גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן בוזגלו מת במשפט קצב

סנגוריו של האנס הסדרתי שהיה נשיא סבורים שהוא ראוי ליחס שפשוטי עם אינם זכאים לו

1. בינואר 2007 החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, להעמיד לדין את נשיא המדינה דאז, משה קצב, באשמת אונס בכפוף לשימוע. השימוע לסנגוריו של קצב נערך קרוב ל-4 חודשים לאחר מכן. התביעה הייתה במירוץ נגד הזמן, מאחר שכהונתו של קצב הייתה אמורה בכל מקרה להגיע לקיצה ביולי 2007.

קצב פעל ככל יכולתו כדי לדחות את הקץ, לגרום לכך שההחלטה הסופית בעניינו תתקבל רק אחרי כהונתו, כדי שלא ייאלץ להתפטר בבושת-פנים. הוא גם ידע שאחרי שיהפוך לנשיא לשעבר, הלחץ הציבורי להושיבו על ספסל הנאשמים יהיה הרבה פחות דוחק.

בסופו של דבר נחתם הסדר הטיעון שבועיים לפני תום הכהונה, וקצב אולץ להתפטר.

אותה טקטיקה בדיוק מפעילים כעת קצב וסנגוריו, לאחר תום המשפט, ביחס לתחילת ריצוי עונש המאסר. כבר לפני חודש וחצי ידע הנשיא לשעבר כי היום שנקבע להתייצבותו לריצוי המאסר, 8 במאי, הוא גם היום האחרון להגשת הערעור לעליון. למרות זאת, בקשת עיכוב הביצוע הוגשה רק היום (ב'), בצמוד להודעת הערעור.

אלא שאין מדובר בערעור שלם, אלא חלקי בלבד - 300 העמודים שהוגשו מתמקדים בטענות בעניינה של א' ממשרד התיירות בלבד, ולא בעניין שתי המתלוננות הנוספות. הטענות בעניינן יוגשו רק בהמשך, ובינתיים מתבקשים שופטי העליון לעכב את ביצוע המאסר עד למתן פסק הדין בערעור, ולכל הפחות עד שיוכלו לקיים דיון בשאלה זו.

שאלת עיכוב הביצוע מתבססת מטבעה על סיכויי הערעור, אלא שלשופטים אין דרך ממשית לאמוד סיכויים אלה במלואם, מאחר שיתר ההנמקות יוגשו רק בהמשך.

בקיצור, קצב שוב מנסה לדחות את הקץ, עוד שבוע ועוד חודש, וכך עד אין קץ.

2. עיקרון השוויון, שבמשפטים פליליים ידוע יותר בכינוי מבחן בוזגלו, מת, נקבר והתפוגג. האנס הסדרתי משה קצב ראוי ליחס מיוחד, לפריבילגיה שפשוטי העם אינם זכאים לה. כלומר, אם תשאלו את הסנגורים אביגדור פלדמן, ציון אמיר, מיקי חובה ואברהם לביא.

מה שנאמר בחצי פה, בלחשושים וברמיזות בשלבים הקודמים של ההליך, נאמר כעת בכל פה, בצורה מוצהרת, בבקשת הסנגורים לעיכוב ביצוע.

עורכי הדין כבר אינם מסתתרים מאחורי שום טיעון של שוויון מדומה, של "קוזאק נגזל", המבקש זכויות כמו אחרון הנאשמים. הם אף מנסים לבנות תזה משפטית סביב דרישתם לזכויות יתר, וטוענים כי אף שעובדת היותו של קצב נשיא המדינה לשעבר לא הייתה אמורה לשחק תפקיד במהלך המשפט, הרי שיש לה תפקיד מרכזי בבקשתם לעכב את תחילת המאסר.

שהרי, "הבושה והכלימה" שתהיה מנת חלקנו - של מערכת המשפט, לא של קצב חלילה - היה וקצב ייכנס לכלא כעת ויזוכה בתום הערעור, היא בוודאי גדולה עשרות מונים מהצער וההשפלה הנגרמים לכל אדם המתחיל לרצות מאסר שווא, וצדקתו יוצאת לאור רק אחר כך.

זהו טיעון מעורר פלצות, אף שהוא נכתב ביד האמן של עו"ד פלדמן. הגישה המשפטית העומדת בבסיסו, בהנחה שניסיון לחלץ תזה כזו אינו מופרך מיסודו, היא גישה שלפיה פוליטיקאי בכיר, נבחר ציבור שהגיע לצמרת, עשוי לעמוד למשפט באשמה שביצע פשעים חמורים, להיות מורשע - ועדיין לזכות להטבות על פני אזרח מן השורה, בדמות דחיית מאסרו שוב ושוב, על יסוד העובדה שבעת שביצע את פשעיו הוא זכה לשכר שמן מהקופה הציבורית.

אולי 45 ימי הערעור לא הספיקו לסנגורים הנכבדים. אם היו מקדישים לטיעונם מחשבה נוספת, אפשר שהיו נמנעים ממנו.

3. דיון בפני ערכאת ערעור במשפט פלילי הוא כל-כולו אמנות הפיתוי. מטרתו היא לשכנע את השופטים לסטות, נגד האינסטינקט המובנה שלהם, מפסק הדין שנקבע בערכאה הראשונה. להצהיר קבל עם ועדה כי השופטים, לא עלינו, שגו, טעו, חרגו או הגזימו.

סנגורים טובים מצטיינים באינטליגנציה רגשית, שבאמצעותה הם עומדים לא רק על קנקנם של לקוחותיהם, אלא גם על המסילות לליבם של השופטים.

משכך, הטקטיקה שבה בחרו סנגוריו של קצב במסגרת הערעור - להטיל בוץ, רפש וזפת על ראשם של שופטי בית המשפט המחוזי - היא טקטיקה מעניינת.

בעניינו של קצב, הם טוענים, לא נעשה משפט צדק. בית המשפט קיבל כפשוטה את הנחת המוצא של התביעה כי "לא יכול להיות" שגירסתה של א' ממשרד התיירות שקרית, ודה-פקטו פטר את התביעה מהצורך להוכיח בראיות את אשמתו של הנאשם.

אם שופטי העליון ישתכנעו מהתזה המשפטית הזו - השופטים, ג'ורג קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח, צריכים להניח למחרת היום את מכתבי ההתפטרות שלהם.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מתחזקות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב