בנק ישראל בולם את אליהו: יוכל למנות דירקטור אחד בלאומי

בנק ישראל יבדוק הצבעת המוסדיים באסיפה הכללית של לאומי ■ בחירת דירקטורים מטעמו של שלמה אליהו לדירקטוריון הבנק עשויה להתפרש כ"סממן של שליטה" ללא קבלת היתר שליטה

בנק ישראל לא יאפשר לשלמה אליהו להפעיל שליטה בבנק לאומי ללא קבלת היתר שליטה. להערכת גורמים במערכת הבנקאית, בחירת דירקטורים מטעמו של אליהו לדירקטוריון הבנק עשויה להתפרש כ"סממן של שליטה", וכחריגה בוטה מחוק הבנקאות. עד היום אליהו כלל לא הגיש בקשה לקבלת היתר.

מרבית הצעדים שינקוט בנק ישראל יהיו אחרי האסיפה הכללית ובחינת תוצאותיה, אך הרגולטור עשוי לנקוט צעדים מקדימים, כדי לוודא שמירה על הנחיות החוק האוסר על תיאום מוקדם בהצבעה בין בעלי מניות. המפקח על הבנקים הוא דודו זקן.

הואיל ובאסיפה הכללית תכריע הצבעת הגופים המוסדיים, המחזיקים יותר מ-50% ממניות לאומי, מתכוון בנק ישראל לבדוק לאחר סיום האסיפה הכללית "מקרוב ובשבע עיניים" את אופן הצבעתם. כך נודע ל"גלובס". הפיקוח על הבנקים יבחן את דרכי קבלת ההחלטות בגופים המוסדיים, האם נכנסו שיקולים זרים בהחלטה, מי החליט וכיצד הוחלט בעד מי להצביע. האם בוצע תיאום בין בעלי מניות והאם היו הבנות מקדמיות. על פי הערכות, בדיקה זו נועדה לוודא כי אין תיאום בין אליהו לבעלי מניות אחרים.

22 מתמודדים על 4 מקומות פנויים בדירקטוריון לאומי

בעלי המניות העיקריים בבנק לאומי, המחזיקים 4%-5% כל אחד, הם: דוד עזריאלי; אלפרד אקירוב; אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה); קרנות הפנסיה הוותיקות "עמיתים"; מגדל; כלל ביטוח; קבוצת דלק באמצעות הפניקס ואקסלנס; פסגות ודש איפקס. על פי הערכות, בנק ישראל יבדוק בקפדנות את הנעשה באוה"ה, שבראשה עומד חגי מרום אשר מקורב לחיים רמון, שמרכז מטעמו של אליהו את גיבוש גרעין השליטה.

אתמול (ב') פרסם בנק לאומי את רשימת המועמדים לדירקטוריון באסיפה הכללית שתתכנס ב-24 מאי. על ארבעה מקומות פנויים יתמודדו 22 מועמדים. 12 מועמדים מטעם עצמם, ועדת המניות של הבנק הפועלת מטעם המדינה הציעה ארבעה, ואליהו - בעל המניות הגדול ביותר (9.59%) - הציע שישה.

החוק הקיים מאפשר לבעל מניות להציע כמה דירקטורים שיחפוץ, ואולם על פי התיקון לחוק מראני שיזם בנק ישראל, מותר לבעל מניות המחזיק 2.5% או יותר להציע מועמד אחד בלבד לדירקטוריון. התיקון לחוק נמצא כעת בהליכי חקיקה בוועדת הכספים, ואליהו מתנגד לו. בנק ישראל הבהיר כי העברת התיקון היא מבחינתו תנאי הכרחי להפרטת בנק לאומי.

עוה"ד של אליהו: "אין מקום להוציא מסקנות לחובתו"

מטעם עורכי דינו של אליהו, פרופ' דוד ליבאי ודפנה ליבאי, נמסר: "הפרקליטות החליטה שלא להעמיד לדין את מר אליהו לאחר שטענו בשימוע בפני פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד אלה רובינק, כי שלמה אליהו לא עבר על החוק משום שהחוק לא חייב אותו לדווח על השיקים שלקח אתו לחו"ל... מר אליהו העביר את הכספים לחו"ל באמצעות תאגיד בנקאי, והחוק פוטר העברה כזו מחובת הדיווח האישי".

השניים מציינים את החלטת פרקליט המדינה שלא להעמיד את אליהו לדין פלילי בגלל "נסיבות המקרה והמציאות המשפטית" ומוסיפים: "נוכח תוצאות החקירה אין מקום להוציא מסקנות לחובתו של מר אליהו מפרשה זו בתחומי הבנקאות והביטוח".