נתיבי איילון: התוכנית שתקל על הפקקים ביציאה לכביש 5

בעקבות כתבה במוסף הנדל"ן של "גלובס", יזמה נתיבי איילון תוכנית להקלת המצוקה היומית ביציאה מזרחה לכביש 5 ■ התחלת ביצוע - ינואר 2012; סיום ביצוע - יוני 2012

בעקבות כתבה במוסף גלובס נדל"ן (שטות מתחת לגשר, 18.7.10), החליטו בנתיבי איילון לטפל באחת הבעיות החמורות ביותר של נתיבי איילון - מחלף גלילות מזרח: הפקקים האינסופיים אחר הצהריים ולקראת ערב, של אלפי מכוניות הנוסעות צפונה במגמה לפנות מזרחה על כביש 5, לכיוון הכפר הירוק ורמה"ש.

היציאה לכביש 5 מזרחה מתחילה באיילון בשני נתיבים, כמו שצריך. אבל, מתחת לגשר הולכי הרגל וליד תחנת האוטובוס (המשמשים בעיקר חיילים), שני הנתיבים מתמזגים לנתיב יחיד. זו הנקודה בה היציאה מאיילון מתמזגת עם התנועה המגיעה ממערב על כביש 5 (ראו צילום אוויר).

בדיוק מהנקודה הזו מתחת לגשר הולכי הרגל, נקודת התורפה בכביש. לאורך 400 מטר מזרחה, כביש 5 הוא בן 3 נתיבים בלבד. זו בדיחה תחבורתית. זו הסיבה לפקק המשתרך באיילון. רק כעבור 400 מטר, לקראת היציאה לכפר הירוק, אנחנו מקבלים את הנתיב הנוסף, הרביעי, וכביש 5 חוזר לעצמו.

נתיבי איילון אחראים עד למפגש עם כביש 5, ומשם והלאה אחראית מע"צ. על מנת לטפל בבעיה, יש צורך בתיאום בין נתיבי איילון לבין החברה הלאומית לדרכים (מע"צ).

הפתרון לבעיה מובן מאליו, והוצג במוסף הנדל"ן לפני כשנה: באותם 400 מטר צריך לסלול נתיב נוסף. צריך להסיט את תחנת האוטובוס, להסיט ולהצר את תעלת הניקוז הפתוחה ולהפוך אותה לתעלת בטון. זה יחסל את עיקר הפקק אחר הצהריים במחלף גלילות מזרח, בעלות עבודה המוערכת בכ-2 מיליון שקל. לא הרבה בשביל להקל על החיים לפנות ערב באיילון.

כששר התחבורה ישראל כץ שאל מדוע לא עושים את המתבקש, היה בכיר אחד שמכר לו לוקש, כאילו יש בעיה של תשתיות בקטע הטעון סלילה. לא אמת. מאוחר יותר ניסו להיאחז בתירוץ, שיש בעיה להזיז את תחנת האוטובוס. עוד לוקש (צריך לאפשר גישה רק לאוטובוסים המגיעים מדרום). בסופו של דבר, החליטו בנתיבי איילון לבצע את הפרויקט הזעיר, שיקל מאוד על איילון אחר הצהריים. האחראית על התכנון בנתיבי איילון, עירית רחמני, הטילה את התכנון על משרד דגש הנדסה, בראשות דני פוקס.

מחברת נתיבי איילון נמסר: "הפרויקט נמצא בשלבי תכנון מול החברה הלאומית לדרכים ומשרד התחבורה כדי לסיים קונספט תכנוני. כמו כן נעשות בדיקות תנועתיות ותאום עם גורמי תשתיות ובהם בזק, חברות דלק, חברת חשמל ועוד. בשלב זה אנו מבצעים קידוחי ניסיון ובדיקות השתזרות של התנועה.

"לוח זמנים להשלמת התכנון ופרסום מכרז - אוקטובר השנה. התחלת ביצוע - ינואר 2012, וסיום ביצוע יוני 2012".

מחלף גלילות מזרח / צלם: אלבטרוס
 מחלף גלילות מזרח / צלם: אלבטרוס