מאיר דלאל הציע לאלי אלעזרא שותפות בחיתום

מאיר דלאל מגשש אחר שותפים אלטרנטיביים לחברת החיתום החדשה שלו ■ דובר קבוצת אלעזרא בתגובה: "איננו נוהגים להגיב לפניות הנוגעות לעסקאות או מגעים שטרם הבשילו"

לאחר שנקטע המו"מ עם מייסדי כלל פיננסים ברוקראז', מגשש מאיר דלאל אחר שותפים אלטרנטיביים לחברת החיתום שלו. ל"גלובס" נודע, כי דלאל פנה אל אלי אלעזרא - בעלי חברת אלעזרא החזקות השולטת בחברת הבנייה אפרידר, בחברת הליסינג אלבר ובחברת הביטוח הכשרה ביטוח, בהצעה כי ייכנס כשותף בחברת החיתום החדשה של דלאל. ככל הידוע, מדובר במגעים ראשוניים.

דוברו של אלעזרא מסר, כי "איננו נוהגים להגיב לפניות הנוגעות לעסקאות או מגעים שטרם הבשילו", ואילו מדלאל נמסר: "אני מקבל הרבה פניות, אבל עדיין לא מנהל משא ומתן עם אף אחד על שותפות בחברת החיתום".

לפני כמה ימים השלים דלאל את רכישת חלקו של בית ההשקעות אנליסט בחברת החיתום המשותפת, תמורת 6.1 מיליון שקל, וכעת כל מניות אנליסט חיתום לשעבר בחברה נמצאות בידי מ.א.ד.ל ניהול והשקעות המצויה בשליטת דלאל.

כאמור, דלאל ניהל מו"מ עם מייסדי כלל פיננסים ברוקראז' - רונן ויסרברג, נאור אל חי ויובל בן זאב - להכנסתם כשותפים ב-30% מחברת החיתום שבבעלותו. שם נוסף שעלה באותה הזדמנות, כשותף פוטנציאלי, הוא של איש יחסי הציבור רונן צור.

הרעיון של שותפות בין דלאל לשלושת הנ"ל הפתיע גורמים רבים בשוק ההון, שטענו כי קיים גורם אחר שעומד מאחורי המהלך הזה. ואכן, מהר מאוד התברר שהשלושה בכלל ניסו להשתלב כבעלי מניות בכלל חיתום שבשליטת צחי סולטן (בה כלל פיננסים מחזיקה ב-20% מהמניות), אך לאחר שסולטן דרש מחיר גבוה, הם פנו לדלאל.

או אז הבין מנכ"ל כלל פיננסים, טל רז, כי אם יבשיל המו"מ, ייווצר מצב בו ויסרברג, אל חי ובן זאב יתחרו למעשה בחברת החיתום בה שותף בית ההשקעות במסגרתו הם פועלים, והחליט להתערב.

בסוף חודש מארס דיווח כלל פיננסים כי הוא מנהל מו"מ עם סולטן ועם השלושה, במטרה להכניס אותם כשותפים בחברת החיתום. המו"מ עדיין נמשך, ולפיו כלל פיננסים וסולטן ימכרו חלק מהחזקותיהם בכלל חיתום לג'י.ג'י.איי - חברה פרטית שבבעלות ויסרברג (50%), אל חי (25%) ובן זאב (25%), במחיר שיהיה נגזרת של הונה העצמי של כלל חיתום. זה עמד בסוף 2010 על 51 מיליון שקל, או כ-40 מיליון שקל בניכוי דיבידנד.

מחפש שותף "עוגן"

עם ההודעה על ההיפרדות מאנליסט, אמר דלאל ל"גלובס" כי "עבור חתם, להיות חלק מבית השקעות זה לא יתרון, אולי אפילו חיסרון". דלאל התכוון בין היתר לכך שהרגולציה מעמידה מגבלות על השתתפות של בית השקעות בהנפקות שמוביל החתם שקשור אליהם.

כן התלונן דלאל בעבר, כי בניגוד לחתמים אחרים שמקבלים הנפקות מ"הבית" ומבעלי השליטה שלהם, הוא לא נהנה מיתרון זה. לכן, ברור כי דלאל ירצה שותף "עוגן" שלא יגביל אותו בהנפקות ואף יזרים לו עבודה - בדומה לכמעט כל שאר חברות החיתום בענף שקשורות לבנק, בית השקעות או חברת אחזקות גדולה.

שמות נוספים שהוזכרו כגורמים שעימם דיבר דלאל, כוללים את קבוצת הביטוח והפיננסים איילון, חברת ניכיון הצ'קים של האחים נאווי, וכן יוסי ארד, מנכ"ל טאו, זרוע ההשקעות הפיננסיות של אילן בן-דב. ואולם, דלאל מכחיש כי פנה אל מי מהם.

דלאל הוא אחת הדמויות הססגוניות בשוק החיתום. הוא הגיע לאנליסט לאחר שכיהן במשך שמונה שנים כמנכ"ל לאומי ושות' חתמים, שבבעלות בנק לאומי, ובתקופתו הובילה החברה את שוק החיתום, לצד פועלים אי.בי.אי של רונן צלניר. לאחר מכן הקים את השותפות עם אנליסט שנמשכה חמש שנים, ונולדה מתוך רצונו של אנליסט נטול פעילות החיתום לקחת חלק בחגיגת ההנפקות.