מסעות, מוזיאונים, ספרים: 3 דרכים לשמר את זיכרון השואה

דור ניצולי השואה הולך ונעלם ■ החל במסעות לאתרי השואה, דרך ביקור במוזיאונים בארץ ובעולם ועד ספרים ומחזות המספרים על השואה - "גלובס" מציע 3 דרכים לזכור ולא לשכוח

דור העדויות האותנטיות מזוועות השואה הולך ונעלם, ושימור הזיכרון הופך ליותר ויותר מאתגר. החל במסעות לאתרי השואה, דרך ביקור במוזיאונים בארץ ובעולם, ועד ספרים ומחזות המספרים על השואה - "גלובס" מציע 3 דרכים לזכור ולא לשכוח.

מסעות בחו"ל: מ"מצעד החיים" ועד מסע עצמאי

פתיחת שעריה של פולין לתייר הישראלי הובילה לשפע של טיולי שורשים ומורשת. הבולט שבהם הוא "מצעד החיים", המתבצע מדי שנה ביום השואה, ובו לוקחות חלק משלחות של תלמידי תיכון, תנועות נוער, חיילי צה"ל וקבוצות מאורגנות מטעם עמותות, מוסדות וארגונים פרטיים. אלה, אגב, מהווים אחוזים שוליים בין המשתתפים במצעד, שרובם המכריע הם יהודי התפוצות.

אם בעבר מספר מצומצם של תלמידים היה זוכה לחוויה הערכית הזו, היום מדובר במסות של תלמידים מבתי-ספר ברחבי הארץ. המסע מסובסד על-ידי משרד החינוך, ומפעיליו נבחרים לאחר מכרז. המחיר לתלמיד הוא כ-1,500 דולר.

בעקבות הדרישה מכיוון הציבור הפרטי, חברות תיירות מארגנות מסעות מאורגנים לאתרי השואה, בעיקר בפולין. המחיר למסע בן 8 ימים בפולין עולה מ-1,700 דולר לאדם, ומטפס בהתאם לדירוג בתי-המלון ותוכן האתרים במסע. יעדים אחרים כוללים את אוקראינה וסרביה בסיורים מאורגנים או עצמאיים.

לדברי נחמן קידר, מנכ"ל "טיולי גשר", הדרישה לטיולים כאלה בעיקר במסגרת משפחתית עלתה מאוד בשנים האחרונות, והוא מעריך כי 35,000 מטיילים (כולל תלמידים וחיילים) יוצאים לסיורים בפולין מדי שנה. "הדור המבוגר מבקש לשתף את הדורות הצעירים, וכך אנו נתקלים בטיולים של סבים וסבתות עם ילדיהם ונכדיהם באתרים היסטוריים".

האנתרופולוג ניר שילה, חבר הנהלה בדיזנהאוז, מדגיש כי המגמה הבולטת היא התחקות אחר שורשי המשפחה ושילוב ביקורים באתרי השואה, בעיקר בפולין. בתוך כך הוא מדגיש את תנאי התיירות שהשתפרו לאין שיעור בפולין, בסרביה ובאוקראינה.

"לפני 15 שנה נסיעה לוורשה כללה תנאים קשים ולא נוחים. היום הרמה היא אחרת בכל הנוגע למסעדות ולשירותי אירוח. המחירים ביעדים כמו קייב או קרקוב נמוכים בעשרות אחוזים מבאירופה הקלאסית, כך שלא צריך לתת לטיול כותרת של שואה, אלא לשלב ביקור באתרים הקרובים גם במסגרת ביקור שמטרתו עסקים או בילוי".

מאורגן או עצמאי?

"לפני שיוצאים למסע, חשוב לנצל את המידע הרב שיש באינטרנט ולעשות תחקיר מקדים. לצד המידע על אתרים בהם מומלץ לבקר ניתן לבחור מדריכים מקומיים - כשלרבים מהן יש אתר אינטרנט שייפרט על מומחיותם", אומר שילה. גם סוכנויות התיירות בארץ יוכלו לעזור בהכוונה לבחירת מדריך כשמדובר בטיול עצמאי.

לדברי קידר, להדרכה באתרים חשיבות רבה, בעיקר אם היא כוללת עדות אותנטית: "בטיולים מאורגנים אנחנו משלבים תושבים מקומיים שבאים ומספרים ממקור ראשון מה שמוסיף נופך מרגש לביקור".

לצד היתרונות הברורים בפן הלוגיסטי של טיול מאורגן, מציע שילה למשפחות ש"בנויות לזה" לצאת למסע עצמאי, בעיקר כשמדובר בטיולי שורשים. "הפעולה העצמאית במרחב מאפשרת למשפחה לבנות לעצמה את המסלול הרלוונטי לה. אנחנו נותנים הכוונה לאן לנתב את המסלול וכיצד לאסוף מידע מקדים".

לדבריו, ברשויות בפולין משתפים מאוד פעולה עם מתן מידע הכולל כתובות ופרטים אישיים. "גם תושבים מקומיים בדרך-כלל ינדבו מידע מעניין. ההתנגדות שאנחנו חווים מהשטח היא של דיירים בבתים ששימשו בעבר למשפחות יהודיות, שלא ששים לפתוח את הדלת בשל החשש לדרישה על הנכס".

ביום השואה יקר יותר

מאות אלפי המשתתפים ב"מצעד החיים" מתורגמים עבור ענף התיירות בפולין ל"פיק" תיירותי. מכאן שהמחירים לשירותי התיירות, בהם בתי-מלון, מסעדות ומוניות, בתקופה זו גבוהים בעשרות אחוזים לעומת יתר ימות השנה.

אגב, רכבת אווירית של משתתפי מצעד החיים מכל קצווי עולם תעשה את דרכה לישראל ותיקח חלק בחגיגות יום העצמאות.

מחוץ לפולין ובארצות האחרות, מסביר שילה, בחודש מאי, שבו גם מזג-אוויר נוח הוא שיקול - המחירים אינם גבוהים יותר בסמוך ליום השואה היהודי.

מה כולל מסע בן 8 ימים לפולין?

* החברה להגנת הטבע, רואים עולם:

"מסע לפולין שכל יהודי באשר הוא חייב לעבור פעם בחיים". ביקור באתרי השואה ועולמם של יהודי פולין.

מתי? ב-29 ליוני למשך 8 ימים.

כמה: 1,700 אירו לאדם בחדר זוגי.

* מונה טורס:

טיול מאורגן לפולין האחרת, המשלב אתרי שואה ומורשת.

מתי? מ-23 ליוני, ל-8 ימים.

כמה? 1,800 דולר לאדם בחדר זוגי.

* טיולי גשר:

מסע "בראי הדורות" בהווי דתי לפולין.

מתי? מ-21 ליוני, ל-8 ימים.

כמה? 2,000 דולר לאדם בחדר זוגי.

שואה בני נוער במצעד החיים / צלם: יוסי זליגר
 שואה בני נוער במצעד החיים / צלם: יוסי זליגר

בני-נוער במצעד החיים

מוזיאונים בארץ ובעולם: מיד ושם ועד האנדרטה בבודפשט

ככל שתקופת השואה מתרחקת מאיתנו, מקבלת מלאכת תיעוד הזיכרון וההנצחה של מעשי הנאצים ממד מחוזק ובאה לידי ביטוי במוזיאונים. בארץ עומד יד ושם החדש בראש האתרים החשובים למורשת השואה, ולצדו פעילים עוד מספר מוזיאונים:

* יד ושם: המוזיאון יצא בפרויקט "לאסוף את השברים", שמטרתו איסוף פריטים אישיים מתקופת השואה שנמצאים בביתם של רבים מאיתנו. הפריטים מספרים על גורל יקירנו ובחלוף השנים מתבלים ועלולים ללכת לאיבוד.

ביד ושם ערוכים לקלוט, לשמר, לקטלג ולהפוך את החומרים לנגישים לחוקרים ולקהל הרחב. באתר האינטרנט של יד ושם נמצא פירוט של נקודות איסוף ברחבי הארץ. 77-77-25-800-1, www.yadvashem.org/yv/he/exhibitions/collecting_fragments/index.asp.

האתר גרופון יצא אתמול (א') בקמפיין הקורא לגולשים לרכוש שוברי תרומה בסך 20 שקל עבור יד ושם. התרומות יועברו במלואן ובאופן ישיר למוזיאון.

* בית לוחמי הגטאות: המוזיאון, הממוקם בין עכו לצפת, הוקם על-ידי ניצולי שואה ומתמקד בגבורה, בניצחון רוח האדם וביכולת של לוחמי המרד לבנות את חייהם מחדש בארץ ישראל (www.gfh.org.il).

* מכון משואה: המכון, המקיים גם אירועים וסמינרים, ממוקם בקיבוץ תל-יצחק. מטרתו לעודד את שימור זיכרון השואה גם באמצעות שיח על משמעות השואה לחברה שלנו היום (www.massuah.org.il).

* בית טרזין: המוזיאון, הממוקם בקיבוץ גבעת חיים איחוד, נפתח ב-1975 להנצחת יהודי גטו טרזין. על כל אסיר ששהה בגטו כרטסת ממוחשבת, לצד אוסף תמונות מקוריות שציירו יהודי הגטו, ארכיון יומנים ותעודות מקוריות (www.bterezin.org.il).

מוזיאונים בעולם

בעולם פעילים שורה של מוזיאונים חדשים ומחודשים. חלק מהמוזיאונים ממוקמים באתרים עצמם (מחנות השמדה), חלקם פזורים ברובעי היהודים, בסמוך לתחנות הרכבת מהן שולחו היהודים או במרכזי ערים. אז אפילו אם אתם נוסעים לשם בילוי או לנסיעת עסקים לאחת מהערים המרכזיות, כדאי להקדיש כמה שעות לטובת ההיסטוריה והמורשת:

* מוזיאון המורשת היהודית בניו-יורק: מוזיאון גדול ומרשים שבאמצעות מיצגים שונים מביא את המורשת היהודית לאורך שנים ומשמש כמקום הנצחה חי ליהודים שנספו בשואה (www.mjhnyc.org).

* המרכז לסובלנות של שמעון ויזנטל בלוס אנג'לס: המרכז הבינלאומי להנצחת השואה, על-שם צייד הנאצים המפורסם, נועד לשמר את זיכרון השואה ולהגן על יהודים באשר הם תוך התמודדות חינוכית עם אנטישמיות שנאה וטרור (www.wiesenthal.com).

* מוזיאון השואה בוושינגטון: כולל תערוכות קבועות ומשתנות ועדויות מקוריות של יהודי השואה. במגדל החיים נמצאים אלפי צילומים של יהודים מלפני מלחמת העולם השנייה (www.ushmm.org).

* מרכז הנצחת השואה בדטרויט: כולל מידע רב על השואה ומרכז הנצחה בו נערכים סמינרים והרצאות (www. holocaustcenter.org).

* בודפשט - מוזיאון השואה: ממוקם בבית-כנסת שאינו במרכז העיר וכולל התייחסות לגורל הצוענים (www.hdke.hu). אנדרטת הערבה הבוכייה ממוקמת בחצר בית-הכנסת הגדול של העיר.

* סלוניקי - מוזיאון השואה: מפרט את גורל היהודים בעיר וכולל תיעוד אישי ומרגש.

* פריז: העיר מציעה אנדרטאות, עדויות ומרכז הנצחה במוזיאון המרשים בלב הרובע היהודי העתיק מאר'ה (www.memorialdelashoah.org). אנדרטה לזכר היהודים המגורשים נמצאת מאחורי כנסיית נוטרדאם.

* בוקרשט: אנדרטת זיכרון מרשימה (www.holocaustmemorial.ro).

* אמסטרדם: בית אנה פרנק המרגש והמצמרר (www.annefrank.org).

ברלין: המוזיאון היהודי שהפך לאחד מאתרי התיירות הבולטים בעיר (www.jmberlin.de).


דגם של מחנה ההשמדה טרבלינקה במוזיאון לוחמי הגטאות

ספרים ומחזות: מ"יומנה של אנה פרנק" ועד "הכלב היהודי"

כותרים רבים עוסקים בשואה ולאחרונה התווספו כמה חדשים ומעניינים:

* "הכלב היהוד"י: הספר, מאת אשר קרביץ (ידיעות אחרונות/ספרי חמד), מתאר את השואה מנקודת מבטו של הכלב כורש שנולד ב-1935 בגרמניה (88 שקל).

* "האי ברחוב הציפורים": הספר, מאת אורי אורלב (כתר), פורסם לראשונה לפני 30 שנה ויצא לאחרונה בהדפסה מחודשת. הוא מגולל את סיפורו של אלכס המתחבא חודשים בבית 78 ברחוב הציפורים.

לילדים ונוער

* "אסור לדבר על זה": הספר, מאת נעמי שי (כנרת), מסופר מנקודת מבטה של הילדה רותי שמגלה סוד על ההיסטוריה של משפחתה ומביאה לקרואים הצעירים את סיפורי השואה דרך עיניה (74 שקל).

* "להחביא את אדית": הספר, מאת קאטי קייסר (שוקן) המגולל את סיפורה האמיתי של הילדה אדית מווינה שהוסתרה במקלטים זמניים בימי המלחמה (65 שקל).

* "יומנה של אנה פרנק": בפעם השישית עלה בימים אלה המחזה בתיאטרון הבימה. המחזה של פרנסס גודריץ' ואלברט האקט שהועלה בבורדווי ב-1955 יועלה בגירסת העברית של נסים אלוני.