הדולר בדרך לשער 3.2

למרות הירידות החדות והשער שיירד בטווח הקצר, זה רק תיקון בדולר ולא מגמה חדשה

לפני שבועיים פרסמתי כאן סקירה על הדולר-שקל ובה כתבתי: "אם תישבר רמת 3.5 השקלים, ושער הדולר/שקל ינוע לכיוון הגבול התחתון של התעלה היורדת, ולכיוון השפל שנרשם ב-2009 - שער 3.21 שקלים, הדולר ימשיך ויירד." והצעתי לשים לב לשער 3.5 שקלים ולהתייחס אליו כאל רמה קריטית."

הרקע להתדרדרות הנוכחית במטבע האמריקאי ביחס למטבע שלנו נובעת מהגורמים הבאים, שאותם סידרתי לפי מידת השפעתם בסדר יורד:

  1. שאיפת בנק ישראל לרסן את האינפלציה המיובאת מעליית מחיר הסחורות בעולם ודרישות להעלות שכר מצד גורמים רבים בישראל. עליית הריבית על השקל, המבוצעת לצורך ריסון זה, מגבירה את כדאיות ההשקעה בו, וגורמת לירידה בדולר-שקל.
  2. שאיפת בנק ישראל לרסן את עליות המחירים בשוק הנדל"ן. העליות בריבית שהזכרתי קודם אמורות גם לרסן את הביקוש לדירות המתייקרות, וזאת על ידי ייקור המשכנתאות. זוהי בינתיים הדרך שבה החליט בנק ישראל לפעול, עד שהממשלה תייצר תוכנית אמיתית ואפקטיבית לשיפור זמינות הקרקעות לבניה באזורים המבוקשים.
  3. חולשה מתמדת של הדולר בעולם, ובמיוחד ביחס ליורו וללירה סטרלינג. בגוש היורו ובבריטניה, קובעי המדיניות מכירים בבעיה של האינפלציה המתחילה להרים ראש, ומצהירים בגלוי על הנכונות להילחם בה. כך קיבלנו מצב שרק בארה"ב נותרה בעינה מדיניות "ההרחבה המונטרית" חסרת הרסן. מדיניות זו גם מלווה במדיניות פיסקאלית של גירעונות עצומים (1.7 טריליון ביחס לכ-2 טריליון הכנסות) המחמירה בצורה דרמטית את מצבו של דולר.
  4. המשך ביצועי צמיחה ותעסוקה מצוינים של המשק הישראלי. התבשרנו לאחרונה על שפל חדש באבטלה, ומדברים על צמיחה גדולה מן הצפוי לשנה הקרובה למרות הסביבה המסתבכת לכאורה מבחינה גיאו-פוליטית.
  5. ולבסוף, צפי, קצת מוקדם לדעתי, להצפת דולרים ההכנסות שיגיעו מן הגז שהתגלה.

שילוב גורמים אלו דחפו את המטבע מעבר לרמת התמיכה החשובה (3.5) וגרמו לכדור שלג של פקודות קטיעת הפסד שעמדו מתחתיה. כך ראינו תנועה די אלימה במטבע, במשך כמה ימים, עד הגעת הצמד לשער 3.47.

עבור ניתוח האספקט הטכני, לפניכם הגרף שבועי

משה שלום דולר
 משה שלום דולר

  • למרות הפסימיות שתיארתי לעיל לגבי ערך הדולר, אני עדיין רואה את המהלך הארוך היורד מאז השיא של תחילת 2009 (אזור ה-4.30) כתיקון, ולא כמגמה. זאת בניגוד גמור למה שראינו כאשר בוצעה העלייה מאזור 3.20 לכיוון שיא זה (אמצע 2008).
  • המסקנה מראייה כזו היא שחציית 3.50 מהווה למעשה המשך של גל C, מסדרת הגלים ABC היורדת. כידוע, תנועות אנטי מגמתיות יכולות ללבוש צורות שונות ומשונות, מהן מסובכות מאוד, שכנראה אנו חוזים באחת מהן כרגע. הביטול המוחלט של פירוש מתקן זה להתנהגות הדולר-שקל יקרה אם וכאשר הזוג יחצה מטה את התחתית הקודמת באזור ה-3.20.
  • בינתיים, לפני המטבע האמריקאי עומדים המכשולים הבאים בדרכו מטה (מסומנים בחצים חומים):
  1. אזור משולב של תיקון פיבונצ"י 78.6% (מהעלייה של 2008 - סרגל ומספר ירוקים) עם אזור השלכת פיבונצ"י של 78.6% (סרגל ומספר שחורים) ב-3.43.
  2. רמת תמיכה מחיר חשובה ב-3.38.
  3. איזור השלכה פיבונצ"י של 100% באזור 3.34.
  4. קו הגבול של התעלה היורדת בכחול.
  5. אזור השלכה 123.6% ב-3.25.
  6. ולבסוף השילוב של השפל עם השלכת פיבונצ"י בשיעור 132.8% באזור 3.20-1.

בכול נקודת מחיר כזאת, יש סבירות לתגובה מינורית כלפי מעלה בתנועת המחיר, במסלול לסיום של גל C. האם נגיע בסופו של דבר ל-3.20 או מטה מזה? לדעתי, רק שינוי מהותי במצב הדולר בעולם ישמש כתנאי ראשוני לשינוי חיובי לפני הגעה כזו.

  1. משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM ברוקר למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות, ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו ישירות לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.