על-ידי מזוז כמעוררים "חשד לכאורה לעבירות מתחום טוהר המידות".

מזוז הורה אפוא על חקירה חדשה, שעיקרה חשד ללקיחת שוחד והלבנת הון מצד ליברמן. החשדות המקוריים, מתחום מימון מפלגות, נזנחו.

חקירת המשטרה בנושאים אלה הסתיימה באוגוסט 2009, ומאז עוסקים בפרקליטות בסיכום החומר, בהשלמות עובדתיות ומשפטיות ובניסיון לסכם את התיק, על היקפיו האדירים, לקראת החלטת היועץ לכאן או לכאן.

לפני כחודש פרסם "גלובס" כי וינשטיין עתיד להחליט על הגשת כתב אישום בעבירות מירמה והפרת אמונים והלבנת הון, אך לא בעבירת שוחד.

עתר לבג"ץ

ב-2008 עתר ליברמן לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיורה על סיום החקירה ויכריע על סמך הראיות בתיק.

"לא היה כדבר הזה בתולדות מדינת ישראל", כתבו לבג"ץ באי-כוחו של ליברמן, עורכי הדין ירון קוסטליץ ויעקב וינרוט, "בחלוף זמן שיא של כ-10 שנים מפתיחת החקירה, טרם התקבלה החלטה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה. הפגיעה בליברמן היא אדירה". ואכן - בשל החקירה המתנהלת נגדו נאסר על ליברמן לשמש כשר לביטחון פנים בממשלת שרון.

העתירה נמחקה בסופו של דבר לאחר שהמשטרה העבירה את המלצותיה לפרקליטות. ואולם השופטים אילה פרוקצ'יה, מרים נאור ויורם דנציגר כתבו כי "נביע תקווה כי תינתן לנושא העדיפות הראויה, במהלכים לקראת קבלת החלטת היועץ המשפטי, תוך שימת לב בין היתר לשנים הרבות שבמהלכן התנהלה החקירה המשטרתית, הנאמדת בקרוב ל-10 שנים".

ומה באשר לעמדת הפרקליטות? בינואר 2009 כתבה לבג"ץ עו"ד דנה בריסקמן מהפרקליטות, כי היועץ המשפטי כבר הודיע לליברמן על סגירה חלקית של התיק נגדו באוגוסט 2008, הנוגע לחשדות להפרת הוראות חוק מימון מפלגות, למפלגת "ישראל ביתנו" וללקיחת שוחד מדודי אפל.

עם זאת, בריסקמן הדגישה כי החקירה הנוכחית מתמקדת בחומרים שהגיעו לידיעת הפרקליטות בשנת 2006, ובחומרים מהתיק הקודם רק ככל שיש להם זיקה לחומרים החדשים. "טענתו החוזרת ונשנית של ליברמן", כתבה בריסקמן, "לפיה חלפו למעלה מ-10 שנים, אינה מדויקת".

אותה עו"ד בריסקמן הודיעה לבג"ץ באוגוסט 2010, בתגובה לעתירה אחרת שהגיש ליברמן לבג"ץ, כי החקירה נפתחה בפברואר 2000, בעקבות דוח מבקר המדינה לשנת 1999, שעסק בחשבונות מפלגת ישראל ביתנו ובהפרת חוק מימון מפלגות.

הוויכוח על משך חקירת ליברמן יימשך, אפוא, גם אחרי שתתקבל ההחלטה בשאלת העמדתו לדין.

ליברמן
 ליברמן