פשרה בייצוגית נגד המאפיות: יחלקו מוצרי לחם לנזקקים

זאת בשווי של 830 אלף שקל ■ בתביעה נטען כי מאפיית אנג'ל, מאפיית דוידוביץ, מאפייה מרחבית ומאפיית ברמן הפסיקו את הייצור באמצעי לחץ פסול כדי להביא להעלאת מחירי הלחם

מוצרי לחם בסכום של כ-830 אלף שקל יחולקו לנזקקים, זאת במסגרת הסכם פשרה שקיבל השבוע בית המשפט המחוזי בתל-אביב בעניין בקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה נגד 4 מאפיות, בטענה כי פעלו בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים במטרה להפסיק כליל את ייצור מוצרי הלחם שבפיקוח.

בתובענה נטען כי מאפיית אנג'ל, מאפיית דוידוביץ, מאפייה מרחבית קריית-שמונה ומאפיית ברמן, הפסיקו את הייצור באמצעי לחץ פסול שנועד להביא להעלאת מחירי הלחם.

לפי הסדר הפשרה שהושג בין הצדדים, המאפיות יחלקו ללא תמורה מוצרי לחם לגופי צדקה ורווחה שונים, בהיקף של 120 אלף יחידות, לתקופה של שנתיים, בשווי של כ-830 אלף שקל.

רשימת הגופים שיקבלו את המוצרים ייקבעו בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה או משרד העבודה והרווחה, ויוגשו לאישור בית המשפט.

כמו כן, הוסכם כי כל אחת מהמאפיות הנתבעות תשלם לתובעת סכום של 5,000 שקל ובסך-הכול 20 אלף שקל, ולעורכי דינה סכום כולל של כ-200 אלף שקל.

בתובענה טענה התובעת, המיוצגת על-ידי עורכי הדין רם גורדיסקי ואמיר ישראלי, כי הנתבעות יצרו הסדר כובל שבמסגרתו תיאמו את המחיר, הרווח או כמות המוצרים שיוצרו וישווקו על-ידן.

לטענת התובעת, בשל הסדר זה היא וחברי הקבוצה התובעת נאלצו לרכוש מוצרי לחם יקרים יותר שאינם בפיקוח. הנזק הנטען בתביעה הוערך על-ידי התובעת בסכום של כ-66 מיליון שקל.

הנתבעות טענו בתגובה כי בחודשים יוני-יולי 2007 נסקו מחירי החיטה העולמיים, דבר שהעלה את מחירי הקמח באופן דרסטי. חרף כך, טענו, סירב שר התמ"ת לעדכן את מחירי הלחמים שבפיקוח, אלא אם תחליט הממשלה על מתן פיצוי לשכבות החלשות.

הנתבעות טענו כי הן חשו שהוטל עליהן לסבסד את הלחמים, ולכן החליטה כל מאפייה לצמצם את הנזקים ולהפחית את ייצור מוצרי הלחם שבפיקוח באותה תקופה. לטענתן, ההחלטה נעשתה ללא תיאום ביניהן וללא המלצה כלשהי.

יש לציין כי נגד המאפיות מתנהלת חקירה פלילית מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים, אך היא מתייחסת להסדרים כובלים אחרים בין מאפיות הלחם, שאינם נוגעים דווק להחלטתן לצמצם את היקף ייצור הלחם שבפקוח במהלך חודש יולי 2007.

בית המשפט קבע בפסק הדין כי החשב או מנהל הכספים בכל אחת מהנתבעות יפקח על ביצוע ההסדר במאפייתו, וימסור דיווח לבית המשפט בתצהיר עם סיום ביצוע ההסדר. בנוסף, עורכי דינה של התובעת יפקחו על ביצוע ההסדר באמצעות קבלת נתונים מהחשב או מנהל הכספים של כל נתבעת מדי שנה.