בכיר ברפאל: "כיפת ברזל מוכיחה את עצמה מעל ומעבר"

ברפאל חוגגים את הצלחת "כיפת ברזל", אך מנסים גם להרגיע: "אנשים עומדים על גגות באשקלון ומנסים לתעד את היירוטים; אל תגלו שאננות - אין הגנה של 100%" ■ צפו ביירוט

ציפייה דרוכה במערכת הביטחון לקראת אישור תקציב הביטחון האמריקני, ביומיים הקרובים, שבמסגרתו יוקצו לישראל כ-205 מיליון דולר לייצור סוללות "כיפת ברזל" נוספות. מדובר בתקציב שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבטיח לישראל לפני כמה חודשים אך טרם הועבר אליה. עם זאת, התקציב האמריקני יספיק לייצור של ארבע מערכות יירוט בלבד, שייתוספו לשתי המערכות הקיימות שפרס בשבועיים האחרונים המערך להגנה אווירית בבאר שבע ובאשקלון. גורמים ביטחוניים העריכו כי עם קבלת הזמנה ממשרד הביטחון, תהליך הייצור של הסוללות החדשות יימשך בין שנה וחצי לשנתיים. לדברי אותם גורמים, ייתכן שהזמנת העבודה תיעשה עוד טרם יגיע המימון מארה"ב.

בתוך כך, מערכת הביטחון בוחנת הקצאת תקציבים להצטיידות במערכות יירוט נוספות, במסגרת תכנון התקציב הרב-שנתי הבא של מערכת הביטחון, שייקרא תר"ש חלמיש.

ברקע הדברים האלה בדיקה שעשתה באחרונה ועדת משנה מיוחדת של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ולפיה הגנה סבירה על העורף הישראלי כרוכה בפריסה של 13 מערכות יירוט.

"אווירה נהדרת"

תחושת הדחיפות להצטיידות בסוללות נוספות של "כיפת ברזל", פרי פיתוח של רפאל, גברה בסוף השבוע בעקבות שורת יירוטים מוצלחת של רקטות גראד שנורו מרצועת עזה לעבר אשקלון, באר שבע וקריית גת. הסוללה שהוצבה באשקלון ביום שני שעבר ביצעה את היירוט המבצעי הראשון של המערכת ביום חמישי אחר הצהריים, כשזיהתה מטח של רקטות גראד. בסך הכול יורטו בסוף השבוע לא פחות מ-8 רקטות.

"האווירה אצלנו נהדרת", אמר ל"גלובס" בכיר ברפאל, "בינתיים הצלחת המערכת בשטח מוחלטת והיא מוכיחה את עצמה מעל ומעבר".

שביעות הרצון ותחושת ההקלה בחברת רפאל באות אחרי שבועות של חששות והנמכת ציפיות שהכתיבו בכירים במערכת הביטחון ביחס לביצועים של כיפת ברזל. כבר עם פריסת הסוללה הראשונה לפני כשבועיים ליד באר שבע, אלה הבהירו כי המערכת לא תוכל לספק הגנה הרמטית. לאמירות אלה קדמו דברי ביקורת קשים מצד גורמים אחרים שפקפקו ביכולת של כיפת ברזל ליירט רקטות, טענו שהפיתוח יומרני ובזבזני וניסו למקד את החשיבה של בכירי מערכת הביטחון בפיתוח של מערכות יירוט אחרות, באמצעות קרן לייזר רבת עוצמה.

"היה לא מעט רעל באמירות האלה, חטפנו מהרבה כיוונים, אך תמיד האנשים שלנו המשיכו בעשייה, עם הרבה אמונה והמון עבודה קשה", אמר הבכיר ברפאל. "עכשיו זה עובד בשטח, מול המתאר האמיתי וכולם רואים את זה, כולם חוגגים ומרוצים. אחרי שהספקנות התחילה להתפוגג, הגיע הזמן שמישהו יתחיל להבין שהגענו אל המאני טיים".

אין הגנה של 100%

החגיגות על הצלחת כיפת ברזל באות אחרי הצלחות מבצעיות של מוצר פורץ דרך אחר של החברה, מערכת "מעיל רוח" להגנה על טנקים ונגמ"שים מפני טילים נגד טנקים. מערכות הגנה אלה הותקנו אך באחרונה על טנקי מרכבה 4 המשמשים את צה"ל בגזרת עזה ובחודש האחרון מנעו כמה פגיעות של טילי נ"ט בכוחות צה"ל, בזכות יירוט מוצלח של הטילים המאיימים.

"למרות ההצלחות האלה, אין אצלנו קרחנות ומסיבות כי זה לא אנחנו. החגיגה האמיתית של כולנו היא שהמערכות האלה עובדות ולא רק בשדות הניסויים, אלא בשדות הקרב האמיתיים. אין דבר מספק יותר מזה עבור אנשים שעבדו סביב השעון בשלוש השנים האחרונות כדי להביא את המערכות למבצעיות מלאה", אמר גורם בחברה. "רוב הפעילות של רפאל נעשית ביישובים באזור הצפון שטווחו במלחמת לבנון השנייה, כך שעובדי החברה יודעים מפני מה הם מגנים".

חרף ההצלחות המרשימות של המערכת בימי הלחימה האחרונים בגזרת הדרום, פיקוד העורף שב בסוף השבוע והדגיש כי הנחיותיו לציבור במקרה של ירי רקטות עומדות בעינן. ראש תוכנית הפיתוח של כיפת ברזל ברפאל, יוסי דרוקר, הצטרף לקריאה זו ואמר: "אני שומע על אנשים שעומדים על גגות באשקלון ומנסים לתעד את היירוטים, ולכן, צריך להבהיר שאסור לגלות שאננות וחייבים להישמע להנחיות של פיקוד העורף כי אין הגנה של 100%".

"הצלחנו הרבה מעבר לצפוי"

ביום חמישי אחה"צ, דקות אחרי היירוט המבצעי הראשון של רקטת גראד באמצעות מערכת כיפת ברזל, שהה ראש מנהלת הפרויקט ברפאל, יוסי דרוקר, בארה"ב. "ישבתי עם נציגים של חברה אמריקנית לדיון היפותטי על אפשרות של ייצוא המערכת החדישה בבוא הזמן לארה"ב. באמצע הישיבה, קיבלתי הודעת טקסט לנייד שלי, מראש הפרויקט מטעם מפא"ת. הוא כתב לי הודעה קצרה, על 'ירוט מבצעי ראשון'. באותו זמן זרמו אלי טלפונים והודעות מקצינים בחיל האוויר, קולגות בתעשיות הביטחוניות בארץ. עשינו הפסקה בישיבה. במשך כמעט חצי שעה לא יכולתי לדבר. ברכות, התלהבות. מצב מרגש", שחזר דרוקר בשיחה עם "גלובס".

מלאכת הפיתוח של כיפת ברזל נמשכה כשנתיים וחצי, זמן שיא בפיתוח של טכנולוגיה שאין דומה לה בעולם. "למעשה, כבר לפני שנתיים הבנו שיש לנו היכולת ליירט רקטות על סוגיהן, אך לחוות את הביצועים המשובחים האלה בזמן אמת, זה סיפוק אדיר שמבטא את העבודה הטובה של מאות אנשים ברפאל, שעמלו מסביב לשעון. הגאווה גדולה", סיפר דרוקר.

היום כינס דרוקר את עובדיו כדי להרים כוסית ולחגוג בצניעות את ההצלחות המבצעיות הראשונות של המערכת. "אף אחד לא האמין במערכת הזאת בשלבים הראשונים. היו הרבה מאוד מלעיזים, היו ספקנים, אמרו שזה לא יעבוד. אני בטוח שכל אותם אנשים שמחים איתנו היום. המערכת הזאת פשוט הרבה יותר טובה ממה שהיא נדרשה להיות במקור והביצועים שלה הרבה יותר רחבים ממה שציפינו שיהיו לפני כשלוש שנים. רק מטעמי ביטחון מידע לא ניתן לפרט עד כמה רחוק הלכנו. אפשר לומר שרצינו מערכת טובה ובפועל, יצאה לנו מערכת טובה יותר", אמר.

"עקפנו מעצמות"

סביר שבעוד שבועות אחדים ההתרגשות הכללית מביצועי כיפת ברזל תדעך ואז יצטרכו דרוקר ואנשי הפיתוח שלו למקד את מרבית תשומת לבם בשלב הבא של מערכות ההגנה מפני טילים: השלמת הפיתוח של "שרביט קסמים", מערכת יירוט לטילים ולרקטות בטווחים בינוניים, שאמורה להיות נדבך משלים בחליפת ההגנה על ישראל ממגוון האיומים עליה מעזה, לבנון, סוריה ואיראן. מבצעיות ראשונה של המערכת החדשה צפויה בסוף 2012 ולדברי דרוקר "הפיתוח מתקדם בצורה מצוינת. אפשר לומר היום בביטחון מלא שעקפנו מעצמות והצלחנו להעמיד מערכות שלמות שמוכיחות את עצמן, יש מאין. ההרגשה יוצאת מן הכלל".

מטריית ההגנה של ישראל
 מטריית ההגנה של ישראל