כצנלסון: "לא נלך ל'תספורת' אלא פריסת החובות"

כך אמר יו"ר אולימפיה, באסיפת האג"ח הסוערת של החברה ■ יועץ החברה, פרופ' אמיר ברנע: "חכו ותקבלו הצעה כדאית, אני בצד שלכם"

שבוע לאחר שאולימפיה החזקות נדל"ן דיווחה על כוונתה לבקש דחייה של 120 יום בתשלום הקרוב למחזיקי האג"ח שלה, התכנסו היום (א') הנושים במשרדי החברה בפתח תקווה. "אין בכוונתנו ללכת ל'תספורת' אלא לבנות תוכנית לפריסת החובות מחדש", אמר באסיפה אוסקר כצנלסון, מבעלי השליטה בחברה, המשמש גם כיו"ר. "לא אמרנו שלא נשלם ולא אמרנו שאנו חדלי פירעון".

אולימפיה, שבשליטת כצנלסון, אלכס גור וחיים גוטרמן, פעילה בתחום הנדל"ן בישראל ובמזרח אירופה. בשנים האחרונות היא נקלעה למשבר קשה, וסיימה את 2010 בהפסד של 50 מיליון שקל, בהמשך להפסד מצטבר של כ-70 מיליון שקל בשנים 2008-2009.

המניה כבר נחתכה ביותר מ-95% מהשיא בשנת 2007, והבוקר היא נסחרה לפי מחיר המשקף לחברה שווי של פחות מ-20 מיליון שקל. האג"ח (חוב בהיקף של 210 מיליון שקל) נסחרות בתשואת "זבל" של יותר מ-100%. עד 2015 נדרשת אולימפיה (ברמת הסולו) להחזיר למחזיקי האג"ח ולבנקים 328 מיליון שקל, וקשה לראות כיצד תוכל לעשות זאת.

החברה שכרה לאחרונה את שירותיו של פרופ' אמיר ברנע לצורך קבלת ייעוץ והכנת תוכנית עסקית כלכלית. ברנע נכח היום באסיפה וניסה להרגיע את מחזיקי האג"ח: "אני יכול להבטיח שההצעה שלי תיקח בחשבון את מחזיקי האג"ח אז תנו בי אמון, תחכו ותקבלו הצעה כדאית - אני בצד שלכם".

כשנשאל האם תהיה "תספורת" השיב: "המושג 'תספורת' הוא כזה שאי אפשר להתחייב עליו מבחינה חוזית".

את הבקשה לדחיית תשלום האג"ח הקרוב, בגובה של 36 מיליון שקל, הסבירה אולימפיה בכך שנוצרו פערים בין התקבולים הצפויים ו/או עיתוי קבלתם לבין הנתונים בפועל. כצנלסון אמר בתחילת הישיבה: "אני יודע שכל האנשים פה עצבנים, אך תבינו שאנו מבינים את המצב של כולם ועושים מאמצים כבירים. שנתיים החזקנו מעמד ופרענו הרבה חובות בזמן, אך כעת נקלענו למצב שאנו מבקשים זמן כדי לבנות תוכנית הבראה. למרות המשבר יצרנו תזרים מזומנים והצלחנו לפרוע קרוב ל-200 מיליון שקל מאז שהוא פרץ. יכול להיות שעשינו טעות והיינו צריכים לפנות לפני כן לפריסת חובות".

"קחו את החברה"

הדברים הללו לא הרגיעו את מחזיקי האג"ח הפרטיים והמוסדיים, שתקפו את כצנלסון בסדרה של שאלות נוקבות ותהו מדוע החברה ציירה עד כה תמונה ורודה לכאורה. "עוד כשגייסנו את הכסף הבהרנו שזה למזרח אירופה, אז מה אפשר לעשות שקרה משבר. זה לא חברת נדל"ן מניב, יש לכך פלוס ויש מינוס. יש עיכוב בתזרים המזומנים, אבל אין פאניקה שלא נצליח לעמוד בתשלומים", ענה כצנלסון.

עו"ד אופיר נאור, המייצג מחזיקי אג"ח פרטיים, תקף את כצנלסון ואת יתר בעלי השליטה שמשכו משכורות גבוהות, גם בתקופת המשבר, כשמצב החברה הלך והידרדר. על כך השיב כצנלסון: "השכר שלי בחברה הבת נאנט - 3 מיליון שקל בשנה - נקבע על ידי גורמים אחרים. מה שעשיתי הולם שכר של חברה עם אלפיים יח"ד בשנה".

מחזיקי האג"ח לא הרפו עם השאלות ובשלב מסוים אף פנה כצנלסון לעו"ד זאב הולנדר, המייצג את החברה, ואמר: "שייקחו את החברה וינהלו אותה".

- "איך בכלל חשבתם לגייס הון השנה?"

כצנלסון: "גם ממשלת יוון מנסה לגייס"

- "האם תכניסו משקיע לחברה?"

"יש לי פגישה עם משקיעים בלונדון. כואב לי הלב, אבל אני עושה את כל המאמצים שהחברה תמשיך לפעול כ'עסק חי'".

- "איך בנק לאומי מתייחס לחברה?"

"הבנק לא ייקח כל כך מהר החלטות פזיזות - הוא לא בכיוון של לפרק חברה ולהסתבך עם הדיירים".

- "תכניסו יד לכיס?"

"אם אדון ברנע יגיד סכומים סבירים אז בהחלט נכניס את היד לכיס, ונתמוך בחברה כפי שעשינו עד היום".