ליברמן גוזר קופון

תסריט אפשרי: המנדטים לישראל ביתנו יהיו בשמיים, כי ליברמן יגזור קופון בשל עינוי הדין

בפתח כל ישיבת סיעה ובתחילת כל מסיבת עיתונאים שב יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, וחוזר ואומר: "ממשלת נתניהו תמצה את ימיה. לישראל ביתנו אין שום כוונה לפרוש מהממשלה".

עם זאת, במערכת הפוליטית סבורים כי זה אינו התרחיש היחיד וכי קיימות עוד כמה אפשרויות. עם ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, צפוי ליברמן לבקש לדחות את השימוע עד כמה שאפשר, ולקיימו בעוד כמה חודשים "על מנת ללמוד את החומר".

אם לקח לפרקליטות כמה שנים להמליץ על הגשת כתב אישום, נוהג שר החוץ לומר, אני זכאי לכמה חודשים לפחות ללמוד את החומרים.

עד שיתקיים השימוע, אולי אפילו בעוד יותר מחצי שנה, יישאר ליברמן שר בממשלה, ישראל ביתנו תישאר בקואליציה. במקרה כזה ינהל ליברמן את המאבק המשפטי מתוך הכנסת, בדיוק כפי שעשה זאת חברו צחי הנגבי.

זו האפשרות שעליה מכריז ליברמן בפומבי, אולם לא ברור אם מאחורי הקלעים הוא פועל לקידום אפשרות אחרת: פרישה של ישראל ביתנו מהממשלה בתוך כמה חודשים, בטרם השימוע, על רקע אידיאולוגי-ביטחוני-מדיני, או כל תירוץ אחר, אבל לא בגלל שהוחלט להמליץ להגיש נגדו כתב אישום.

חלון הזדמנויות ראשון עומד לפתחו כבר בעוד יומיים: ועידת ישראל ביתנו צפויה להתכנס על מנת לדון בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לישראל ביתנו, שלא כובדו עד כה.

אחד הסעיפים מדבר על דרישה להפלת שלטון חמאס בעזה, ולכן האפשרות לאיים בפרישה מהממשלה נראית קרובה במיוחד. במקרה כזה, גם הבחירות נראות קרובות מתמיד.

והמנדטים? יהיו בשמיים. ליברמן יגזור קופון מכובד בשל עינוי הדין. על-פי מדיניות נושנה במשרד המשפטים, בתקופת בחירות לא מגישים כתב אישום נגד מועמד בבחירות לכנסת. ההליך המשפטי ייתקע וכתב האישום יוגש רק אחרי הבחירות.

אם יוחלט להגיש נגדו כתב אישום עוד במהלך הקדנציה הנוכחית, סביר להניח כי ליברמן עצמו יתפטר מהממשלה ומהכנסת, כפי שהצהיר בעבר שיעשה, וישאיר את ישראל ביתנו בקואליציה תוך שהוא שומר על מעמדו כמנהיג מבחוץ, בדיוק כשם שהרב עובדיה יוסף מנהיג את ש"ס אך אינו עומד בעצמו בראשות המפלגה.

אם יורשע ללא קלון בטרם יתקיימו הבחירות הבאות - אפשרות בלתי ריאלית, בלשון המעטה - יוכל ליברמן לשוב להתמודד בראשות ישראל ביתנו כבר בבחירות הבאות.

אם יוטל עליו קלון ומאסר בפועל, דרכו לכנסת תהיה חסומה במשך 7 שנים מסיום ריצוי העונש, בדיוק כפי שקרה לחברו אריה דרעי.