מבצעי הלינץ' באריק קרפ הורשעו בהריגה ולא ברצח

ג'מיל עדס ועבד אל-רחמן עדס הורשעו בהריגה ובתקיפה ■ נאשם נוסף, קטין בן 17, טרם הורשע ■ השופטים: "הנאשמים לא השתמשו בנשק קטלני ובסופו של דבר הניחו לקרפ להימלט"

ג'מיל עדס (25), עבד אל-רחמן עדס (21) וקטין בן 17 מג'לג'וליה, 3 הצעירים שהכו באכזריות את אריק קרפ בן ה-59 בחוף תל-ברוך בתל-אביב לפני כשנה וחצי והביאו למותו, הורשעו בהריגה ולא ברצח - כך קבע היום (ד') בית המשפט המחוזי בתל-אביב. בנוסף הורשעו הצעירים בעבירה של תקיפה בנסיבות מחמירות.

נציין כי שני הנאשמים ששמם פורסם הורשעו בהריגה, ואולם לגבי הנאשם השלישי, שהיה קטין בעת ביצוע העבירות, נקבע כי הוא ביצע את העבירות - אך דרוש תסקיר של שירות המבחן לשם הרשעתו.

גזר דינם של המורשעים צפוי להינתן בעוד שבועות מספר.

את החלטתם להרשיע את התוקפים בהריגה ולא ברצח נימקו השופטים נורית אחיטוב, מרים דיסקין ורענן בן-יוסף בין היתר בכך ש"הנאשמים קשרו את עצמם למקום ולזמן, אך נותרה מחלוקת בשני מישורים: פן אחד נוגע לשאלות על אופי האירוע, מעורבות הנאשמים ולעוצמת המכות שספג קרפ; ואילו הפן השני עוסק בקשר שבין המהלומות לבין מותו של קרפ".

"ללא נשק קטלני"

את החלטתם להרשיע את התוקפים בהריגה ולא ברצח נימקו השופטים עוד בכך ש"במהלך התקיפה לא השתמשו הנאשמים בכלי נשק קטלני מסוג כלשהו, ואף אין כל ראיה המלמדת כי הנאשמים כיוונו מכותיהם דווקא אל אזורים רגישים בגופו של המנוח. כמו כן, אין כל עדות על כך שעובר לאירוע או לאחריו, נשמעו מפי מי מהנאשמים אמרות מהן ניתן ללמוד על רצונם במות המנוח ועל ההחלטה שגמלה בליבם להמיתו".

יתר על כן, כתבו השופטים, תקיפתו של קרפ הסתיימה כאשר המנוח עזב את זירת האירוע בהליכה או ריצה ובכוחות עצמו. הנאשמים ראו אותו עוזב את המקום ולא רדפו אחריו, אלא מיהרו להגיע אל רכביהם, פן ייתפסו בידי המשטרה ויאלצו ליתן את הדין על מעשיהם.

"במצב דברים זה, בו ברור ומוסכם שהנאשמים בסופו של דבר הניחו למנוח להימלט, ובאין כל אינדיקציה אחרת היכולה ללמדנו על רצונם בתוצאה הקטלנית, הרי שאין בידנו לקבוע, וודאי לא ברמת הוודאות הנדרשת בפלילים, כי אכן גמלה בליבם של הנאשמים ההחלטה להמית, כפי משמעה על-פי דין".

עוד ציינו השופטים כי "התמונה העובדתית שעלתה מדברי העדים לא הייתה אחידה", וכי "כתב האישום אינו מתיישב עם עדותן של שרה קרפ, שתיארה תקיפה רבת משתתפים".

לינץ' מזעזע

האירוע המזעזע התרחש כזכור לפני כשנה וחצי. קרפ טייל עם אשתו ובתו בחוף תל-ברוך, כשלפתע ניגשה אל המשפחה חבורת צעירים והחלה להכות את קרפ, מבלי שהתגרה בהם, ורק משום שסירב "לסדר" את אשתו או את בתו לאחד הצעירים שפנה אליו.

אנשי החבורה המשיכו לאחר המעשים לבילוי ביער חורשים, במהלכו המשיכו לשתות אלכוהול.

בעקבות המקרה הגישה הפרקליטות כתבי אישום נגד 3 ממשתתפי הלינץ' בגין רצח ונגד 4 נוספים בגין אי-מניעת רצח.

במאי אשתקד החליט בית המשפט להפסיק את הדיונים במשפטם של הנאשמים ברצח, מאחר שסנגוריהם ביקשו לבדוק צילומים חדשים שהגיעו לידיהם, ובהם נראה קרפ כ-20 דקות אחרי שהותקף, נמלט מפני 3 אנשים שאינם הנאשמים במשפט. צוות ההגנה הביא טענות של מומחה לפתולוגיה, שטען כי ייתכן שקרפ לא מת מהמכות שניתנו לו, אלא מטביעה.

בחודש מארס השנה הורשעו הצעירה אור לוי ו-3 צעירים מג'לג'וליה, שהשתייכו לחבורת המתעללים, באי-מניעת רציחתו של קרפ. מכתב האישום נגד לוי עלה כי היא ראתה את חבריה מבצעים לינץ' בקרפ ולא עשתה דבר למנוע זאת. בית המשפט קבע כי "הנאשמים התבוננו בנעשה ולא פעלו כדי להפסיק את תקיפתו והמתתו של קרפ".