המעילה בלאומי: הסדר טיעון ראשון - מאיר עובדיה הורשע בתיווך לשוחד

עובדיה, הבעלים של "רהיטי ניקולטי", הורשע כי שימש מתווך בין מיקי פרידמן לבין לקוחות שלוו מבנק לאומי עשרות מיליוני שקלים ■ פרידמן מואשם כי אישר את מתן ההלוואות

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע היום (א'), במסגרת הסדר טיעון, את מאיר עובדיה, הבעלים של חברת הריהוט "ניקולטי", בביצוע 5 עבירות של סיוע לקבלת דבר במירמה ובעבירה של תיווך לשוחד, במסגרת פרשת המעילה בבנק לאומי .

עובדיה הועמד לדין באשמה ששימש כמתווך בין מנחם (מיקי) פרידמן, מנכ"ל הסניף המרכזי של בנק לאומי לשעבר ובהמשך מנכ"ל בנק לאומי בריטניה, לבין לקוחות שביקשו ללוות מהבנק כספים בשווי עשרות מיליוני שקלים, כולל אנשים שכלל לא ניהלו חשבונות בסניף. פרידמן מואשם כי הוא אישר את מתן ההלוואות.

‏בכתב האישום המקורי הואשם עובדיה בביצוע 8 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ובשתי עבירות של תיווך לשוחד.

ההסדר עם עובדיה מספק הרשעה ראשונה בפרשה שבה עומדים לדין 8 נאשמים, ולדברי הפרקליטות היום, "מדובר בנאשם שבמסגרת ההסדר מסכים להודות בעובדות שמגלות את העבירה המושלמת שהייתה הבסיס לקשר" (עם פרידמן ושאר הנאשמים. ח.מ.).

‏כתב האישום בפרשה הוגש ביוני 2009, ובמסגרתו הואשם פרידמן כי בשנים 2005-2007 גנב מהבנק עבור אחרים כ-30 מיליון שקל. בנוסף הוא מואשם במספר עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד וקשירת קשר לביצוע פשע. כמו כן הוא מואשם בהחזקת נכס החשוד כגנוב, לאחר שבחשבונות הבנק שלו ושל ילדיו נמצאו כ-2.3 מיליון שקל.

‏לפי כתב האישום, פרידמן אישר במספר רב של פעמים הענקת אשראי סולו ללווים פיקטיביים על סמך הצהרת עושר פיננסי פיקטיבית, ללא כל ביטחונות של ממש ובניגוד לנוהלי הבנק. כך קיבלו לווים פיקטיביים הלוואה של 1.5-4 מיליון שקל בתוך רבע שעה. כתב האישום אינו נוקב במניע של פרידמן.

‏מאיר עובדיה הואשם כי יחד עם בנו, רפי עובדיה, ושותפו של הבן בחברת "קוסט פלוס" לניכיון צ'קים, אייל קורנבליט, רקחו קנוניה, שבה עובדיה האב ישלח לפרידמן אנשים שיפתחו חשבון בסניף המרכזי, ויבקשו אשראי סולו של מיליוני שקלים על בסיס הצהרות עושר פיננסי. פרידמן יאשר את האשראי מבלי לבדוק את הנתונים בהצהרת העושר, כשלפחות בחלק מהמקרים הוא מואשם כי ידע כי המידע שקרי וכי הלווים אינם מתכוונים או יכולים להשיב את ההלוואה.

אנשי-קש

פרידמן מואשם כי דאג לאישור ההלוואות, תוך שהוא מציג את אנשי-הקש בפני גורמים בבנק, בכזב, כמוכרים לו באופן אישי, ויצר אצלם את הרושם כי מדובר בלקוחותיו וכי הוא מכיר את יכולותיהם הפיננסיות. כמעט בכל המקרים אנשי-הקש לא עמדו בהחזרי ההלוואה - חלקם לא שילמו אפילו תשלום אחד.

אנשי-הקש המועמדים לדין הם אברהם גולדנברג, דוד וענונו (סוחר נדל"ן מפלורנטין), ניסים נרדיה ומרדכי בנבנישתי.

‏מאיר עובדיה מיוצג בידי עורכי הדין טליה גרידיש וששי גז. התובעים במשפט הם עורכי הדין טוני גולדנברג ולילך כץ מפרקליטות מחוז תל-אביב.