טוקיו אלקטריק: "לא נצליח לייצב הכור בפוקושימה עד יוני"

לדברי החברה, כל עוד הכור לא יציב רעידות אדמה משניות יובילו להמשך דליפת הקרינה מהכור ■ תהליך הייצוב ייקח מעל לשלושה עשורים וצפוי לעלות מעל ל-12 מיליארד דולר

חברת טוקיו אלקטריק מעריכה כי התהליך הממושך לייצוב הכור הגרעיני בפוקושימה יימשך לפחות עד יוני. עד אז, מסרה החברה, יוותר הסיכון לכור בעינו, כאשר אפילו רעידות אדמה קלות עשויות להוביל להמשך דליפת הקרינה מהכור.

מהנדסים בטוקיו אלקטריק דחו בינתיים הצעות להצפת הכורים באתרים שנפגעו מרעידות האדמה שפקדו את יפן, זאת כדי להוריד את הטמפרטורות הגבוהות במיוחד השורות בכורים בתוך ימים ספורים בלבד - תהליך שעשוי לקחת מספר רב של חודשים, ללא התערבות חיצונית.

מאז רעידת האדמה בדרגה 9 בסולם ריכטר שפקדה את יפן ב-11 למרץ והובילה לגל צונאמי גדול והרסני, מאות רעידות אדמה משניות פגעו באזור הכורים בפוקושימה. רעידת האדמה שפקדה את יפן השבוע שיתקה לחלוטין את החשמל ומערכות הקירור בכור, במשך יותר משעה. עקב המשך המשבר, קיימת סכנה כי אסונות נוספים יחמירו את המצב בכור ויובילו לדליפה נוספת של קרינה.

הוצאה מכלל שימוש מוחלט של הכורים בפוקושימה לא תוכל לצאת לפועל עד אשר המצב בכורים יתייצב, וזאת על ידי צינונם לטובת הורדת הטמפרטורה והלחץ בהם. מומחים מעריכים כי תהליך ההשבתה וטיהור אזור הכור, ממנו פונו מאות אלפי אנשים ברדיוס של 20 קילומטר מהכור, עשוי לקחת מעל ל-30 שנה ולעלות לכלכלה היפנית מעל ל-12 מיליארד דולר.

"רעידות אדמה משניות יפגעו ביפן בחודשים הקרובים"

נשיא טוקיו אלקטריק, מסטקה שימיצ'ו, הצהיר השבוע בתקשורת כי "לוח הזמנים לטיפול במשבר יפורסם לציבור בקרוב". שימיצ'ו הוסיף כי נעשים מאמצים רבים לצינון הכורים בפוקושיה, אולם רעידת האדמה שפקדה את המדינה השבוע הרעה משמעותית את המצב באזור.

"סביר שרעידות משנה בדרגה של 7 בסולם ריכטר יוסיפו לפגוע ביפן בתקופה הקרובה, במשך חצי השנה הקרובה", אמר טריוקי קאטו, פרופסור ממכון המחקר לרעידות אדמה באוניברסיטת טוקיו. מומחים נוספים מוסרים בדאגה כי "אין כעת אף תחנת כוח בטוחה ביפן", ומבהירים כי אסונות נוספים יובילו להגדלת הנזקים בכורים.

נזכיר כי רעידת האדמה בדרגה של 6.3 בסולם ריכטר שפקדה השבוע את יפן, הובילה לפריצה של שריפה נוספת בכור בפוקושימה, שגרמה למדינה להעלות את חומרת המשבר הגרעיני מרמה 5 לרמה 7. רמה זו ממקמת את האסון הגרעיני הפוקד את היפן בשורה אחת עם אסון צ'רנוביל המדובר, שאירע ב-1986.