אופציות מעו"ף: איזו אסטרטגיה מתאימה לחודש מקוצר?

חגים וסופי שבוע שוחקים את ערך האופציה, אך אסטרטגיית המסחר הנכונה תוציא את המיטב גם מהם

עיוותים במערכת הפיננסית וניצולם להפקת רווחים, נוצרים בעיקר מרגולציה ומיסוי. אך יש גם עיוותים בתמחור נכסים פיננסיים, אשר עשויים להיות מתורגמים לרווחים קלים על-ידי פעילי השוק.

ישנם מודלים פיננסיים המניחים הנחות יסוד, שבמקרים מסוימים אינן מקבילות לפעילות היומיומית בשווקים. לדוגמה, הנחת הרציפות של הזמן במודל בלק אנד שולס (מודל לבחינת שווי אופציה המבוסס על מחיר המניה, מחיר המימוש, הזמן שנותר עד לפקיעת האופציה, שער ריבית חסרת סיכון והתנודתיות של המניה, שנמדדת על ידי סטיית התקן) אינה תואמת את המציאות, ולכן מהווה הזדמנות למשקיעים מתוחכמים להפקת רווחים.

הנחת הרציפות מניחה מסחר רציף - 24 שעות ביום, 7 ימים בשבוע - של נכס הבסיס (במקרה שלנו מדד ת"א 25). בעיית הרציפות מתרחשת בכל יום מסחר, אך מחמירה בסופי שבוע ובחגים. חודש אפריל הנוכחי הוא דוגמה קלאסית לבעיית הרציפות. בחודש שבו יש 30 ימים, האופציות על מדד ת"א 25 נסחרות רק 15 ימים, הכוללים יומיים קצרים של חול המועד.

כדי לגזור את האסטרטגיה האופטימלית לחודשים שבהם יש מספר מועט של ימי מסחר, נבין תחילה את משמעות ערך הזמן של האופציות.

השפעת הזמן על ערך האופציה היא שלילית, כלומר ככול שעובר הזמן - ערך האופציה יורד. בגלל שאין מחויבות לממש את האופציה, ככול שעובר הזמן ומתקרבים למועד הפקיעה - ערך הזמן של האופציה יורד, וכך גם מחירה.

ערך הזמן נקרא בשפת השוק "תטא" - קרי, השינוי במחיר האופציה במקרה שהתקופה לפקיעה מתקצרת ביום. לדוגמה, אופציה על מדד ת"א 25 בעלת תטא 45 - משמעותה ירידה של 45 שקל בשווי האופציה בסיום יום המסחר, וההנחה היא שאין שינוי במדד ובסטיית התקן של האופציה.

ומה קורה כאשר יש 4 ימי חופש רצופים, כמו בסוף השבוע האחרון? אם נניח שהתטא של האופציה היא 45, והיא קבועה בארבעת הימים (במציאות התטא לא קבועה) - מחיר האופציה צפוי לרדת ב-180 שקל.

כדי לנצל את שחיקת ערך האופציה בימי חג ובסופי שבוע, יש להצטייד באסטרטגיית מרווח יחס. אנו ממליצים לבצע אסטרטגיה של שני מרווחי יחס - מרווח יחס CALL ומרווח יחס PUT. לדוגמה, אם מדד ת"א 25 נסחר ברמה של 1,330 נקודות, אנו נקנה CALL1350, ונמכור פעמיים CALL1360. נקנה PUT1310, ונמכור פעמיים PUT1300.

נציין שאסטרטגיה זו טומנת בחובה סיכון של תנודה גבוהה של המדד. במקרה של שינוי של מעל כ-3% - האסטרטגיה תגרום להפסד. בנוסף, יש לשים לב לתמחור האופציות לפני ביצוע האסטרטגיה, היות שפעילי השוק כבר תרגמו את חוסר הרציפות במחירי האופציות.

* הכותב הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם