תפנית הנפט בלוב: מורדי קדאפי מתניעים ייצוא עצמאי

מיכלית המכילה כמיליון חביות נפט צפויה להיטען על ידי מתנגדי קדאפי, ולעשות דרכה לקטאר לקראת ייצואה תוך 18 יום לספקים בעולם ■ שווי המשלוח מעורך ב-100 מיליון ד'

קבוצות המורדים בלוב מתכננות לטעון כמות גדולה של נפט, במיכלית אשר תשונע לעיר טוברוק, כך דווח היום לראשונה. זאת, לקראת ייצוא ראשון של משלוח נפט מהמדינה, על ידי קבוצות מתנגדי קדאפי; כל זאת, על רקע המשך התקיפות האוויריות של כוחות נאט"ו את בסיסי התומכים בקדאפי ואתרים המזוהים עם משטרו.

המיכלית, אשר עושה את דרכה ללוב ברגעים אלה, צפוייה לעגון בנמל ליד העיר טוברוק. עפ"י הדיווח, מיליון חביות נפט אמורות להיטען על המיכלית לקראת שינועה לקטאר - כאשר האחרונה הצהירה זה מכבר כי מבחינתה מורדי קדאפי מהווים הייצוג הרשמי לשלטון בלוב, ולפיכך רשאים לסחור בנפט מולה.

נזכיר כי לוב היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה באפריקה - כ-1.6 מיליון חביות נפט ביום - למרות שתפוקות הייצוא במדינה הצטמצמו באופן ניכר וירדו בזמני השיא ב-75%, לנוכח המהומות האזרחיות במדינה כנגד משטרו של קדאפי, המתרחשות בחודשים האחרונים.

בעיתון הימאים Lloyd's List, דווח עוד כי "יש לצפות לסיומו המוצלח של המשלוח בתוך 18 יום; מעבר לכך, מדובר במסר של לוב לעולם: זה סימן שלוב פתוחה להמשך מסחר ושינוע משלוחי נפט". שווי המשלוח מוערך ב-100 מיליון דולר, זאת על פי רמת המחירים הנוכחית של הזהב השחור.

נזכיר כי ברקע הסנקציות על לוב שאישר האו"ם זה מכבר, הודיע האיחוד האירופי לאחרונה כי הינו מתיר את המשך ייצוא הנפט מהמדינה, כל עוד הרווחים לא יועברו לממשלת קדאפי או לחברת הנפט הממשלתית אשר בבעלותה.