נטוויז'ן: אין לבנות על מיזם התקשורת של חח"י

קוראת לוועדת חייק שלא לבטל בינתיים את ההפרדה המבנית ואת הפיקוח על תעריפי בזק

חברת נטוויז'ן קוראת לוועדת חייק שלא לבטל את ההפרדה המבנית הנהוגה בין בזק לבין החברות הבנות שלה - בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes, עד למיסוד שוק סיטונאי אפקטיבי ועל פי מודלים שמוסדו באיחוד האירופי. נטוויז'ן דורשת במקביל לקבוע סל של כמה שירותים הכרחיים, שיאפשרו לה להשתמש ברשת בזק וברשת הוט שמשרד התקשורת יהיה חייב לקבוע את עלותם, ולא ישאיר זאת למו"מ.

נטוויז'ן שכרה את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית NERA, כדי שתסייע לה לגבש עמדה לקראת הדיונים על המלצות ועדת חייק. במרכז ההמלצות שלה טוענת החברה כי הרגולטור צריך להחליט אילו מוצרים ספקי התשתית חייבים להציע בשוק הגישה הסיטונאי. שנית, לטענתה, יש לקבוע מנגנון מתאים לקביעת מחירים עבור מוצרים סיטונאיים אלו - מנגנון אשר קובע מחירים המחקים מחירים של שוק תחרותי. שלישית, הרגולטור חייב להבטיח גישה שווה לכל מבקשי הגישה. רביעית, הרגולטור חייב לוודא שפעילותם של שוקי הגישה הסיטונאיים תקינה, על ידי יישום אמצעים שונים להגנה תחרותית.

במסגרת השוק הסיטונאי מבקשת נטוויז'ן שבזק תאפשר גישה לארונות התקשורת שלה, בין אם מדובר בארונות התקשורת החדשים או בכל צומת אחר שיאפשר לה להגיע ללקוחות. בנוסף, היא מבקשת שבזק והוט יציעו לספקי שירות מתחרים גישה לרשתות הפעילות שלהן כדי להגיע ללקוחות על גבי רשתות הדור הנוכחי והדור הבא.

החברה מבקשת שייקבעו מחירים סיטונאיים לשוק גישה מקומית ולשוק גישת פס רחב העומדים, ביחס לעלויות, בקנה אחד עם נהגים בינלאומיים מוכחים. מודל התמחור, לדבריה, צריך לשקף באופן כללי את הרשתות הפיזיות של בזק והוט. לפיכך, היא מציעה שההפרדה המבנית במתכונתה הנוכחית תישמר עד לביסוס שווקים יעילים לגישה מקומית ולגישת פס רחב. בשלב שבו יתבסס שוק סיטונאי יעיל בשני השווקים, ההפרדה הנוכחית של בזק ושל הוט תוחלף על ידי הפרדה (חשבונאית, תפעולית, פונקציונלית או מבנית) בין השירותים הסיטונאיים לשירותים הקמעונאיים.

את האפשרות שהפיקוח על מחירי בזק לצרכנים יוסר וייקבע תעריף מרבי שבזק תוכל לגבות, כפי שהוועדה ממליצה, מבקשת נטוויז'ן לדחות, ובמקום זאת היא ממליצה שמשרד התקשורת יקבע מחיר קמעונאי הכולל תקרה ורצפה עבור שירותי הטלפוניה של בזק.

נטוויז'ן מסבירה שהניסיון בשוק התקשורת מלמד שלא ניתן להשאיר למו"מ בינה לבין חברות התשתית את רכישת השירותים שהיא נדרשת להם על מנת להתחרות בהן בצורה אפקטיבית, ולכן חובה על משרד התקשורת לנסח בצורה מוקפדת את ההסדרים החדשים, אחרת העסק לא יעבוד.

החברה גם מתייחסת למיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל, ואומרת שהניסיון בעולם מראה שמיזמים דומים נחלו הצלחה מוגבלת, ולכן אי אפשר לבנות עליהם לא בטווח הארוך ולא בטווח הקצר, מה שאומר שהמיזם לא יכול להיות תחליף להסדרת השוק ולמעורבות יותר תקיפה של הרגולטור.