אובמה בשפל: 50% מהציבור סבורים שאינו ראוי לעוד כהונה

סקר: רק 41% חושבים שנשיא ארה"ב ראוי להיבחר שוב ■ אחת מהסיבות: המעורבות האמריקנית בלוב ■ אלה הנתונים הגרועים ביותר שנרשמו לנשיא מאז שנכנס לבית הלבן

שחיקה נוספת נרשמה בתמיכת הציבור בנשיא ארה"ב, ברק אובמה. סקר ארצי של אוניברסיטת קוויניפיאק, בקונטיקט, העלה כי מחצית מהנשאלים במדגם שהגדירו עצמם כבוחרים רשומים, סבורים שאובמה אינו ראוי להיבחר לתקופת כהונה נוספת ב-2012. רק 41% אמרו, שהוא ראוי להיבחר שוב. 48% הסתייגו מביצועי אובמה; 42% הביעו שביעות רצון מביצועיו. אלה הנתונים הגרועים ביותר שנרשמו לנשיא מאז שנכנס לבית הלבן. הסקר נערך בין 22 ל-28 במארס.

להשוואה: בסקר דומה שערכה האוניברסיטה בסוף פברואר, ושהתפרסם ב-3 במארס, אמרו 45% מהבוחרים הרשומים שאובמה אינו ראוי לעוד כהונה בעוד ש-47% גרסו שהוא ראוי.

נראה שאחת מהסיבות לשחיקת התמיכה היא התנגדות בציבור למעורבות האמריקנית בלוב, אך גם בלבול לגבי מטרות הפעולה. לפי הסקר, 47% מהבוחרים הרשומים מתנגדים למעורבות זו, ורק 41% תומכים בה. אבל זו אינה התנגדות מוחלטת. 65% אמרו, שארה"ב צריכה להפעיל כוח צבאי כדי להגן על אזרחים מפני כוחות קדאפי, ורק 27% התנגדו לכך.

הנשאלים התפלגו כמעט שווה בשווה בתשובה לשאלה האם הגנה על אזרחי לוב היא מטרה ש"כדאי להילחם ואולי למות למענה": 46% השיבו בחיוב, 45% בשלילה. אך בתשובה לשאלה האם הדחת מועמאר קדאפי היא מטרה ש"כדאי להילחם ואולי למות למענה", אמרו 61% מהנשאלים שזו אינה מטרה שמצדיקה מות חיילים, ורק 30% סברו שכן.

הסקר הסתיים ביום ב' בערב, לאחר שאובמה סיים נאום לאומה, שבו הסביר את המניעים למעורבות. 58% אמרו, כי הנשיא לא הסביר בבהירות מה מטרות המבצע, ורק 29% גרסו להיפך.

עורכי הסקר אמררו שסיבות נוספות להידרדרות במעמד הנשיא הן הסתייגויות מדרכי טיפולו בגרעון התקציבי, הכלכלה, מדיניות חוץ, המחלוקת על הרפורמה בשירותי הבריאות ומדיניות האנרגיה של הממשל.

ממצאי הסקר של אוניברסיטת קוויניפיאק מאששים תוצאות של סקרים אחרים, שמציירים תמונה של ציבור עגמומי, מתוסכל ומודאג מהמצב הכלכלי ובמיוחד משיעור האבטלה הגבוה.

כך, למשל, מצא סקר של איי.בי.סי / וושינגטון פוסט, שנערך בין 10 ל-13 במארס, כי רק 26% מהנשאלים במדגם הביעו אופטימיות לגבי המערכת הממשלית והפוליטית בארה"ב ודרכי תפקודה. זו הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בתשובה לשאלה הזו מאז שהחלו להציגה בסקר זה, ובסקרים אחרים, ב-1974. רק 23% הביעו אופטימיות ו-49% אמרו שאינם יודעים מה לחשוב על המערכת הפוליטית האמריקנית.

אבל אוהדי אובמה אינם צריכים לדאוג. עובדה היא, שעד עתה, כשנה וחצי לפני הבחירות לנשיאות, לא הצליח להתבלט אף אחד מהפוליטיקאים הרפובליקניים שרואים עצמם מועמדי מפלגתם לנשיאות. כולם מדשדשים בביצה, ואת הרעש התקשורתי מחוללים פוליטיקאים של הימין הקיצוני, כמישל באקמן או ניוט גינגריץ', או רודפי פרסומת כדונאלד טראמפ, שלפי כל ההערכות אין להם שום סיכוי לזכות במועמדות ובוודאי לא בבחירות הכלליות. המועמד שנחשב בעל הסיכויים הטובים ביותר, יחסית, מיט רומני, נושא על גבו נטל כבד כמי שיזם רפורמה במערכת הבריאות של מדינת מסצ'וסטס, שדומה במידה רבה לרפורמה שיזם שנים לאחר מכן, אובמה. פעילי מסיבת התה, שעל פיהם יישק עתה כל דבר במפלגה הרפובליקנית, לא יתירו לו להתרומם.

השורה התחתונה: הסיבה להעדר מועמדים רציניים בקרב הרפובליקנים היא הערכה של פוליטיקאים ואנליסטים רבים, שלמרות הגלישות של אובמה בסקרים, מידת האהדה האישית כלפיו לא פחתה הבוחרים יחזירו אותו לתקופת כהונה נוספת ב-2012, אלא אם כן הכלכלה תתרסק בחודשים לפני הבחירות.