חם, מתחמם, לוהט: מהם הטרנדים החדשים בשיווק?

לפי הטרנדולוגית עדי יופה, כיום אנחנו קונים ביחד - אבל מקבלים שירות אישי; וגם יוצאים לבלות בחוץ - אבל מחכים לבשורות האופנה החדשות שיופיעו בקרוב על המסכים בבתינו

שנת 2011 נראית בינתיים לא רע בכלל. אנחנו קונים הרבה, לא משנה איפה; מחכים שיפנקו אותנו, שיתאימו לנו ושיביאו לנו. מכירים את התחושה כשאתם מקבלים עדכון בחינם מאחת האפליקציות שהורדתם לסלולר? איזו הרגשה נפלאה. כשמישהו חושב עליכם, שולח לכם עוד דברים שאתם בטוח צריכים ועוד בחינם.

ככה נראות המגמות הגדולות בחצי השנה האחרונה. מוצרים ושירותים המגיעים בלי הזמנה, באופן אישי ובמחיר מופחת אם לא בחינם. ואל תתבלבלו, לא מדובר רק בעולם הדיגיטלי אלא בחיים האמיתיים. כולם מתיישרים או יצטרכו להתיישר עם הסטנדרט החדש. לחיי עידן האפליקציה.

הלייף סטייל שולט: אין דבר כזה "יותר מדי סטייל"

האבולוציה של מדורי אופנה כבר כאן. החשיפה המאסיבית לסטנדרטים של אופנה בינלאומית, נגישות לפלטפורמות דיגיטליות של מכירת מותגי על וחשיפה טלוויזיונית הממחישה איך עולם הלייף סטייל המשובח סטיילינג הופך כל אחד לברבור/ה, הופכת את ארצנו הקטנטונת לזירה מעניינת. פורמטים חדשים קמים השכם והערב, בנוסף לבלוגיה האופנתית שחיה ובועטת כבר כמה שנים.

למגמה זו יש 3 ביטויים בולטים:

* ערוצי אופנה ישראליים (טלוויזיה) - חברת טלית תקשורת תשיק עד סוף השנה גירסה ישראלית לערוץ האופנה FTV. בשלב הראשון תופק רצועה יומית בעברית, שתעסוק באופנה ישראלית. במקביל, הוט צפויה לעלות בחודשים הקרובים עם ערוץ האופנה הישראלי. לאלה נוסיף את "טריני וסוזנה עושות את ישראל", תוכנית הסטיילינג הבריטית, שעלתה לאחרונה בערוץ 10 ומנסה ללמד את הישראליות איך להתלבש כמו שצריך.

* פלטפורמות אופנה ולייף סטייל (דיגיטל) - קבוצת "ידיעות אחרונות", משיקה את פורטל הלייף סטייל שלה- xnet. באוויר נמצאות פלטפורמות, כמו סטייל ריבר של mako, ואתרים באוריינטציה נשית כמו סלונה ואון-לייף.

* נעלי seekairun - נעלי הילדים של כוכבי הוליווד עשו עלייה לישראל. נעלי התינוקות והילדים התפרסמו במיוחד בשל סיקור תקשורתי נרחב כבחירה של קטקטי הסלבס הגדולים בעולם. בארץ ניתן להזמינם באמצעות רכישה טלפונית או באתר האינטרנט של החברה המייבאת.

קיבוץ 3.0: משתמשי כל העולם התאחדו

אבותינו החלוצים מתהפכים בקברם: הנה זה קורה עוד פעם, רק הפעם בגירסה מעודכנת: קיבוץ 3.0. תנסו להקיש בגוגל חיפוש למונח: "קניות קבוצתיות" ותראו מה קורה. הסוציאליסטים לא מאמינים שזה קורה להם. ככל שנרבה להתאגד, כך נקבל הנחות גדולות יותר.

כל מותג שמכבד את עצמו, מבין את המשמעות של מאסת קונים ומערכת הפצה זולה ומטורגתת. זוהי שעתם היפה של "סלון אסתר", "פיני תיקונים" וכל היתר. המהפכה מאפשרת גם לכם להיות שווים. משתמשי כל העולם התאחדו ומתאחדים בכל יום, שעה שעה.

אתרי הקניות הקבוצתיות הישראלים, ביניהם גרופון הישראלית, באליגם, yemama, Buy 2, ודיל היום, בונים על קנייה אימפולסיבית, מבוססת נגישות פיזית (ראו מגמת הלוקליזציה) ועל תרבות הולכת ומתפתחת שבסופה אין מחיר רשמי לצרכן, אלא רק דיל יומי שתיכף מגיע.

מעבר לאתרים הללו, הטרנד מגיע גם לחברות ספציפיות:

* הדקה ה-90 - החברה השיקה אגרגטור להנחות קבוצתיות. האגרגטור מרכז דילים יומיים מאתרי ההנחות הקבוצתיות בארץ ומאפשר לסנן את הדילים לפי פרמטרים שונים, כמו מחיר, קטגוריות ואזורים גיאוגרפיים.

* דפי זהב - יחד עם עיתון "ישראל היום" היא השיקה אתר קניות קבוצתיות חדש תחת השם dday. האתר מציע מדי יום עסקה מרכזית בהנחה של לפחות 50%, ובתנאי שמספיק משתמשים יירשמו לעסקה.

* לאומי קארד - בשיתוף-פעולה עם גרופון ישראל, חברת כרטיסי האשראי מציגה תוכנית הטבות יומית, במסגרתה תעניק ללקוחותיה מדי יום הטבה משתנה בגובה של 50% במגוון בתי עסק ברחבי הארץ.

פתאום אתם חשובים לכולם: דאגה היא מילת הקסם

ה-Caring היא אחת המגמות הגדולות המסוקרות בשנה האחרונה. בעולם מדובר בתרבות עסקית של ממש ולא במהלך שיווקי חד-פעמי.

בסיס המגמה הוא העובדה כי בעולם שבו המחיר הוא המלך והשירות המצוין הוא תנאי סף להישארות ולקנייה חוזרת, לא נותר אלא לייצר חיבור (Engagement) בין המותגים לבין הצרכנים שלא מבוסס רק על ה-Offering המוצרי, אלא על דאגה אמיתית ונתינה של מידע ושירותים המשלימים את הקשר.

ניתן לציין מספר דוגמאות בולטות לטרנד בישראל:

* כלל בריאות - חברת הביטוח מעניקה כלים לעידוד אורח חיים בריא של מבוטחיה, כדי לסייע לבריאותם, וזאת במסגרת תוכנית "הבריאות משתלמת" המאפשרת קבלת הנחות בפוליסה לשומרים על אורח חיים בריא.

* מזרחי-טפחות - הבנק השיק אתר נדל"ן חדש המעניק מידע וכלים המסייעים לצרכנים המבקשים לקנות דירה או לשפץ את הבית. האתר מפרט את מחירי העסקאות האחרונות שבוצעו בסביבת המגורים. האתר כולל גם מידע על סביבת הנכס והתב"ע (תוכניות בניין עיר) של האזור.

* העיריות - עיריית תל-אביב מפעילה אינטרנט אלחוטי חינם במרחב הציבורי. הפיילוט הראשון יהיה בשדרות בן-גוריון בעיר, שם תתאפשר גלישה ללא תשלום וללא הגבלה. תל-אביב מצטרפת לעיריית ירושלים, שמאפשרת גלישה במרכז העיר, ולעיריית חיפה, שמאפשרת גלישה בטיילת דדו.

הכול הופך למאוד אישי: פרסונליזציה

אין דוח מגמות שנכתב בשנים האחרונות אשר אינו מתייחס בכובד ראש לאבולוציות השונות של מגמת הפרסונליזציה. בדיוק זו שהביא איתו העולם הדיגיטלי ומאפשר לי להיות "אני" ולא חלק ממסה של לקוחות.

כשמדובר בטכנולוגיה, רבים הסטארט-אפים אשר עוסקים בפרסונליזציה של החיפוש, הדיל וכל מוצר אחר שניתן למכור דרך הרשת, המותאם בדיוק אליי. אבל כשמדובר בעולם של מוצרים ושירותים אמיתיים, המשימה פשוטה פחות. אך אין ספק שמגמה זו היא כאן כדי להישאר ותשמש כסמן ימני לסטנדרטים של שירות ופיתוח מוצרים.

ניתן למצוא מספר דוגמאות לתופעה זו:

* שירותי בריאות כללית - אלו מציעים שירות המאפשר ליולדת להתייעץ און-ליין עם יועצת הנקה מהבית. השירות מתאפשר באמצעות וידיאו-צ'ט אינטרנטי. היולדת יוצרת קשר באמצעות אתר האינטרנט של הכללית.

* פלאפון - החברה השיקה מסלולים חדשים במסגרת "החבילות המושלמות 2011". במסגרת זו היא מציעה חבילות פשוטות המבוססות על דפוסי השימוש של הלקוחות. החבילות יוצעו ללא התחייבות, עם אפשרות מעבר בין החבילות.

* Car2go - אפשר לשכור רכב on-demand לפי שעה באמצעות car2go. לחברה צי של רכבים הממוקמים בחניונים ברחבי גוש דן. לקוחות השירות יכולים להגיע לכל רכב בכל רגע נתון, להעביר כרטיס חכם, להיכנס לרכב ולנסוע. החיוב מתבצע לפי שעות ההשכרה.

* Office: משרד בהתאמה אישית - השירותים של אופיס מאפשרים לשכור משרד ושירותי משרד בהתאמה אישית במגדלים הנחשבים בתל-אביב, הרצליה וחיפה. בין השירותים הניתנים: השכרת משרד, השכרת חדרי ישיבות, מזכירה אישית ושירותי משרד וירטואליים לפי הצורך.

"הקוקוניג זה פאסה": יוצאים בחוץ

עכשיו זה סופי. יצאנו מהגולם. טרנד הקוקונינג שהיה נחלתנו בשנים האחרונות (בגלל המלחמות ובגלל המיתון) והוא זה שגרם לנו להיות בבית, לבלות בבית, לעבוד מהבית ולהפוך את ביתנו למבצרנו, הולך ומאבד מכוחו לטובת מה שבחוץ.

יותר ויותר קונספטים שבסיסם העולם שבחוץ והמשותף הופכים להיות חלק משגרת יומנו. הצורך במגע אנושי ובחיפוש אחר דברים אמיתיים הם הבסיס של מגמה זו.

לטרנד החדש ישנם מספר ביטויים בולטים:

* מרתונים וכל היתר - תמצאו לי מישהו שלא השתתף בשנה האחרונה באחת מתחרויות איש הברזל, חציית הכנרת, מרתון תל-אביב, מרתון ירושלים, חציית שביל ישראל וכל היתר. ההמשך הישיר והמושקע לתחרויות האופניים ולריצות על הים הפך להיות עניין ממותג, שמי שלא לוקח בו חלק מרגיש אאוט לגמרי.

* שוק האיכרים - הקונספט המוצלח של שוק האיכרים בנמל תל-אביב מבוסס על תוצרת מקומית (במסגרת טרנד הלוקליזציה) משובחת הנמכרת על-ידי המגדלים עצמם. לא מדובר בעוד חלל סגור או בפינה בתוך סניף בסופר, אלא בקונספט מופלא ואותנטי שנותן לנו עוד סיבה לצאת החוצה.

* יוצאים מהגארג' - קונספט הקרוי Venturegeeks מאפשר ליזמי היי-טק צעירים לעבוד בסביבה יזמית תומכת בליווי מנטורים. התוכנית מאפשרת למתקבלים אליה, מימון ראשוני לטובת פיתוח הרעיון ועבודה בחלל עבודה משותף למשך 3 חודשים. זאת על מנת לעבוד בסביבת עבודה יזמית ותומכת ומקום עבודה נוח הכולל את כל השירותים.

* מדע על הבר - עיתון "טיים אאוט" ומכון ויצמן למדע מקיימים אירוע בו 40 ברים ובתי-קפה בתל-אביב יארחו מדענים ממכון ויצמן למדע. במסגרת הפעילות יתקיימו בברים ובבתי-הקפה מפגשים שיגישו "מדע על הבר" - מפגשים בגובה העיניים על הנושאים החמים ביותר במדע העולמי.