"מזרחי טפחות צופה האטה במשכנתאות ב-2012-2013"

דן הרוורד, אנליסט הבנקים של דויטשה בנק, חזר מעודד מפגישה עם סמנכ"ל הכספים של מזרחי טפחות בלונדון, למרות הגבלת המשכנתאות על ידי בנק ישראל

הנהלת בנק מזרחי טפחות צופה האטה בקצב הצמיחה באשראי למשכנתאות לשיעור חד-ספרתי בשנים 2012-2013 בעקבות ההנחיה האחרונה של בנק ישראל, אולם בבנק מעריכים כי הנחיה זו תוביל לשיפור המרווחים ולפיכך לא צפויה פגיעה ברווחי פעילות המשכנתאות של הבנק. כך עולה מסקירה של דן הרוורד, אנליסט הבנקים של דויטשה בנק, בעקבות פגישה עם סמנכ"ל הכספים של מזרחי טפחות בלונדון בשבוע שעבר.

"הנהלת הבנק מאמינה שתוכל להשיג את יעד הגידול באשראי הכולל של 6%-7% בשנה על ידי גידול באשראי העסקי, בעוד שני הבנקים הגדולים מתקרבים למגבלת הרגולציה באשראי העסקי שלהם, וכן על ידי שמירה על צמיחה באשראי הצרכני שלא קשור למשכנתאות", כותב הרוורד.

הרוורד מציין כי אלדד פרשר, סמנכ"ל הכספים של מזרחי טפחות, הצליח "להרשים" את המשקיעים ואמר שהבנק ישיג את יעד התשואה להון שלו (15%) ושיעד זה עדיין לא מגולם במחיר המניה.

בהתייחסו לשוק המשכנתאות אמר פרשר שההנחיה האחרונה של בנק ישראל (הגבלת רכיב ריבית משתנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתא) דווקא תיטיב עם בנק מזרחי טפחות כיוון שהיא תשפר את המרווחים (משכנתאות בריבית משתנה הינן זולות יותר בהינתן הריבית הנמוכה במשק היום). כמו כן, בבנק מעריכים כי רק הגדלת ההיצע והעלאת ריבית הבסיס במשק יוכלו לבלום את העלייה במחירי הדירות.

בנק מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בשוק המשכנתאות בישראל. בשנת 2010 חילק הבנק משכנתאות חדשות בהיקף של 16 מיליארד שקל. הרוורד משבח את מדיניות המשכנתאות של מזרחי טפחות ומכנה אותה "שמרנית". לדבריו, "הבנק יותר סלקטיבי וזהיר בהשוואה למתחריו בשוק המשכנתאות. למזרחי השיעור הגבוה ביותר של משכנתאות בסיכון נמוך".

בשורה התחתונה, הרוורד מעניק למניית מזרחי טפחות מחיר יעד של 51 שקל לשנת 2013, גבוה בכ-39% ממחיר המניה בשוק. מחיר היעד שלו משקף מכפיל של 6.6 על הרווח שהוא חוזה לבנק בשנת 2013.