המדדים בוול סטריט ננעלו בירידות של עד 1.6%

ארה"ב הגיעה היום לתקרת החוב שלה בהיקף 14 טריליון דולר ■ גייתנר: יש לנקוט באמצעים כדי להגן על על האמון בארה"ב ובאשראי שלה ולמנוע פגיעה באזרחים

הבורסות בוול סטריט ננעלו היום (ב') בירידות שערים בהובלת המניות הטכנולוגיות, כשעיני המשקיעים היו נשואות לממשל האמריקני, אשר הגיע לתקרת החוב של הממשל האמריקני העומד על 14.3 טריליון דולר, וכן לאירופה, שם עדיין מורגשת חוסר ודאות בעקבות משבר החוב. נתון מאקרו נוסף שנתן את הטון בשוק הוא מדד האמפייר סטייט, המודד את הפעילות היצרנית באזור ניו יורק. המדד צנח במפתיע ל-11.9 נקודות בחודש מאי. נציין עוד כי מחירו של הנפט המשיך לאבד גובה וננעל ברמה של 97.37 דולר לחבית.

שר האוצר האמריקני טים גייתנר הודיע לחברי הקונגרס האמריקני כי על מנת שיוכל הממשל לשלם את חשבונותיו הם נאלצים להשתמש באמצעים של "הרגע האחרון". כספים אלה יכולים להחזיק את הכלכלה האמריקנית עד אוגוסט. במכתב ששלח גייתנר לקונגרס הוא כתב כי "כבר כתבתי לקונגרס בעבר בנושא החשיבות של נקיטת אמצעים להגדלת תקרת האשראי החוב על מנת להגן על על האמון בארה"ב ובאשראי שלה ולמנוע פגיעה באזרחים, אני שוב מאיץ בקונגרס לפעול בהקדם האפשרי".

נשיא ארה"ב ברק אובמה גם כן התייחס אמש לצורך בהעלאת תקרת החוב הלאומי התופח של המדינה. אובמה אמר כי ארה"ב עשויה להתמודד עם משבר פיננסי נוסף המזכיר בחומרתו את משבר הסאב-פריים של שנת 2008, במידה ולא יגיעו להסכמה. "העלאת תקרת החוב תהיה מחויבת המציאות", אמר ג'ון בוהנר, הדובר הרפובליקני של בית הנבחרים. "אולם, אנו מחוייבים להוביל לקיצוצים בהוצאות הממשלתיות ולהקלות בתקציב".

פרשת שטראוס-קאהן גם כן השפיעה על המסחר היום. הוחלט כי ג'ון ליפסקי, אשר כיהן עד כה כסגנו, יכהן באופן זמני כיו"ר קרן המטבע לנוכח מעצרו של הראשון. נציין כי שמו של נגיד בנק ישראל עלה כאחד המועמדים להחליף את דומיניק שטראוס-קאהן. במהלך הערב דווח כי שטראוס-קאהן מוחזק במעצר בניו-יורק ללא אפשרות לשחרור בערבות, לאחר שנטען כי הוא עלול לברוח מהארץ. במקרה ששטראוס-קאהן יורשע, הוא עומד בפני עונש של 25 שנות מאסר.

למרות העדרותו של שטראוס-קאהן, שרי האוצר של האיחוד האירופי אישרו סיוע כלכלי לפורטוגל בסך 110.8 מיליארד דולר (78 מיליארד אירו). פורטוגל, שצפויה לקבל את הסיוע, תהיה המדינה השלישית בגוש, אחרי יוון ואירלנד, שנקלעת למשבר חוב ונאלצת לקבל סיוע כלכלי מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע. ההחלטה התקבלה פה אחד בהצבעה בבריסל.

שוק מיזוגים והרכישות הושפע היום מהודעותיהן של מפעילות הבורסות נאסד"ק ו-ICE כי הן מושכות חזרה את הצעת הרכש שלהן לרכישת המתחרה, מפעילת הבורסות NYSE-יורונקסט בתמורה לכ-11 מיליארד דולר, אל רקע הערכתן כי לא יזכו לאישור הרגולטורים ובראשם הממונה על ההגבלים העסקים, כך שעתה נותרה על השולחן רק הצעתה הנמוכה יותר של הבורסה הגרמנית.

זירת המאקרו

כאמור, מדד האמפייר סטייט, המודד את הפעילות היצרנית באזור ניו יורק, צנח במפתיע ל-11.9 נקודות בחודש מאי, זאת למרות צפי בשוק לירידה פחות חדה ל-18 נקודות. נזכיר כי בחודש אפריל המדד הגיע ל-21.7 נקודות. נתון זה גם הוא משקף את ההאטה הכלכלית הפוקדת את ארה"ב.

בנוסף סקר האמון של איגוד קבלני הבנייה בארה"ב, ה-NAHB, לחודש מאי נותר ברמה של 16 נקודות, בהתאם לציפיות האנליסטים. נציין כי כל קריאה מעל 50 מצביעה על כך שיותר קבלני בנייה בארה"ב אופטיים ורואים התנאים בשוק הדיור טובים מאשר אלה שרואים אותם כעדיין גרועים. לא הייתה קריאה מעל 50 של המדד מאז אפריל 2006.

מניות במוקד

מניית סלקום ריכזה עניין בעקבות פרסום דוחותיה הרבעוניים. החברה הציגה עלייה של 0.4% בהכנסות שהסתכמו ב-1.58 מיליארד שקל. מהדו"חות עוד עולה שהרווח נקי של סלקום ספג ירידה של 2.5% ל-306 מיליון שקל. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד לרבעון הראשון של 2.93 שקל למניה, בהיקף כולל של 291 מיליון שקל.

טבע ריכזה עניין בעקבות ההסכם לרכישת 57% מהמניות בחברת התרופות היפנית הפרטית Taiyo Pharmaceutical תמורת 460 מיליון דולר במזומן. "הכוונה שלנו להגיע לשליטה מלאה - זה מהלך של השקעה של מעל מיליארד דולר בשוק היפני, והוא חשוב מאוד לטבע", אמר המנכ"ל שלמה ינאי בראיון לגלי צה"ל.

אלביט מערכות סיכמה את הרבעון הראשון עם הכנסות של 620.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-618.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה צנח ביותר מ-50% ל-27.9 מיליון דולר. מניית החברה עוד תגיב לדיווח לפיו החברה החלה ביחד עם משרד הביטחון לפתח מל"ט מטען ענקי, שמכונה "הפיל המעופף". מדובר במל"ט אדיר ממדים, שיוכל לשאת עד טון מטען לחיילים בקווים קדמיים או אפילו לפנות פצועים מהחזית לעורף.

נייס הודיעה כי בנק מילניום, הבנק הפרטי הגדול ביותר בפורטוגל, החל להפעיל את NICE Situator, פתרון ארכיטקטורה פתוחה לניהול מצבים בטחוניים, בכ-900 סניפים ומבנים, על מנת לשפר את יעילות הניטור והתגובה של מערכת האבטחה הפיזית.

רשת הענק וול-מארט ריכזה עניין לקראת פרסום דוחותיה מחר לרבעון הראשון של 2011. אנליסטים בשוק צופים רווח של 95 סנט למניה לעומת 87 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]