רוש, פונטיפקס, חממת ואן-ליר והמדען יקימו קונסורציום תאי גזע

זאת, על בסיס המחקרים של פרופ' איצקוביץ' ובנבנישתי מהטכניון ומהאוניברסיטה העברית ■ כן נודע ל"גלובס", כי ההשקעה היא בהיקף מיליוני דולרים

חברת התרופות הבינלאומית רוש מובילה הקמה של קונסורציום בתחום תאי הגזע, המבוסס על קניין רוחני מהאוניברסיטאות המובילות בתחום זה בישראל. כך נודע ל"גלובס".

הפעילות מוקמת על בסיס מחקריהם של פרופ' יוסף איצקוביץ' מהטכניון ופרופ' ניסים בנבנישתי מהאוניברסיטה העברית, וייתכן שתשולב בה פעילות נוספת מאוניברסיטת תל אביב על בסיס מחקריו של פרופ' שמעון אפרת. הפעילות תמומן בשנים הקרובות בכמה מיליוני דולרים ע"י רוש יחד עם קרן פונטיפקס, שותפתה של רוש בישראל לתחום השקעות הסיד וכן עם חממת ואן-ליר והמדען הראשי. לרוש יש הסכם שיתוף פעולה עם יישום, חברת מסחור הטכנולוגיה של העברית.

אף שישראל היא אחת המדינות המובילות בתחום תאי הגזע הן מבחינת המחקר האוניברסיטאי והן מבחינת פעילות הפיתוח המסחרית בתחום, עד היום לא הייתה מעורבות רבה של החוקרים המובילים בתחום תאי הגזע במיזמים המסחריים. זאת, מלבד סל-קיור מקבוצת הדסית-ביו אחזקות, שבה מעורב פרופ' בני רובינוף מבית החולים הדסה.

הסכם לוזאן-ת"א

איצקוביץ' ובנבנישתי, שניים מן החוקרים המובילים בעולם בתחום, הקימו יחד בחממת ואן-ליר את חברת SCT, שעל בסיסה יוקם כנראה הקונסורציום הנוכחי. החברה מנוהלת על-ידי ד"ר נעמי זק, בוגרת הרווארד ומכון ויצמן, ובעבר חוקרת בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה.

תאי גזע הם כאלה שעדיין לא קיבלו את התפקיד הסופי שלהם בגוף, ויש להם פוטנציאל להפוך לתאים מסוגים שונים.

בנוסף, האוניברסיטה העברית הודיעה היום (א') על שיתוף פעולה בתחום חקר המוח בין מכון אדמונד ולילי ספרא לחקר המוח באוניברסיטה, לבין מכון המחקר EPFL בלוזאן. השת"פ בוצע במעורבות נשיא המדינה, שמעון פרס, במסגרת מהלך אסטרטגי למיצובה של ישראל כמובילה בחקר המוח, כפי שעשה בעבר בתחום הננו-טכנולוגיה.

שני הגופים שואפים לגייס למיזם 10 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות שיושקע בהקמת מעבדות, פרויקטים של מחקר ומלגות לתלמידי מחקר.

האוניברסיטה העברית ו-EPFL ישתפו פעולה בשלושה תחומים: חקר מנגנונים בסיסיים במוח כגון קוגניציה ותפיסה; הבנה וריפוי של מחלות נפוצות שמקורן במוח כגון פרקינסון, אלצהיימר ואוטיזם; ופיתוח ויישום טכנולוגיות נוירו-הנדסיות.