מי ירוויח מחקירה נגד נתניהו?

אם פרשת "ביביטורס" תעבור לפסים פליליים, לבני וליברמן ישמחו להקדים את הבחירות

לתחקיר שהוצג אמש (ד') בערוץ 10 יש פוטנציאל להפוך מבדיקת מבקר המדינה לחקירת משטרה. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עומד לדין בגין מימון כפול לכאורה של נסיעות לחו"ל, וראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו עלול למצוא את עצמו באותו מצב בדיוק, אם יוכח כי המסמכים שהוצגו אתמול בתחקיר נכונים.

שני גורמים במערכת הפוליטית ישמחו לעודד את פתיחת החקירה הזו ולא ירפו ממנה: קדימה וציפי לבני, שיודעת שאם יוקדמו הבחירות - אולמרט לא יוכל להיות שחקן במערכת הזו. אם יתקיימו הבחירות במועדן - ראש הממשלה לשעבר עשוי לשוב לזירה, ולבני תהיה בבעיה. הבוקר (ה') פנתה קדימה שוב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה נגד נתניהו.

השחקן השני שישמח להקדים את הבחירות הוא באופן לא מפתיע שר החוץ אביגדור ליברמן, וגם לו יש דרכים משלו להפעיל לחצים על ראש הממשלה. בדומה לחברו הטוב אריה דרעי, הוא יכול לנהל מערכת בחירות תחת עננת הגשת כתב אישום, או לא, תוך שהוא ממקסם את מספר המנדטים שלו בטענה כי המערכת המשפטית מתעללת בו למעלה מעשור - ולצאת נשכר פוליטית.

הסיפור הבא ממחיש שהלחצים מכיוונו של יו"ר ישראל ביתנו כבר החלו: אפילו בעניינים שבשגרה מנצל ליברמן את הבמה להפעלת לחץ על ראש הממשלה. למשל, מי שדחף את ראש הממשלה לנזוף בשר הפנים אלי ישי על כך שהזמין את השופט גולדסטון לבקר בישראל, הוא לא אחר מאשר שר החוץ, שהתקשר ללשכת ראש הממשלה וביקש חד-משמעית שנתניהו ינזוף בישי. ליברמן, לצרכיו שלו, העדיף שהשיחה עם ישי תתקיים לפני מהדורות הטלוויזיה של שמונה בערב.

נתניהו ניסה למלא אחר ההוראות, והחל מהשעה שבע וקצת החל הטלפון של ישי לצלצל ללא הרף. מי לא היה על הקו: היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור, אנשי לשכת ראש הממשלה, אנשי לשכת שר הפנים ויועציו.

אבל ישי הבין את התרגיל ונעלם. אין כמו אירוע קמחא דפסחא כדי להציל את ישי. לקראת השעה עשר בערב אותר הבן האובד, וראש הממשלה סוף סוף שוחח עמו בטלפון באישון לילה.

שיחת הטלפון בין ישי לנתניהו ממש לא הייתה שיחת נזיפה, אבל זה ממש לא משנה - העיקר שליברמן מרוצה, ואולי הלחצים שלו יפחתו. או שלא.