חמישה חודשים אחרי שהונפקה לראשונה בוול סטריט במחיר של 20 דולר למניה, השלימה סודהסטרים (סימול: SODA) הנפקה משנית מוצלחת בסוף השבוע, במחיר מניה של 43.5 דולר. מנכ"ל החברה, דניאל בירנבאום, מגלה בראיון ל"גלובס" שמדובר לרוב באותם משקיעים שהשקיעו בסודהסטרים בסיבוב הראשון ולא היססו לרכוש כעת מניות במחיר יותר מכפול. "החתמים חזרו לאותם משקיעים מההנפקה הראשונה", מספר בירנבאום. "העובדה שאותם משקיעים שהשקיעו ב-20 דולר בחרו מרצונם החופשי להשקיע ב-43.5 דולר, מעידה שהם מאמינים שיש עתיד לחברה ומסבירה את ההזמנות האדירות שהיו".
וכך סודהסטרים, יצרנית מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, השלימה גיוס נרחב ב-20% ממה שתכננה מלכתחילה. החתמים דיווחו לחברה שיש ביקושי יתר, של לא פחות מ-30 מיליון מניות, לעומת 5 מיליון מניות שהחברה ובעלי המניות בה הציעו. הגיוס גדל ב-20% כדי לעמוד בחלק מהביקושים. ולא רק זה אלא שגם החתמים (JP מורגן, דויטשה בנק, וויליאם בלייר, אופנהיימר, Stifel Nicolaus Weisel ורות' קפיטל) מיהרו לממש את אופציית הגרין שו ורכשו עוד 700 אלף מניות. בסופו של דבר עלה הגיוס לכ-301 מיליון דולר. בירנבאום מספר שכרבע מההנפקה נרכש בידי המשקיעה המוסדית האמריקנית הגדולה פידליטי.
אל קופתה של סודהסטרים יזרום סכום של כ-50 מיליון דולר, שיצטרפו לכ-53 מיליון אירו שהיו בקופת החברה בסוף 2010. היתר, הן מניות שמימשו בעלי המניות בחברה ובראשם קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, שנוסדה ומנוהלת על-ידי יובל כהן. פורטיסימו מכרה (עוד לפני מימוש הגרין שו) כ-2.3 מיליון מניות וגרפה כ-100 מיליון דולר תמורתן. הקרן ירדה להחזקה של 14.4%, לעומת 27.9% מסודהסטרים קודם לכן. "המימוש של פורטיסימו לא משנה שום דבר ביום-יום", מציין בירנבאום. "הם עדיין בעלי המניות הכי גדולים שלנו ויובל כהן נשאר יו"ר החברה. אני כל הזמן מתייעץ איתם, הם שותפים מלאים. אני מאמין שאם הם ירצו לממש עוד, הם יעשו בתיאום מלא עם החברה".
מכירת המניות מהווה הצפת ערך מרשימה לפורטיסימו, שנכנסה להשקעה בסודהסטרים ב-2007 לפי שווי של פחות מ-20 מיליון דולר. בירנבאום, שהובא לחברה על-ידי פורטיסימו, מפרגן לקרן על המימוש: "מגיע להם. הם העזו להשקיע בחברה רדומה, שמו את כספם כמעט על קרן הצבי, והאם ראויים לכל תשואה. פורטיסימו הרוויחו את זה ביושר", הוא אומר.
עוד בעלי מניות שניצלו את ההזדמנות ומכרו מניות כוללים את משפחת מוריס, ממייסדי סודה-קלאב (החברה בשמה הקודם), שמחזיקים באמצעות Real Property Investment ב-10.7% לאחר שמכרו מניות בהיקף של 43.3 מיליון דולר; גם Kendray Properties מכרה מניות, בהיקף של 36.4 מיליון דולר וירדה ל-5.2% החזקה. בירנבאום עצמו מכר כרבע מההחזקה שלו תמורת כ-9 מיליון דולר (כולל הגרין שו), וכעת הוא מחזיק ב-2.2% ממניות החברה. "המטרה הייתה לגוון את ההשקעות, אבל השארתי חלק גדול מההשקעה שלי בסודהסטרים כי אני מאמין שיש לחברה עוד לאן לצמוח", הוא מדגיש.
* למה מיועד הכסף שגויס?
"ראשית, אנחנו מתכננים הקמת מפעל חדש בישראל. בהתחלה תכננו מפעל בגודל 70 דונם אבל עכשיו אנחנו מדברים על 85 דונם, ובקרוב נודיע איפה נקים אותו. בכל מקרה זה יהיה בישראל, כי חשוב לנו כמה שיותר ציונות אפילו שלא תמיד זה מוצא חן בעיניי מדינות אירופיות מסוימות.
דבר שני, זה לצאת לפעילות M&A. יש הרבה דברים שאנחנו בוחנים, אבל אין שום דבר ספציפי כרגע. בעיקר מעניין אותנו להוסיף טכנולוגיות או שווקים. לדוגמה, להיכנס לצינורות הפצה חדשים - למסעדות, משרדים או בתי מלון. לשם כך אפשר לרכוש חברה שיש לה נגישות לשוק ומפיצה מוצרים דומים. מגיעות אלינו הרבה חברות כל שבוע ומציעות שנקנה אותן או שנעבוד ביחד. אנחנו רק צריכים להרכיב את הפאזל - שחקנים טכנולוגיות ונגישות שוק, רק מבלי לאבד מיקוד".
עוד תחום שדורש מימון הוא כניסה לשווקים חדשים יפן וברזיל על הכוונת, כשהתכנון הוא כניסה ליפן עוד השנה ולברזיל ב-2012. "אלה מדינות גדולות מאוד שאנחנו מאוד מתאימים להן. יש לנו הרבה עבודת הכנה ובניית תשתית", אומר בירנבאום.
במקביל, החברה מתחילה להעלות פרופיל בפעילות השיווקית שלה בישראל. מי שביקר בקניון עזריאלי בימים האחרונים לא יכול לפספס את השילוט שמפנה לדוכן החברה, וקורא למבקרים לבוא לטעום את המשקאות. "הישראלי חושב שסודהסטרים זאת חברה סודה, אולי בגלל השם או המורשת, מבלבלים אותנו עם סיפולוקס", אומר בירנבאום. "אנחנו מתחילים לעבוד בהדרגה בארץ ומצאנו שותף קמעונאי רציני, טרקלין חשמל. שאר הרשתות בישראל עוד לא מבינות מה זה סודהסטרים ותקועות בעבר".
* במה זה בא לידי ביטוי?
"שופרסל לא רצו לעבוד איתנו וצמצמו את מבחר הסירופים שלנו למינימום, לכן אנחנו גם מושכים החוצה סחורה. דיברנו בינתיים גם עם הום סנטר ואייס, אבל כרגע עובדים רק עם טרקלין חשמל. אני לא רוצה לשבור את הראש בישראל אלא להתפתח במדינות הגדולות בעולם, לישראל נגיע בהמשך".
* איך מתקדמת החדירה לארה"ב?
"היינו ב-2,500 חנויות ערב ההנפקה הראשונה, והיום ביותר מ-5,000. מתחילים כבר להכיר אותנו. לדוגמה, תמיד כשאני נוחת בארה"ב אני מדבר עם נציג המכס ושואל 'אתה יודע שאפשר להפוך מי ברז לקולה'? בדרך כלל הוא מסתכל עליי כמו משוגע, אבל בפעם האחרונה ענה לי הנציג: 'בטח, סודהסטרים, קונים ב-Bed Bath & Beyond'. יש בארה"ב באזז לא נורמלי סביבנו, לא רק בוול סטריט אלא גם בציבור".
* אתה מצפה שבעקבות ההנפקה הסחירות במניה תגדל?
"כן, אבל בעיקר ל-float (מניות זמינות למסחר) גבוה יותר, שיביא לכך שהמניה תתנהג באופן יותר 'נורמלי'. קודם ה-float היה כל כך קטן ביחס לסחירות הגבוהה, שזה גרם לתנודות קיצוניות במניה".
* מניות שלא היו סחירות קודם יהיו עכשיו במחזור, וזה יכול לגרום לירידות במניה.
"אנחנו מנהלים את החברה ולא את המניה. אבל אם בוחנים רואים שהמניה עלתה הרבה מאז ההנפקה המקורית, מ-20 דולר ל-48 בשיא, וירדה מעט יחסית מאז ההודעה על ההנפקה המשנית. המשקיעים שנכנסו לסודהסטרים איכותיים ומחפשים מניה סולידית. משקיע כמו פידליטי לא נכנס לעשות סיבוב, 'מכה' ולצאת. רוב המשקיעים שלנו הם בעסק הזה לטווח הארוך".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.