סקר "גלובס": "הליכוד" מתחזק ו"ישראל ביתנו" נוסקת

החלטת היועץ המשפטי לממשלה העלתה הפופולריות של מפלגתו של שר החוץ ■ עוד עולה מהסקר כי למרות הטלטלה שעברה, מפלגת העבודה מקבלת 8 מנדטים

נראה כי ההמלצה להגיש כתב אישום נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן, עושה לו בינתיים רק טוב: "ישראל ביתנו" רושמת עלייה של שני מנדטים בחודש האחרון ונוסקת ל-18 מנדטים. מסקר שבוצע על ידי מכון המחקר של רפי סמית עבור "גלובס", עולה כי ההמלצה של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד יו"ר ישראל ביתנו לא רק שלא החלישה את ליברמן, אלא אף חיזקה אותו והעלתה את הפופולריות שלו ב-20% מאז הבחירות האחרונות.

באורח אבסורדי, ההתחזקות של ליברמן בקרב הקהל שלו היא כמו סטירת לחי מצלצלת למערכת אכיפת החוק. מבחינת הציבור, ליברמן ראוי, ובעיקר זכאי.

שלושת המנדטים הנוספים שצבר ליברמן מאז בחירות 2009 הם כבר יותר מחצי הדרך ליעד שהציב לעצמו לקראת הבחירות הבאות: 20 מנדטים. לפי הסקר הזה, נראה שליברמן רציני. לא סתם זורק סיסמאות. מילה שלו זו מילה. הצהרה שלו זו הצהרה.

אפשר לייחס את הנסיקה של ישראל ביתנו להמלצה להגיש כתב אישום, ואפשר ששר החוץ הרוויח אותה מאופן ההתנהלות שלו בממשלה, אבל דבר אחד ברור: ליברמן היום הוא הגורם החזק בקואליציה. הסבירות להקמת ממשלה ללא ליברמן בכנסת הבאה שואפת לאפס. אין ספק ששר החוץ הוכיח שהמפלגה שלו היא לא אפיזודה חולפת, וגם כאשר חרב ההתפטרות שלו בעקבות הגשת כתב אישום מרחפת מעל ראשו, הוא ממשיך להתחזק דרמטית. הצרות עושות לליברמן רק טוב. נותר לו רק לקוות שהן יבואו בצרורות.

את שני המנדטים הנוספים מאז הסקר הקודם, שפורסם ב"גלובס" לפני חודש בדיוק, "גונב" ליברמן מקדימה ומהאיחוד הלאומי. מאז הבחירות כבר איבדה קדימה שני מנדטים לטובתו.

גוש הימין, על פי הסקר (ליכוד, ש"ס, יהדות התורה, האיחוד הלאומי והבית היהודי), ללא ישראל ביתנו, מקבל 54 מנדטים. גוש השמאל בראשות קדימה, אם יחבור לליברמן, יקבל 56 מנדטים. גם לבני וגם נתניהו לא יכולים להקים קואליציה בלי ליברמן. שר החוץ ודאי יחייך כשיראה את הסקר ויאמר לעצמו: "בשלב הזה אין ממשלה בלי ליברמן, השלב הבא הוא אין ממשלה בלי ליברמן בראשה". אם ליברמן ייאלץ להתפטר, זה כבר סיפור אחר.

לו הבחירות היו מתקיימות היום, היו שלוש המפלגות המרכזיות שמרכיבות את הקואליציה מתחזקות. הליכוד, ישראל ביתנו וש"ס, ששוות היום 53 מנדטים, עולות ל-58.

בעוד ש"ס שומרת על כוחה, הליכוד וישראל ביתנו מתחזקות, אבל לא אחת על חשבון האחרת.

לבו של הציבור בימין

אין ספק שלבו של הציבור בימין. בשעה שהשכנים במזרח התיכון רבים ביניהם, הציבור בישראל נהיה שמרן יותר ומתבצר בעמדותיו. הסקר הזה משקף את הלך הרוח גם בסביבתו של הנשיא שמעון פרס ושל שר הביטחון אהוד ברק.

קדימה והליכוד שומרות פחות או יותר על כוחן ביחס לסקר הקודם ומצבן הנוכחי בכנסת, פחות או יותר. השינוי הדרמטי ביותר הוא במפלגת העבודה, שעל פי הסקר שומרת על כוחה ולא מתרסקת, למרות הטלטלה שעברה עליה. בן גוריון ודאי היה מתהפך בקברו לו היה יודע ש-8 מנדטים ייחשבו הישג מרשים למפלגה ההיסטורית.

ייתכן שמדובר באפקט מצנע ובפריימריז לראשות התנועה שמפיחים רוח חיים חדשה במפלגה. כרגע מצנע מביא לעבודה רוח גבית, השאלה אם היא תהיה קלה או חזקה. גם להתגייסות זקני השבט למיצובה וייצובה של העבודה יש משקל, דבר אחד ויחיד שהליכוד יכול להתקנא בו. את מה שלא עשו בעבורו זקני השבט שלו כשהיה במצב קשה ב-2006, נרתמים היום בייגה שוחט, מיכה חריש וחבריהם לעשות עבור המפלגה שלהם, רגע לפני שהיא עומדת להיעלם מהמפה. כעת נמצאת העבודה בעמדת זינוק נוחה, אם רק יבחרו מצביעיה באדם שיוכל להביא להם מנדטים.

הערה לסיום: הסקר הזה משקף את התמונה בכנסת הנוכחית, אולם הוא אינו מביא בחשבון את שני הכוכבים אריה דרעי ויאיר לפיד, שכניסתם למערכת הפוליטית עשויה לזעזע את המפה ולשנות את התמונה.

חלוקת המנדטים: גוש הימין עולה ל-72 מנדטים

להלן חלוקת המנדטים על פי הסקר שבוצע השבוע:

קדימה - 26, ליכוד 29, ישראל ביתנו 18, עבודה 8, ש"ס 11, יהדות התורה 6, האיחוד הלאומי 5, הבית היהודי 3, מרצ 4, המפלגות הערביות 10.

בסקר שפורסם ב"גלובס" לפני כחודש זכתה קדימה ב-27 מנדטים, הליכוד ב-29, ישראל ביתנו 16, העבודה 7, ש"ס 11, יהדות התורה 6, האיחוד הלאומי 6, הבית היהודי 3, מרצ 5 והמפלגות הערביות 10.