כחלון לא נייטרלי: יפעל לחקיקה להבטחת נייטרליות הרשת

שר התקשורת נפגש עם פרופסור יוחאי בנקלר מהרווארד, מומחה לשמירה על הנייטרליות ברשת האינטרנט ■ זאת על רקע ביקורת כלפי ספקיות האינטרנט על תעדוף תנועה

שר התקשורת משה כחלון נפגש אתמול (ג') בערב עם פרופסור יוחאי בנקלר מהרווארד, לשיחה בנושאי רגולציה, אמצעים לשמירה ופיקוח על נייטרליות ברשת האינטרנט ואמצעי פיקוח והסדרה. בנקלר הוא פרופסור למשפטים בהרווארד, שעבודותיו בנושא נייטרליות הרשת ורגולציה משמשות ארגונים כמו רשות התקשורת הפדרלית והאיחוד האירופי, והוא צבר מוניטין רבים בנושאים אלה. ללא קשר לפגישה, נודע שכחלון מתכוון לפעול במושב הבא של הכנסת באמצעות חקיקה שתבטיח שמירה על נייטרליות הרשת.

בשיחה בין השניים הדגיש בנקלר את החשיבות בשמירה על נייטרליות רשת האינטרנט ועל התרומה שלה לפיתוח כלכלי. הוא סקר את המהלכים שנעשו בארה"ב ואת משמעויות החקיקה שהעבירה רשות התקשורת האמריקנית ואשר מתייחסת לנייטרליות ברשת הנייחת, אבל נמנעה מלהתייחס לשמירה על נייטרליות הרשת בסלולר. בעקבות השיחה בין השניים, שהתקיימה טרם חזרתו של בנקלר לארה"ב אתמול בערב, הזמין כחלון את בנקלר להיפגש עמו שוב בזמן הקרוב.

הנייטרליות בישראל

בישראל מקובל לחשוב שנייטרליות הרשת נשמרת ברמה סבירה, כלומר שחברות התשתית בזק והוט נזהרות מלתעדף תנועה ברשת על פי אינטרסים שלהן. יחד עם זאת, יותר ויותר ביקורת נשמעת כלפי ספקיות האינטרנט כמו סמייל 012, בזק בינלאומי ונטוויז'ן, על כך שהן מתעדפות תנועה בצורה אגרסיבית. כך, למשל, אתרי שיתוף מסוימים עוברים "האטה" מכוונת, והתנועה מהם, שלרוב היא לא חוקית (הורדת סרטים ומוזיקה) סופגת פגיעה בביצועים. בארה"ב ההנחה היא שרוב התנועה ברשת מקורה בתוכן לא חוקי, ולמרות זאת הממשלה החליטה שלא לאפשר למפעילים לתעדף תנועה דרך חקיקה, בשל החשיבות של שמירה על נייטרליות. המפעילים, מצדם, טוענים שהנייטרליות כפי שהיא כיום מאלצת לקוחות שמורידים תוכן חוקי לסבסד את הלקוחות שמורידים תוכן לא חוקי. ולכן מדובר בחוסר הוגנות בסיסית שמעודדת הפצה של תוכן לא חוקי.

מאחורי הנייטרליות ברשת עומדת החובה שמוטלת על בעל תשתית וספק גישה לאינטרנט, לתת שירות לכל בגישה שווה ושוויונית תוך הבטחת ניתוב שקוף וללא כל מעורבות בתעבורת הנתונים של בעל תשתית הגישה לספקי גישה לאינטרנט. התהליכים הרגולטוריים במדינות שונות שעניינם הנייטרליות של רשת האינטרנט, מניחים כי צריכה להישמר זכותו של הלקוח לצרוך כל שירות ולעשות שימוש בכל אפליקציה ברשת האינטרנט, ללא חסימות וללא תעדופים שליליים.

נזכיר כי בדצמבר אשתקד אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת סעיף בחוק ההסדרים שלפיו תחול חובת נייטרליות ברשת האינטרנט הסלולרית - לרבות תמחירית וטכנולוגית (במכשירי הסלולר). משמעות ההחלטה היא לאסור על חברות הסלולר להטיל מגבלות על שימוש באפליקציות מסוימות או בפרוטוקולים מסוימים ברשת האינטרנט. במילים אחרות, החברות יהיו מחויבות שלא להפלות אספקת שירותים הניתנים על גבי רשת האינטרנט, בדיוק כמו ברשתות הנייחות.