סטפק: "צריך להשקיע במניות כל הזמן - אבל עם ביטוח"

גלובס tv בכנס של מיטב טרייד והבורסה אמר סטפק: "רמת המחירים בשוק הישראלי היא סבירה" ■ בכנס דיברו גם מורן צור, מנכ"ל מיטב טרייד ומשה עסיס, מנהל מדור פיתוח מוצרים בבורסה

מיטב טרייד והבורסה ערכו הערב (א') כנס מקצועי בנושא מכשירים פיננסים חדשים - האופציות החדשות על מניות בבורסת ת"א.

בכנס דיברו מורן צור, מנכ"ל מיטב טרייד, משה עסיס, מנהל מדור פיתוח מוצרים בבורסה וצבי סטפק, יו"ר מיטב, על האופציות ומצב השווקים לקראת החצי השני של השנה.

לדברי צבי סטפק "כל המימושים להוציא אחד היו של 5%-6% בשנתיים האחרונות - מימושים טכנים, המימוש הרציני היחיד שהעלה את השאלה האם השוק נמצא על סף של שינוי במגמה היה באפריל בשנה שעברה, עם פרוץ משבר החובות ביוון בפרט ובאירופה בכלל, אז נפל השוק בכ-14%.

"בשנתיים האחרונות הביצועים של שוק המניות בארץ היו טובים יותר משל המדדים בעולם, היה בזה הרבה הגיון מאחר והריבית במשק היתה נמוכה בעוד שההתאוששות בפרמטרים הכלכליים ובראשם הצמיחה היתה גבוהה יותר מזו שנרשמה במדינות אחרות. בחודשים האחרונים התמונה היא שונה, מתחילת 2011 שוק המניות בת"א מצביע על ביצועי חסר לעומת השווקים המפותחים. הדבר נובע מהשינויים הגיאו פוליטיים באיזורינו, שמרחיקים משקיעים זרים וגם בשל הפערים שוק האג"ח והגידול בפרמיית הסיכון של ישראל. בנוסף משקיעים מוסדיים ישראליים החליטו בחודשים האחרונים להגדיל את השקעותם מעבר לים על חשבון ההשקעה בשוק המקומי. גם העלאות הריבית המהירה יותר בשוק הישראלי לא תומכת בשוק המניות.

"כשאני בא להעריך האם שוק המניות הישראלי יקר או זול יחסית אני מגיע למסקנה כי רמת המחירים בשוק הישראלי היא סבירה. במידה מסויימת הוא זול על סמך קצב הצמיחה המרשים, אך זאת ניתן לומר רק אם שמים את הסיכונים הגיאו פוליטיים בצד. מניות הבנקים נראות טובות יותר להשקעה לעומת השקעה באג"ח ממשלתיות, בהן התשואות מאד נמוכות, לפני מספר חודשים המצב היה נראה עוד יותר טוב. אני לא רואה שום טעם להחזיק אג"ח ממשלתיות צמודות, אלא ממליץ על אג"ח קונצרניות. כמוכן למשקיעים המעוניינים להשקיע באג"ח כדאי לעשות זאת דרך קרנות הנאמנות ולא באופן פרטני בשוק האג"ח.

"הסיכונים בשוק האג"ח הם שהמחירים גבוהים והתשואות העתידיות נמוכות. הסיכון הנוסף הוא בהעלאת הריבית, למרות שלדעתי הסיכון לכך הוא פחות גדול ממה שמעריכים בשוק - לדעתי הריבית שנמצאת כיום ברמה של 3% תגיע עוד שנה וחצי לרמה של 4.5%, בעצם תחזור לרמתה לפני שהחלו הורדות הריבית בשל המשבר הפיננסי - מדובר ברמת ריבית סבירה ביחס לרמת הצמיחה במשק. עקום התשואות היום הוא תלול והעלאת הריבית צפויה למתן אותו.

"הסיכויים נמצאים בצמיחת המשק ובריבית הנמוכה יחסית (למרות שהיא צפויה לעלות). הסיכונים העיקריים הם משני סוגים: סיכונים גיאופוליטיים במזה"ת וסיכונים פיננסיים-כלכליים בהם החשש מפני חזרה להאטה כלכלית ולמיתון ממש בארה"ב עם סיום תוכנית ה-QE2 והחשש מהתפתחות משבר החובות באירופה תוך חשש מ"תספורות" משמעותיות. בטווח הבינוני-ארוך ניתן להתייחס גם לסיכונים המתפתחים בסין שעשויים להפוך למשבר לא פשוט שלדעתי הוא כמעט בלתי נמנע.

"הכלכלה האמריקנית היא המפתח שיתן את הטון לכיוון בשווקים. 12 חודשים קדימה יש פוטנציאל לשוק המניות בישראל לעלות ב-12% ובארה"ב יש פוטנציאל עליות עוד יותר גדול. בעיני השווקים המתפתחים כגון ברזיל הם לא אטרקטיביים כבר, אם כבר אז להשקיע באג"ח של ממשלת ברזיל. המדינה המתפתחת המסוכנת ביותר היא רוסיה. לדעתי ההסתברות לעליות גדולה יותר מההסתברות לירידות, אך אם התרחיש הפסימי יתרחש - עוצמת הירידות תהיה חזקה בהרבה מהעליות שירשמו במידה והתרחיש האופטימי יתממש. במידה וארה"ב תצליח להתגבר על הסיכונים ותפגין צמיחה תירשם ירידה במחירי האג"ח הממשלתיות ועלייה בתשואות - דבר זה יהווה סיכון למשקיעים באג"ח הממשלתיות של ישראל.

להיות מושקע במניות, אבל עם ביטוח

הגישה הנכונה לדעת סטפק היא: "להיות מושקע במניות, אבל עם ביטוח. אני בגישה שמשקיע כלשהו צריך להימצא בשוק המניות כל הזמן - ולא להיכנס ולצאת כל הזמן. גם הסטטיסטיקה ארוכת הטווח מצדיקה את הגישה הזו. השאלה היא רק היחס בין אפיקי ההשקעה, אני מעולם לא ירדתי מתחת ל10% החזקות במניות. הדרך האחת להגן על ההשקעה במניות היא לקנות פוטים רחוקים שיגנו מפני קטסטרופה. הזהב הוא סוג נכס שהוכיח כי הוא מתנהג שונה משוק המניות. בזהב אמנם יש מרכיב ספקולטיבי אבל יש בו גם גורמים נוספים, מאחר והריבית בעולם היא אפסית, הרי שעצם ההשקעה בזהב לא גורם לי להפסיד את האלטרנטיבה של הריבית. מאידך, אם שוק המניות יקלע למשבר, ברור שהזהב ינסוק. הזהב נתפס כמטבע אלטרנטיבי, אשר ביחס לתנודתיות שנרשמה בשנתיים האחרונות בצמד אירו דולר הוא נראה 'ילד טוב ירושלים'. הזהב יירד רק כשתהיה תחושת ביטחון חזקה בשווקים, אנחנו עוד לא שם. הזהב מומלץ לאו דווקא כהשקעה שתמשיך לעלות אלא כבלם מפני זעזועים ומשברים.

לדבריו, "הסימנים לקצב הצמיחה במשק הישראלי ברבעון הראשון הם גבוהים מ-5% ובשנה הקרובה צופים במיטב כי הצמיחה תסתכם בכ-4.5%, הריבית צפויה לעליות השנה עוד פעמיים שלוש ובתוך שנה וחצי להגיע לרמה של 4.5%, האינפלציה היא עדיין בעייתית, אך נראה כי בנק ישראל מודע לכך ומטפל בסיכונים ואין חשש לפריצה אינפלציונית. סטפק גם פירט את רשימת המניות המומלצות בענפים השונים.

בהתייחסות לשוק הדיור העריך סטפק כי דווקא באיזורי הביקוש ירדו המחירים ב-10%-15%, בעוד שבאיזורי הפריפריה הוא מעריך כי עדיין יש מקום לעליות מחירים.