IMF: משבר החוב באירופה עשוי להתפשט למדינות נוספות

גורמים בקרן המטבע הבינ"ל ובגרמניה מודאגים כי יוון לא תצליח לכסות חובותיה, בהיקף 327 מיליארד אירו ■ בשבוע הבא תובא לאישור האיחוד האירופי תוכנית החילוץ לפורטוגל

חרף תוכניות החילוץ ליוון, אירלנד ופורטוגל, משבר החוב באירופה עשוי להתפשט לכלכלות נוספות באיחוד האירופה, וכן למדינות השווקים המתפתחים במזרח אירופה, כך הזהירה השבוע קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בהודעה רשמית.

ברקע, גורמים בקרן המטבע הביעו נכונות להגביר הסיוע ליוון, חרף העובדה כי המדינה שהחלה את משבר החוב באירופה ב-2009 עדיין לא כיסתה מרבית מחובותיה. בנוסף, צפויים 17 שרי האוצר של מדינות הגוש לאשר תוכנית חילוץ בהיקף 78 מיליארד אירו לפורטוגל בשבוע הבא, זאת לאחר שראש הממשלה של פינלנד הביע תמיכתו בתוכנית.

אולם, בשווקים גוברת הדאגה כי יוון לא תצליח להשיב ללווים את כספם, ולכסות את חובותיה בהיקף של 327 מיליארד אירו, ולפיכך תיאלץ בסופו של דבר לארגן מחדש את חובה, חרף התנגדות נחרצת של מובילי המדיניות הפיננסית ביוון למהלך.

בכל הנוגע לאפשרות כי יוון תזכה לחבילת חילוץ חדשה, מנהל מחלקת אירופה בקרן המטבע, אנטוניו בורגס, אמר כי "אנו בהחלט פתוחים לאפשרות הזו". בורגס הוסיף כי "היוונים הם אלה שיידרשו ליזום במקרה כזה, ובינתיים לא קיבלנו מהם פנייה בנושא. קרן המטבע נמצא במוכנות מלאה בנושא".

גם שר האוצר הגרמני, וולפגנג סצ'אבל, אמר השבוע כי הוא "דואג" בנוגע לאפשרות שיוון לא תוכל להחזיר את חובותיה. "כל סיוע נוסף יצטרך להיבחן על ידי נציגים מהאיחוד האירופי וקרן המטבע". זאת, בהמשך לדבריה של קצנלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שאמרה השבוע כי "על יוון להציג בטחונות כדי לקבל סיוע נוסף", בהתייחסה לאפשרות שיוון תקבל חבילת חילוץ נוספת, המוערכת בכ-60 מיליארד אירו.