כלכלני UBS: "מציאת נפט בישראל תשנה את חוקי המשחק"

כלכלני UBS בסקירה עדכנית על ישראל: "תגליות הגז בחופי ישראל הן בעדיפות אסטרטגית לאומית. ישראל היא כוח עולה בתחום הגז הטבעי"

"תגליות הגז בחופי ישראל הן בעדיפות אסטרטגית לאומית, במיוחד לאור הזירה הרותחת במזרח התיכון", כך כותבים האנליסטים בבנק UBS בסקירה עדכנית שפירסמו תחת הכותרת "ישראל - כוח עולה בתחום הגז הטבעי".

בסקירה, האנליסטים רוני בירון זיו טל וריינהארט קלאוס, מנתחים את ההשפעה העתידית של תגליות הגז על כלכלת ישראל, ומעריכים כי ההשפעה של תגליות הגז תהיה משמעותית ביותר על הכלכלה המקומית החל משנת 2017 ועד לשנת 2020, ותתבטא בכ-0.7% מהתמ"ג של ישראל, הודות למאגר "לוויתן" שצפוי להניב תפוקה בשנים אלה.

לדבריהם, השנה ובשנה הבאה התמ"ג של ישראל לא יושפע משמעותית ממאגרי הגז והם יתבטאו בכ-0.1%-0.2% בצמיחת התמ"ג בשנים האלה, וב-0.2%-0.4% בתמ"ג של השנים 2013-2016. לאחר השנים האלה הם מעריכים כי ההשפעה של המאגרים תתמתן משמעותית.

"אם ימצאו נפט בישראל - זה יהיה אירוע 'משנה חוקי משחק' ויקפיץ את התמ"ג של ישראל, את ההכנסות של המדינה ואת מאזן הסחר", הם אומרים לסיכום. האנליסטים מעריכים כי הדבר עלול אף לגרום להתחזקות נוספת של השקל מול הדולר ואומרים כי בנק ישראל והממשלה יצטרכו לנהל את ההשלכות באופן זהיר ומושכל.

באשר להכנסות המדינה מהמסוי על התגליות, ב-UBS מעריכים כי בעשור הנוכחי ההשפעה תהיה קטנה, עד 0.2% מהתמ"ג, ואילו ב-2022-2025 ההשפעה תגדל ל-0.6%-0.7% מהתמ"ג. האנליסטים מציינים, כי אם ישראל תקים כפי שצפוי קרן השקעות לאומית לכספי התמלוגים, היא לא תוכל להשתמש בהם להוצאות השוטפות.

בהקשר של הקרן הממשלתית, ב-UBS מעריכים כי בעזרת ניהול נכון היא תוכל לסייע לשלוט בהתחזקות השקל הצפויה ולצמצם את החששות של בנק ישראל מ"המחלה ההולנדית" שלדברי סטנלי פישר תפגע בתחרותיות של ישראל.