מכירות מוצרי הצריכה במגזר החרדי הגיעו לשיא

ב-2010 הגיעו מכירות מוצרי הצריכה במגזר לשיא של 3.2 מיליארד שקל ■ החרדים קונים יותר מוצרי פרימיום, המותגים הפרטיים שם נחלשים, ורשתות השיווק הגדולות חודרות למגזר במרץ

בעוד המינימרקטים והמכולות הולכים ומתכווצים בשוק, במגזר החרדי הם חווים עדנה מיוחדת. מניתוח מיוחד של סטורנקסט שהגיע לידי "גלובס" עולה כי קרוב למחצית ממכר מוצרי הצריכה (41.4%) במגזר החרדי מתבצע במינימרקטים ובמכולות. במונחים כספיים מדובר במכר שנתי של 1.324 מיליארד שקל. לשם השוואה, במגזר הכללי רק 21.2% מהמכר נעשה במינימרקטים ובמכולות.

נוסף לשופרסל ולרבוע כחול, בשנתיים האחרונות אנו עדים לחדירה גדולה יותר של רשתות שיווק למגזר החרדי. רמי לוי שיווק השקמה, מחסני כמעט חינם ורשת ויקטורי פתחו סניפים ייעודיים למגזר החרדי, המתהדרים בכשרות גבוהה. המגמה הזאת באה לידי ביטוי במכר.

בשנת 2010 גדל משמעותית מכר חנויות הדיסקאונט של הרשת הרביעית במגזר החרדי והיווה 26.9% מכלל המכר, לעומת שיעור של 20.3% בשנת 2009. במקביל ירד שיעור המכר של השוק המאורגן (שופרסל, רבוע כחול וקו-אופ ישראל) מ-36.7% בשנת 2009 ל-31.7% בשנת 2010.

בכלל, המגזר החרדי חווה צמיחה ושינויים בצריכה המעידים על התאוששות מהירה יותר מהמיתון. בעוד שבשנת 2010 רשם שוק מוצרי הצריכה צמיחה של 2.7% בלבד, במגזר החרדי עמדה הצמיחה על 5%, כשמקור עיקר הצמיחה הוא במכירת מוצרי מזון ומשקאות. היקף מכר חנויות המגזר החרדי רשם בשנת 2010 שיא של 3 שנים והגיע ל-3.2 מיליארד שקל.

יותר פרימיום

מגמה בולטת במיוחד היא העלייה החדה במכר קטגוריות המאופיינות כקטגוריות פרימיום ואוכל מוכן. המכר הכמותי של הפיצות הקפואות עלה ב-36%, לעומת עלייה של 15% בלבד במגזר הכללי.

מכר השלגונים הבודדים עלה ב-29%, לעומת עלייה של 19% בלבד במגזר הכללי. מכר השוקו והיוגורט עלה ב-22%, לעומת עלייה של 6% בלבד במכר השוקו וסטגנציה במכירות היוגורט במגזר הכללי.

קטגוריות נוספות שהמכר הכמותי שלהן צמח באופן מיוחד הן ירקות קפואים (21%+), משקה קולה רגיל (19%+), שמן זית (18%+), מסטיקים ללא סוכר (16%+) ושמנת מתוקה (15%+).

המותג הפרטי מתחזק בתחום טיפוח הבית

במקביל, בעוד שקהל הצרכנים החילוני נוהר אל המותגים הפרטיים שרושמים התחזקות, במגזר החרדי כוחם של המותגים הפרטיים הולך ונחלש.

בשנת 2010 היווה מכר המותגים בפרטיים בחנויות המגזר החרדי 3.6% מכלל המכר, לעומת 3.9% בשנת 2009. לשם השוואה, במגזר הכללי עלה בתקופה זו שיעור מכר המותגים הפרטיים מ-4.7% ל-5%.

הירידה במכר המותגים הפרטיים מקיפה את כל התחומים - מזון, משקאות, טיפוח הפרט וטיפוח הבית. תחום טיפוח הבית הוא התחום היחיד שבו כוחם של המותגים הפרטיים במגזר החרדי חזק יותר בהשוואה למגזר הכללי (11.2% מכלל המכר לעומת 9.9%), אבל גם שם ניכרת, כאמור, מגמת הירידה.

מעדיפים חלב בשקית

השוואת 10 המוצרים הנמכרים ביותר מגזר החרדי לעומת המגזר הכללי מעידה אף היא על השוני המהותי בצריכה. במגזר החרדי צורכים יותר מוצרים בסיסיים ומוצרי ילדים ופחות מוצרי מותרות.

בעוד שהמוצר הנמכר ביותר במגזר החרדי הוא חלב תנובה בשקית האחראי ל-2.9% מכלל המכר, במגזר הכללי המוצר המוביל הוא חלב תנובה בקרטון - מוצר יקר יותר - וזה אחראי לפחות מ-1% מהמכר. המוצר השני הנמכר ביותר בשני המגזרים הוא קוטג' תנובה.

בכלל, 6 מתוך 10 המוצרים הנמכרים ביותר במגזר החרדי הם מוצרי חלב של תנובה. המוצר השלישי הנמכר ביותר במגזר החרדי הוא קורנפלקס 750 גרם, מוצר שהמכר שלו במגזר הכללי אינו נמנה עם 20 המוצרים הנמכרים ביותר. במגזר הכללי, לעומת זאת, המוצר השלישי הנמכר ביותר הוא קוקה-קולה 1.5 ליטר.

ב-10 המוצרים המובילים במגזר החרדי ניתן למצוא גם לחם אחיד פרוס, גבינת תנובה לבנה (850 גרם), סוכר סוגת 1 ק"ג, גוש חלב פרוס 28%, גבינה לבנה רכה תנובה 250 גרם, גילה וחלב בשקית של טרה.

קמעונאים וספקים כאחד מודעים היטב לעוצמתו של המגזר החרדי, ששיעור הצעירים בו גבוה במיוחד. המודעות הזאת, יחד עם הפניית משאבים מיוחדים להתפתחות במגזר החרדי, צפויה להעמיק בו את התחרות.

עשרת המוצרים הנמכרים ביותר במגזר החרדי
 עשרת המוצרים הנמכרים ביותר במגזר החרדי

איפה החרדים קונים
 איפה החרדים קונים

הקטגוריות הצומחות ביותר במגזר החרדי ב2010
 הקטגוריות הצומחות ביותר במגזר החרדי ב2010