בישראל לא רוצים רופאים

חסרים רופאים? המדינה ממשיכה להקשות על סטודנטים ישראלים שלומדים בחו"ל

הסתדרות הרופאים והאוצר המשיכו להתקוטט השבוע על שכר ועל תנאי עבודה. זה יפה אבל נזכיר שיש בעיות נוספות, שהחשובה שבהן היא המחסור ברופאים. בתחקיר שפורסם כאן לפני כחודשיים נחשף שהאוניברסיטאות מבכרות סטודנטים זרים על-פני המקומיים, מפני ששכר הלימוד שמשלמים הראשונים גבוה יותר. יהיה מחסור? לא בעיה שלהן.

עכשיו אנחנו מגלים כי גם הישראלים שנסעו ללמוד בחו"ל כי לא היה להם מקום בארץ, וחזרו לכאן כדי להתמחות - מופלים לרעה. מדובר בשנה השישית ללימודי הרפואה, שבה נדרשים הסטודנטים לשנת סבבים קליניים בבתי חולים.

סטודנטים שלמדו כאן ממשיכים בתשלום שכר הלימוד למוסדות השונים עם תוספת קטנה שמשולמת דרך שכר הלימוד שלהם; הסטודנטים הישראלים שלומדים בחו"ל צריכים לשלם לבתי החולים בין 120 דולרים ל-150 דולרים בשבוע(!), לפי היוקרה. רק תחשבו כמה זה יוצא לשנה.

צריך להגיד שיש לא מעט בתי חולים, כמו העמק, כרמל ונהריה, שלא גובים תשלום. עניין של ביקוש מן הסתם. אבל אם הסטודנטים הישראלים שלמדו בחו"ל רוצים לעשות את הסבבים הקליניים שלהם בבתי חולים מבוקשים כמו איכילוב, תל השומר או רמב"ם, הם צריכים לשלוף את הארנקים.

לשם השוואה, סטודנטים שלמדו בארץ משלמים על שנת הסבבים הקליניים תוספת של כ-3,000 שקלים. קחו את 4,500 הדולרים (בחישוב שעוד עושה חסד עם בתי החולים) שמשלמים אלה שלמדו בחו"ל - ותקבלו אפליה.

"זה בזאר טורקי", אומר סטודנט שלומד בהונגריה. "כל מנהל בית חולים עושה מה שבא לו. כוחות שוק. אם כך יהיה המצב בשנה הבאה אני לא אחזור לארץ לסבבים קליניים. אני לא יכול להרשות לעצמי לשלם גם את שכר הלימוד בהונגריה וגם 150 דולר בשבוע לבית חולים בישראל".

האלטרנטיבה, אם תהיתם, היא להתמחות באחת מהמדינות בעולם שמעודדת הגירה של רופאים לשטחה. קנדה למשל.

יש אולי אור בקצה המנהרה. לאחרונה הגיעו להונגריה נציגי קופת חולים כללית, שהציעו לסטודנטים להגיע לשנה שישית בבתי החולים שלהם תמורת כמה עשרות דולרים בשנה - הצעה שוברת שוק.

כשמנכ"ל משרד הבריאות שמע על כך, הוא הורה לגבש צוות שיבחן את הנושא ויקבע מגבלה לבתי החולים. מעבר לכך, אמרו לנו במשרד הבריאות, בעקבות שינוי בחוק האיחוד האירופי שוהים בימים אלה בישראל נציגי מוסדות לימוד מהונגריה, על מנת לאשר מחדש את בתי החולים לשנת הסבבים הקליניים. כך שבכל מקרה צריך לחכות גם להסדרה מול האיחוד האירופי.

תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מחכים בתור לרופא.