הסחורות החקלאיות פורחות; האם העליות צפויות להימשך?

מחירי הסחורות החקלאיות חווים את אחת התקופות הטובות ביותר שידעו ■ קרן הסל DBA, העוקבת אחרי סל של סחורות חקלאיות, רשמה תשואה חיובית של כ-40% בשנה האחרונה

מחירי הסחורות החקלאיות חווים את אחת התקופות הטובות ביותר שידעו. אם ניקח לדוגמה את קרן הסל DBA, העוקבת אחרי סל של סחורות חקלאיות, נראה כי היא רשמה תשואה חיובית של כ-40% בשנה האחרונה. השוק אמנם חלוק בדעתו, האם מדובר בעליות מחירים שמקורן בביקושים הגדלים לסחורות, או בספקולציות פיננסיות וזרימה של ביקושים למוצרים פיננסיים העוקבים אחר המדדים הללו - אך בכל מקרה השוק חווה תקופה שורית.

בטור הנוכחי לא נכתוב על DBA, אלא על אחת מקרנות הסל החדשות יחסית, המספקת נגזרת מעניינת של התחום החקלאי. חברת IndexIQ ידועה בהשקת מכשירים, המאפשרים למשקיע חשיפה למניות בעלות שווי שוק קטן באזורים או תחומים שונים. היא הודיעה בסוף חודש מארס 2011, על השקה של קרן סל (ETF) חדשה, שסימולה CROP, אשר תעקוב אחר אינדקס הנקרא IQ Global Agribusiness Small Cap Index. אינדקס זה כולל חשיפה לחברות גלובליות עם שווי שוק נמוך (Small cap), העוסקות בתחום החקלאי בכלל, ובפרט בהפקת יבולים, תפעול חוות, גידול בעלי חיים למאכל, מכונות לחקלאות וכימיקלים.

קרן הסל כוללת כ-50 חברות מרחבי העולם, דמי הניהול שלה עומדים על 0.75%, ושווי השוק הממוצע של החברות הכלולות בה מסתכם בכ-2.4 מיליארד דולר.

מסתפקת במועט

נציין כי הקרן שמה לעצמה יעד, להתמקד בנתח השוק של כ-10% המהווים את החברות הקטנות בכל התחום של החברות החקלאיות. היות שהחברה המנהלת רוצה למנוע מצב, שבו היא תהפוך לבעלת החזקה משמעותית במניה ספציפית, היא שמה גבול של 10%, שיהווה את ההחזקה המקסימלית במניה אחת מתוך התיק של הקרן.

המצב של תחום הסחורות החקלאיות שנוי במחלוקת. יש טענה רווחת, כי התחום נהנה מגידול האוכלוסייה בעולם, ומעליית רמת החיים במדינות מתפתחות. אלו מביאים בסופו של דבר לביקושים הולכים וגדלים ביחס להיצעים, והדבר מתבטא בעליית המחירים שצפויה להימשך. אסכולה אחרת טוענת, כי השינויים בביקוש אינם כה דרמטיים, כדי להצדיק את השינוי המהותי במחירי הסחורות, ומדובר בעיקר בהשפעה זרה של המערכת הפיננסית, שמייצרת ביקושים לחוזים של סחורות הללו כאפיק השקעה גרידא.

כל מי שמעריך, ולא משנה מאיזו סיבה, כי מחירי הסחורות החקלאיות ימשיכו לעלות, יכול למצוא בקרן החדשה כלי מעניין וחדש לחשיפה לנגזרת שונה של תחום זה. יש כבר קרנות סל בשוק, המאפשרות גישה לתחום של חברות העוסקות בחקלאות, אך מדובר בחברות הגדולות ביותר, וממילא ייתכן כי ההשקעה בחברות אלו כבר צפופה למדי.

קרן הסל החדשה CROP מאפשרת למשקיעים גישה לחברות קטנות, שייתכן שיתרונן הוא בכך שהמשקיעים לא היו כל כך נגישים אליהן עד כה. נזכיר כי העלייה הנוכחית במחירי הסחורות תביא חקלאים להגדיל את התפוקה, ולשם כך יצטרכו יותר מכונות, כלי רכב חקלאיים, דשנים ותשומות נוספות. דווקא החברות הקטנות יוכלו למנף את התהליך הזה, לשם יצירה של צמיחה מואצת יותר מזו של החברות הגדולות בתחום.

כמו תמיד, לא נסיים בלי לציין כי התעודה היא חדשה, ונסחרת החל מ-22 במארס 2011, ולכן לא ניתן ללמוד עדיין על היקפי המסחר בה. מנגד נציין, כי אפילו בתקופה הקצרה הזו ראינו היקפי המסחר מכובדים, שעמדו על ממוצע של כ-4 מיליון דולר ביום. עוד נציין, כי התחום של הסחורות החקלאיות סובל משונות גבוהה ביותר, וכמו שהתחום נהנה מהמגמה השורית של השנים האחרונות, כך כל שינוי לרעה עלול להביא לפגיעה משמעותית במשקיע.

הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.