תחזית 2011: אופטימיות זהירה

איך יודעות חברות הליסינג שהמחירים לא יוזלו? למה לאופל מחכה שנה טובה? ומה צופים היבואנים לרכב החשמלי? (רמז: לא הרבה)

חיזוי העתיד על סמך העבר הוא עסק מסובך אפילו כאשר מנסים לחזות התפתחויות בטווח קרוב ובינוני. אם להתבסס על נתוני מכירות הרכב ברבעון הראשון של 2011, שפורסמו היום (ב'), למשל, אפשר בקלות להגיע למסקנה שאנחנו בדרך לעוד שנת מכירות יוצאת דופן, אולי אפילו הטובה ביותר בתולדות הענף.

המסירות בחודש מארס לבדו נעו סביב 24 אלף יחידות, וברבעון כולו הסתכמו בקרוב ל-60 אלף יחידות, מה שמביא את קצב המכירות השנתי התיאורטי לסביבות 240 אלף יחידות. אבל אם שואלים בימים אלה את קברניטי הענף לגבי המשך השנה, מגלים שהאווירה בשוק אינה אופטימית, בלשון המעטה.

שוק הליסינג ניצב על סף רוויה, כלי הרכב המשומשים כבר גולשים החוצה מהמגרשים של המוסדיים, מימון האשראי מתייקר בחסות בנק ישראל, והדרך העיקרית "להעיף" כיום מאסות של מכוניות חדשות מהנמלים היא באמצעות הנחות רציניות. אחד היבואנים אף הודה שלא לייחוס שהעיכובים הצפויים באספקות כלי רכב לישראל בעקבות המשבר ביפן יתקבלו בענף בברכה ויסייעו לווסת את עודף ההיצע.

מובן שגם את התלונות ואת מצב הרוח הקודר צריך לקבל בעירבון מוגבל. גם ב-2010 שמענו ללא הרף תלונות על שערי המטבע, על הלחץ הכבד מנשוא של חברות הליסינג לקבל הנחות ועל-מה-לא. דלק רכב, למשל, התלוננה על שער הין האכזרי, שפוגע בתחרותיות שלה, ובכל זאת סיימה את השנה עם רווח נקי של מעל 400 מיליון שקל. UMI התלוננה על היצע חסר שבעטיו החמיצה את ה"בוננזה" של כלי הרכב הקטנים. למרות זאת היא פרסמה בשבוע שעבר את הרווח הנקי השנתי הטוב ביותר בתולדותיה - 116 מיליון שקל (לעומת כ-78 מיליון בשנה שעברה).

תחזית מספר 1: חדירה נוחה לאופל

דרך אחת שבה ניתן לחדד את הרזולוציה של חיזוי העתיד היא לעיין בדוחות השנתיים של יבואני הרכב ושל חברות הליסינג, שבהם נכללים לא מעט הערכות, תחזיות ולעיתים אפילו תוכניות פעולה אסטרטגיות וטקטיות.

כך, למשל, אנחנו לא צריכים לשפשף יתר על המידה את כדור הבדולח השחוק שלנו כדי לחזות, שלאופל, המצטרפת החדשה-ישנה לשוק הרכב ב-2011, מחכה שנת מכירות טובה ואפילו רווחית. את זה אנחנו למדים ממשפט אחד, שמופיע בדוח של קבוצת "שלמה אחזקות" של שלמה שמלצר. נזכיר ששמלצר, שקיבל את זיכיון אופל בשלהי 2010, מיהר למחוק את מניות "שלמה אחזקות" מהמסחר בבורסה, אם כי הותיר אותה כחברה מדווחת, שיש לה כמה סדרות אג"ח נסחרות במאות מיליוני שקלים. את פעילות ייבוא רכבי אופל הוא ריכז בחברה פרטית בבעלותו, "ש.י.ר יבוא רכב בע"מ", שנפרדת מהחברה הציבורית שלמה אחזקות.

הדוח מגלה מה תהיה מערכת היחסים בין שתי החברות: "ועדת הביקורת והדירקטוריון אישרו את התקשרותה של החברה (שלמה אחזקות) עם "ש.י.ר ייבוא רכב בע"מ", לפיה החברה והחברות הבנות ירכשו רכבי אופל מהדגמים שתייבא ש.י.ר לישראל. בתמורה לאספקת כלי רכב תהיה ש.י.ר זכאית לתשלום מחיר רכבי אופל לפי מחירון היבואן הרשמי, בניכוי ההנחה המקובלת הניתנת לחברה על-ידי יבואני הרכב השונים עמם מתקשרת הקבוצה מעת לעת, ואשר משווקים רכב של מותג גרמני".

לכאורה עסק רגיל לחלוטין: בעל השליטה מוכר לחברה כלי רכב שהוא מייבא "בתנאי השוק". אז איפה הטריק? במשפט המסיים "ואשר משווקים רכב של מותג גרמני" שמציב את נקודת הייחוס לגובה ההנחות מהמחירון, שתיתן ש.י.ר הפרטית לשלמה הציבורית. המשפט הזה אומר שהחברה הציבורית לא תרכוש את רכבי אופל בהנחות ליסינג שמקובלות כיום אצל היפנים (כ-20%) או אצל הקוריאנים (עד 30%), אלא בהנחות של "יבואנים גרמנים".

מכיוון ששלמה לא רוכשת הרבה כלי רכב ממרצדס או מב.מ.וו, הכוונה היא מן הסתם לפולקסווגן, שנחשבת לשחקנית קטנה יחסית בשוק הליסינג, שנמנעת באופן עקרוני מלהעניק הנחות ליסינג משמעותיות. לפיכך המשפט הזה לבדו שווה ליבואנית אופל (הפרטית) כמה אחוזי רווחיות טובים.

לא מדובר בכסף קטן. הדוח מגלה כי ב-2011 מתכוונת "שלמה אחזקות" לרכוש מאופל כ-10% מכלל רכישותיה השנתיות, משהו כמו 2,500 מכוניות. זה אמנם אחוז קטן אולי מכלל הרכש השנתי של שלמה אחזקות, אך הוא שקול לכמעט 50% מתחזית המכירות של אופל לכל השנה הראשונה שלה בישראל. במילים אחרות, אופל כבר "מסודרת" ל-2011 ויכולה להרשות לעצמה להעמיק את החדירה השיווקית לסקטור הפרטי בניחותא, בלי לחץ של היצרן ובלי צורך לחזר אחרי חברות הליסינג המתחרות.

תחזית מספר 2: מחירי הרכב החדש לא יירדו

הדוחות השנתיים של החברות בענף מלמדים גם על תחומי התפתחות, שלגביהם קיים קונצנזוס גורף בענף. כך, למשל, כל הדוחות של חברות הליסינג חוזים המשך השגשוג בשוק המשומשות, שנובע מיציבות במחירי הרכב החדש.

הדוחות מגלים שב-2010 רשמו חברות הליסינג הכנסות שיא ממכירת משומשות.

אלבר, למשל, הכפילה כמעט את מכירות המשומשות שלה ורשמה בגינן רווח הון של כ-47.1 מיליון שקל. אוויס (דן רכב) רשמה גם היא צמיחה נאה במכירת משומשות ורווח גולמי של 47.3 מיליון שקל. ואילו קבוצת שלמה רשמה גידול של 7% בהכנסות מעסקי הליסינג, שאותו היא מייחסת לגידול במספר כלי הרכב שנמכרו.

תיאורטית, לא אמורה להיות לכך שום השפעה על שוק המשומשות ב-2011, שהאופק שלו קשה מאוד לחיזוי אובייקטיבי. כפי שכתבנו בעבר, הפרסומים הנוכחיים של ענף הליסינג מצביעים על מאמצי מכירה חריגים של החברות, כולל הנחות ומבצעי מימון על רכב משומש ברמה בלתי מקובלת בעבר.

אז מדוע צופות חברות הליסינג כי "יציבות המחירים והביקושים בשוק המשומשות תימשך ב-2011". כנראה שכדור הבדולח שלהן צלול יותר משלנו והן יודעות דברים שקשה לדעת מראש בשוק תחרותי ומשוכלל. כמו למשל שמחירוני הרכב הרשמיים של היבואנים ימשיכו לשמור על יציבות במשך כל השנה (או לנוע כלפי מעלה), שלא יהיה יבוא מקביל שיפיל את השוק, שההנחות של היבואנים למוסדיים ימשיכו לגדול, תוך הגדלת שולי הרווח שלהם במכירת משומשות, ושעורכי "מחירוני המשומשות" ימשיכו להתעלם מהנעשה במגרשי המכר של השוק המוסדי.

תחזית מספר 3: אין יבוא מקביל

עוד נקודת קונצנזוס שעולה מהדוחות של היבואנים בענף, היא שהיבוא המקביל ימשיך להיות לא יותר מאשר קוריוז תקשורתי. אמנם משרד התחבורה ממשיך להתייחס אליו בתור "הרפורמה החשובה ביותר בתולדות הענף", וטוען כי היא תפתח את שוק הרכב לתחרות. אבל כל היבואנים מסרבים לראות ביבוא הזה סיכון לעסקיהם וסבורים כי הוא מאיים, אם בכלל, רק על פלח היוקרה ובשאר הפלחים אין לו הצדקה כלכלית.

תחזית מספר 4: הרכב החשמלי יהיה זניח

לבסוף, נתקלנו בקונצנזוס מרשים של היבואנים ביחס לעתיד המסחרי של הרכב החשמלי, או לאין-עתיד שלו, ליתר דיוק. תיאורטית, השנה הקרובה ובוודאי 2012, אמורות להיות שנות "התנגשות חזיתית" בין ענף יבוא הרכב הממוסד של ישראל לבין הרכב החשמלי של בטר פלייס, שמכוונת כיום את מאמציה השיווקיים ללקוחות המוסדיים הנחשקים של היבואנים ומדברת על עשרות אלפי הזמנות. נראה כי היבואנים מסרבים להתרגש.

ב- UMI למשל, כותבת ההנהלה בדוח כי "כניסת הרכבים החשמליים לשוק בישראל לא תשפיע באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות של UMI בשנים הקרובות, בין היתר, לאור העובדה כי מחירי רכבים אלה גבוהים משמעותית ממחירי הרכבים הנמכרים על-ידי UMI, ולאור העובדה כי תחום הרכב החשמלי בעולם ובישראל מצוי בראשית דרכו".

בדלק רכב המתחרה נוקטים בעמדה זהה כמעט. "לאחרונה עוסקים גורמים בשוק הרכב וכן גורמים אחרים בפיתוח מכוניות שיונעו אך ורק בחשמל. הואיל ונכון למועד הדוח, טווח הקילומטראז' בין טעינה לטעינה נמוך לעומת מכוניות העובדות על בנזין, החברה לא צופה כי כלי רכב אלו יהוו תחרות משמעותית לכלי הרכב הנמכרים על-ידי החברה בשנים הקרובות".

הכנסות היבואנים הגדולים
 הכנסות היבואנים הגדולים