גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוכפים דרך הכיס

חוק אכיפה מינהלית החדש מעצים את כוחה של רשות ני"ע ומעניק לה סמכות של גוף שיפוטי

רשות ניירות ערך, שהיא גורם מרכזי ויעיל בפיקוח על שוק ההון, מרחיבה אט-אט את מרחב פעילותה בשוק ההון. מגוף מבצע שהוקם כדי לפקח על שוק ההון, הרשות תופסת כיום מקום מרכזי בכל התחומים הנושקים לשוק ההון, והיא גורם דומיננטי בחקיקת חוקי ניירות ערך ודיני חברות. הרשות היא הפרשן העיקרי של הוראות החוק כמפורט ב"החלטת אנשי הסגל", לרבות סמכויותיה בתחומי חקירה ומעצרים.

לאחרונה, בשקט יחסי, נוספה לרשות סמכות חשובה כגוף מעין שיפוטי. זאת, במסגרת "חוק האכיפה המינהלית" החדש, חוק מורכב ומסובך המשתרע על קרוב ל-70 עמודים צפופים אשר הציבור טרם עיכל את היקפו, משמעותו והשלכותיו.

במידה מסוימת יש בחוק זה גם התרסה על מערכת אכיפת החוק הקיימת, בנימוק שההליכים הפליליים בשוק ההון הם איטיים ואינם יעילים, דורשים הבנה עמוקה בנתיבי שוק ההון, כאשר לפרקליטים ולשופטים אין הבנה מספקת במורכבות השוק ובצפונותיו. אי-הבנה זו הביאה לשורת זיכויים בהליכים פליליים בשוק ההון.

אילו חידושים מביא עמו החוק החדש?

* ועדה מינהלית רשאית להטיל על תאגיד ועל נושאי המשרה ועובדיו עיצומים כספיים בסכום של עד 5 מיליון שקל על התאגיד ועד 1 מיליון שקל על נושא המשרה. בנוסף, על-פי התיקון האחרון (16) לחוק החברות רשאית הרשות להטיל עיצומים על חברות ציבוריות ונושאי המשרה בהן גם על אי-עמידה במספר הוראות, המפורטות בחוק החברות.

* תשלום לנפגעי ההפרה בסכום הנזק שנגרם להם עד תקרה של 20% מגובה העיצום הכספי שהוטל על המפר, או בסכום הרווח שנוצר למפר עד לתקרה של העיצום המרבי שניתן להטיל על מפר בשל ההפרה.

* איסור כהונה כנושא משרה בכירה בגוף מפוקח עד 5 שנים.

* הוראה לתיקון ההפרה והפקדת עירבון לביצוע הפעולות.

* התליית רישיון, אישור או היתר לתקופה של עד שנה.

החוק מטיל אפוא סנקציות מעין עונשיות על מעשים המבוססים על רשלנות גרידא נעדרי כוונה פלילית, שהיא מיסוד האחריות הפלילית. שכן בלעדי הוכחת כוונה פלילית, אין אישום פלילי. לכך נוספה ההוראה בחוק בדבר איסור ביטוח ושיפוי נושא המשרה.

איסור הביטוח הוא מקיף ואוסר לבטח את נושא המשרה במישרין או בעקיפין. דהיינו, גם נושא המשרה עצמו אינו יכול לרכוש ביטוח לבטח עצמו בפני העיצום הכספי שיוטל עליו בגין רשלנות. חוזה כזה לביטוח - בטל.

עוד נאסר על התאגיד לשפות או לשלם, במישרין או בעקיפין, עיצום כספי שהוטל על אחר, וכן בעל שליטה בתאגיד לא ישפה ולא ישלם, במישרין או בעקיפין, עיצום כספי שהוטל על התאגיד, על נושא משרה בכירה בתאגיד או על עובד בתאגיד.

לאמצעי האכיפה החדש יש יתרון הן לרשות ניירות ערך והן לחשודים הפוטנציאלים, אשר יעדיפו דרך מהירה זו על פני הליכים משפטיים מורכבים ארוכים ויקרים.

על-פי החוק הוקמה "ועדת אכיפה מינהלית", היושבת במותב בן 3 חברים, בהם נציג הרשות (יו"ר המותב) ושני נציגים נוספים שמינה שר המשפטים, ושתפקידה לדון בהפרות לכאורה של הוראות חוק ניירות ערך, חוק היועצים וחוק הנאמנות לפי המתווה המפורט בחוק, ובמקרה הצורך, לנקוט אמצעי אכיפה נגד מפר כאמור. מכאן חשיבות הנושא למגזרים גדולים במשק.

העיצומים הכספיים המפורטים בחוק הם סכומי מקסימום ומוטלים בגין הפרות המדורגות בחוק לפי שלושה מדרגי חומרה. בין ההפרות החמורות ביותר ייחשבו, בין השאר, החסרת פרט בתשקיף שהרשות הורתה לכלול בהתאם להוראות החוק; אי-שמירה על כספי לקוחות החברה ועל מסמכיה בהתאם לתקנות שר האוצר ועוד.

אחריות מנכ"ל

חידוש חשוב הוא הטלת אחריות מיוחדת על מנכ"ל חברה בגין הפרות שבוצעו בה ולא על-ידו, ובין השאר הטלת עיצום כספי עד מחצית גובה העיצומים שניתן להטילם על נושא משרה בכיר בגין ההפרה הרלבנטית.

חובת ההוכחה היא על המנכ"ל - להוכיח כי קבע נהלים מספקים בתאגיד למניעת הפרות, מינה אחראי לפיקוח על קיומם של הנהלים, פעל להדרכה נאותה של העובדים ונקט אמצעים סבירים לתיקון הפרות ולמניעת הישנותן.

מכשיר האכיפה המינהלית החדש הורחב בתיקון 16 גם לחוק החברות; ורשות ניירות ערך מוסמכת להטיל עיצומים כספיים על תאגיד ועל יחידים אף בגין הפרת הוראות חוק החברות, כאשר בחברה לא מכהן מנכ"ל או מבקר פנימי; בחברה מכהנים המנכ"ל או קרובו כיו"ר; בחברה לא נקבע המספר המזערי הנדרש לדירקטורים בעלי מומחיות חשבונאית ופיננסית ועוד. מקרים אשר קשה לתאר שהייתה מוגשת בגינם תביעה פלילית. יצוין כי ביטוח או שיפוי למפירים מכוח הוראות אלה אסור אף הוא.

חשיבות האכיפה הפנימית

לאור הרחבת האחריות ובמגמה להקטין את סכנת האחריות, נקטה רשות ניירות ערך צעד חשוב ופרסמה טיוטה בדבר קריטריונים להכרה בתוכנית אכיפה פנימית בתחום ניירות הערך, כמנגנון וולונטרי לאימוץ בידי חברות. זאת, במטרה לוודא ציות של התאגיד ושל היחידים בו להוראות חוק ניירות ערך והחוקים הנוספים, כאשר אימוץ אכיפה פנימית כזו עשוי לסייע בהפחתת האחריות.

אם יוכח לרשות כי בתאגיד הופעלה תוכנית אכיפה פנימית יעילה סמוך לפני קרות ההפרה הנבדקת, בהתאם לאמות-המידה המפורטות בתזכיר, הרשות תתחשב בהפעלת התוכנית כשיקול לזכות התאגיד.

מטרתה של תוכנית אכיפה פנימית יעילה היא להביא להטמעת הדין ולבסס בתאגיד תרבות של ציות לדינים הרלבנטיים. אין די בקיום נהלים כתובים בהיעדר יישום מעשי של ההוראות. חשוב כי התאגיד יתמרץ את עובדיו לשמור על הוראות הדין ולנקוט אמצעים משמעותיים נגד המפירים. הנהלת התאגיד אחראית על גיבוש תוכנית אכיפה פנימית והבאתה לאישור הדירקטוריון.

עם זאת, על הדירקטוריון, כגורם המפקח על הנהלת התאגיד, לעקוב ולפקח אחר גיבושה ויישומה של תוכנית אכיפה פנימית בתאגיד, בין השאר בדרכים הבאות:

* איתור ומיפוי סיכונים בפניהם ניצב התאגיד;

* מעורבות פעילה בתהליך גיבוש מהותי ויסודי של תוכנית האכיפה הפנימית בתאגיד;

* אישור מנגנוני האכיפה הפנימית שקבע התאגיד;

* וידוא התנעתה של תוכנית האכיפה הפנימית מן הכוח אל הפועל;

* קבלת דיווחים תקופתיים באופן שוטף מהגורם הממונה בתאגיד על תוכנית האכיפה המינהלית ומהנהלת החברה;

* בחינה תקופתית של הצורך בריענון תוכנית האכיפה הפנימית;

* וידוא קיומו של גורם האחראי על בקרה שוטפת של תוכנית האכיפה;

* וידוא קיומו של טיפול הולם בכשלים המתגלים בתאגיד בעקבות גיבוש תוכנית האכיפה הפנימית, ונקיטת אמצעים מתאימים נגד מפירים, אם ישנם.

מיפוי הסיכונים

תנאי לגיבוש תוכנית אכיפה פנימית יעילה הוא מיפוי הסיכונים בחברה לקיומן של הפרות הדין, תוך גיבוש נהלים פנימיים מתאימים בהתייחס למבנה החברה ולמאפייניה הייחודיים.

על החברה להסדיר את תפקידי הדירקטוריון, ההנהלה, הממונה בחברה על האכיפה הפנימית וסמכויותיו. על מנגנונים אלה למנוע אפשרות של שימוש לרעה במידע פנים של החברה, ולהבטיח נהלים למניעת עבירות ומניפולציות בתחום דיני ניירות ערך, תוך הקפדה על דיווח שוטף ומדויק לרשות ולציבור בנושאים המוסדרים בדין.

בכפוף לחובת הפיקוח של הדירקטוריון, על התאגיד לעודד את עובדיו לדווח ולהתריע בפני הממונה על האכיפה על ליקויים וכשלים בקיום הוראות דיני ניירות ערך. חשוב כי במקרה של הפרה מהוראות הדין, יפעל התאגיד מיידית לתיקון ההפרה ולדיווח מתאים על הכשל לגורמים הרלבנטיים בתאגיד. כמו כן, על התאגיד לגבש נהלים להפקת לקחים מכשלים קודמים ולמניעת הישנותם בעתיד.

לאור הסמכות הרחבה שהוענקה לרשות ניירות ערך לפעול נגד תאגידים ויחידים מפירים, חשוב כי חברות יקפידו על שמירת דיני ניירות ערך והתאגידים, ויגבשו קריטריונים מובנים ליצירת תרבות של ציות לדינים השונים בקרב עובדי החברה.

גיבוש קריטריונים אלה עשוי למנוע הפרות חוק רבות, ולהפחית את הסנקציות שתטיל רשות ניירות ערך אם יתגלו כשלים בודדים בתאגיד.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; צים יורדת בכ-4% לאחר הדוחות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● מחירי הנפט יורדים בכ-1.5% • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● גם בריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דוברות השר

סוכנות הידיעות AP: ישראל החרימה ציוד צילום שלנו בשדרות, טוענת שהפרנו חוק

כוחות צה"ל חיסלו עשרות מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי ברפיח ● שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה • צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות והטילים בגזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה •  צה"ל פעל בג'נין, הכוחות הרסו את בית המחבל שביצע פיגוע ירי בחרמש ● ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • עדכונים בולטים

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

יום העצמאות בחוף בתל אביב השנה. חגגו פחות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ביום העצמאות 2024 הישראלים חגגו פחות, אבל שילמו יותר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של 7% במחזור ענף המזון, בעוד מספר העסקאות נותר דומה

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא

מדד הדגל האמריקאי שבר את שיא כל הזמנים 24 פעמים מתחילת השנה, פי שניים מהממוצע ההיסטורי ● לעתים ראלי חזק כזה יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל הנתונים מ־75 השנים האחרונות מראים שהתיקון לא בהכרח מגיע

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ומוחמד שיאע, ראש ממשלת עיראק / צילום: Reuters, משרד ממשלת עיראק

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה

עשר חברות סיניות זכו לאחרונה במיזמי חיפוש גז ונפט בעיראק, לעומת אפס חברות אמריקאיות, שבעבר דווקא זכו בחוזים ● הסיבות: אינטרסים של עיראק מול בייג'ינג ועיונות מושרשת לארה"ב

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

מדינות שונות באירופה הציגו עמדות חלוקות בנוגע לתמיכה בהחלטת בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט ● בישראל מקווים כי מדינות פרו-ישראליות באירופה יסרבו לאכוף צווים של בית הדין, אם יוצאו ● עם זאת, מומחים אומרים לגלובס: "קשה לדמיין התעלמות מוחלטת מצווי המעצר"

חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי? גל נוסף של עליות מחירי חומרי הגלם לבנייה

חברת סיני סטור הודיעה על העלאה של 30% במחירי המלט, ושל 12% במוצרי הגבס • טמבור הודיעה על העלאה של 5% במוצרי הצבע והבנייה • הסיבה: התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

760 מיליון דולר: חוזה ענק לאלביט ממשרד הביטחון

החברה דיווחה היום לבורסה כי קיבלה מספר חוזים בהיקף מצטבר של כ-760 מיליון דולר ● בסוף שנת 2023 הגיע צבר ההזמנות של אלביט לשיא של 17.8 מיליארד דולר ● אלביט נסחרת בשווי שוק של 8.7 מיליארד דולר ובמחיר דומה לזה שבו נסחרה לפני פרוץ המלחמה

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

בניינים בסיום בנייה בבאר שבע / צילום: דיאגו מיטלברג

יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות

סעיף מועד המסירה מגיע כבר ל־40 חודשים ואף יותר, בגלל הקשיים הנגרמים מהמחסור בכוח אדם ● בינתיים המדינה לא מצליחה להביא עובדים, ונראה כי לא תסייע לקבלנים להתמודד עם המצב

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"